tänkte sänka min volvo 740

camaro67 Meister
9 september 2008 · 6 763 Inlägg

Izual skrev:

FLindgren skrev:
Du vill nog inte veta hur många "råstylade" bilar som har kapade fjädrar, även fast det är sänkningsfjärdrar.

Jag vill veta, och vill ha exempel på minst 3st här på garaget

De är väll inte helt ovanligt att man kapar fjädrar på värsting byggen. De är väll för att sänkfjädrarna inte sänker tillräckligt mycke.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
volvo_nicke3 Avstängd
10 september 2008 · 519 Inlägg

FLindgren skrev:
Du kan kapa så mycket du vill i fjärdrarna sålänge inte fjädern hänger löst i upphöjjt läge, då kan inte besiktningen klaga.

jo, men de blir ju inte den väghållningen? de kommer de åh klaga på!

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
volvo_nicke3 Avstängd
10 september 2008 · 519 Inlägg

mattestig skrev:
2,5 varv fram och 3 varv bak tycker ja ä lagomt mycket på 740 då har man fortfarande väghållningen kvar å den blir tillräckligt låg, men bästa är att börja mindre å fortsätta tills du blir nöjd

tycker de ska va tvärt om tongue 3 i fram och 2.5 i bak wink

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
rough_boy
10 september 2008 · 811 Inlägg

Hur många varv kan ni rekommendera på min seat cordoba?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Obnoxious
10 september 2008 · 103 Inlägg

Sushikocken skrev:
Det lättaste är väl bara köra ner den till bottenviken.

Verkar inte som att spec. många förstod innebörden av din kommentar. Klockren!

camaro67 Meister
10 september 2008 · 6 763 Inlägg

Obnoxious skrev:

Sushikocken skrev:
Det lättaste är väl bara köra ner den till bottenviken.

Verkar inte som att spec. många förstod innebörden av din kommentar. Klockren!

Eller ställa ut den på isen och vänta på våren big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Takiidaa
7 oktober 2008 · 118 Inlägg

Lånar tråden lite, ska sänka min 740 jag också och har inhandlat ett set fjäderspännare på biltema, men förstår inte riktigt hur jag ska sätta på dom när jag kapar.. Kanske en idiotfråga men "so be it" isf!
Tacksam för svar..

A_Lindahl Lite överallt..
7 oktober 2008 · 612 Inlägg

mattestig skrev:
2,5 varv fram och 3 varv bak tycker ja ä lagomt mycket på 740 då har man fortfarande väghållningen kvar å den blir tillräckligt låg, men bästa är att börja mindre å fortsätta tills du blir nöjd

Lagomt?

Min 140 är sänkt 3 varv fram, och det är lite i extremaste laget tycker jag iaf.. tongue

https://www1.garaget.org/archive/25/24375/110173/110173-1051083.jpg
Syns lite dåligt på bilen, men på ett ungefär

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
volvov
8 oktober 2008 · 127 Inlägg

hissa upp bilen på båda sidor annars klämmer krängnings hämmaren åt så man kapar för mkt, de misstaget gjorde jag så när jag besiktade bilen så va fjädrarna hur lösa som hellst... när jag kapade mina fjädrar så tog jag lös hela fjäder benet.. går rätt så fort om man inte har tummen i handen...  lycka till

Volvo 960 "T5" (1992)
Volvo 240 DL "T5" (1975)
rotary12
8 oktober 2008 · 482 Inlägg

Bara att kapa!... Men kapar du för mycket kommer du att få byta stötdämpare ganska ofta...

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

kapa, sänkfjädrar är onödigt, de är ju mjukare än orginal, kapa minst 2 varv sen fäster du med klämmor i alla fyra skålar så går de igenom bes

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang