Ni som sänkt era 9000!! problem med skruv!

Joo
11 oktober 2008 · 741 Inlägg

Hej

Jag och en polare "försökte" sänka och fräscha upp min 9000 Aero med nya fräscha dämpare och fjädrar, vi lyckades ganska bra fram men fan vad bultjävlarna sitter fast som håller fast fjäderbenen!!!!!!!! troligtvis pga allt förbannat smuts och skit som lägger sig där nere..

Alltså fram gick det lossa de 2 skruvarna med mutter med hjälp av muttermaskin och helvetes mycket Wd-40 (smörolja/rostlösare) sedan en polare som tryckte på andra sidan för att skruven skulle börja tugga sig utåt..

Men hur fan får man bort bulten som håller fast stötdämparen bak? alltså den nedersta som sitter vid bromsoket där nere.. Det går inte snurra på skruvjäveln med tryckluftsdriven muttermaskin!! vi får ju bort själva muttern men skruven sitter ju kvar genomgående och går inte dra ut, sitter som fan i helvete, hur gjorde ni för att få bort den?? antar att jag inte är/va ensam om detta helvete.. Och det går ju inte komma åt och slå på skruven med slägga eftersom hela jäkla "skivhuset" och oket och hela gröten är där nere ivägen..

Behöver tips!!

Senast redigerat av Joo (11 oktober 2008)

Gizmojohan
11 oktober 2008 · 3 295 Inlägg

antar att du menar den skruven som även sitter genom krängningshämmaren? isåfall så får du nog kapa den och byta mot en ny skruv med nya bussningar i krängningshämmaren.. finns färdigt kit att köpa på www.speedparts.se

Chassi/stötdämpare/Längst ner på sidan...  artnr 85.010 och kostar 158 kr

Senast redigerat av Slave_joe (11 oktober 2008)

Joo
11 oktober 2008 · 741 Inlägg

Slave_joe skrev:
antar att du menar den skruven som även sitter genom krängningshämmaren? isåfall så får du nog kapa den och byta mot en ny skruv med nya bussningar i krängningshämmaren.. finns färdigt kit att köpa på www.speedparts.se

Chassi/stötdämpare/Längst ner på sidan...  artnr 85.010 och kostar 158 kr

Ja precis den menar jag smile

Men fan ska man behöva göra sånt jobb med att hmm men förstår inte, skruven och muttern är med där, men vad är de andra 2 st för något? är det bussningarna till krängningshämmaren(na) eller? yikes

Ganska billigt isåfall!

Senast redigerat av Joo (11 oktober 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Ta en bild på skruven så man får se hur illa det är.

Joo
11 oktober 2008 · 741 Inlägg

steifan skrev:
Ta en bild på skruven så man får se hur illa det är.

Tog tyvärr inga bilder när jag hade däcket borta!

Men tack för tipset att såga sönder bulten, ska prova med tigersåg! dem rostar ju fast riktigt jävligt i hylsan till dämparn och krängningshämmaren..

Ska prova det idag!

Senast redigerat av Joo (11 oktober 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Kanske skulle kunna funka att slå ur skruven med en glidhammare, vet dock inte hur mycket plats du har där. Därför en bild vore bra smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Vad har du släggan till??? Banka till så håt du e fan till på skallen först, sen gängar du på mutten och bankar nästan löka hårt där så ska du se att det lossnar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Joo
12 oktober 2008 · 741 Inlägg

twin_cam skrev:
Vad har du släggan till??? Banka till så håt du e fan till på skallen först, sen gängar du på mutten och bankar nästan löka hårt där så ska du se att det lossnar smile

Tro mig det går inte, det är det sjukaste jag varit med om!! det går inte ens snurra på skruven med tryckluftsdriven muttermaskin, och muttermaskinen är av modellen större!

Huvudet på skruven ger sig istället för att skiten snurrar!

Steifan; ska försöka ta en bild smile

mrjaba
12 oktober 2008 · 105 Inlägg

Joo skrev:

twin_cam skrev:
Vad har du släggan till??? Banka till så håt du e fan till på skallen först, sen gängar du på mutten och bankar nästan löka hårt där så ska du se att det lossnar smile

Tro mig det går inte, det är det sjukaste jag varit med om!! det går inte ens snurra på skruven med tryckluftsdriven muttermaskin, och muttermaskinen är av modellen större!

Huvudet på skruven ger sig istället för att skiten snurrar!

Steifan; ska försöka ta en bild smile

har du en tillräckligt stark kompressor då som orka trycka några bar ?
Kan lova dig att de mesta går att få av med min 30 bar´s kompressor smile

Joo
12 oktober 2008 · 741 Inlägg

mrjaba skrev:

Joo skrev:

twin_cam skrev:
Vad har du släggan till??? Banka till så håt du e fan till på skallen först, sen gängar du på mutten och bankar nästan löka hårt där så ska du se att det lossnar smile

Tro mig det går inte, det är det sjukaste jag varit med om!! det går inte ens snurra på skruven med tryckluftsdriven muttermaskin, och muttermaskinen är av modellen större!

Huvudet på skruven ger sig istället för att skiten snurrar!

Steifan; ska försöka ta en bild smile

har du en tillräckligt stark kompressor då som orka trycka några bar ?
Kan lova dig att de mesta går att få av med min 30 bar´s kompressor smile

Aa jo det har du rätt i, det är på Vetlanda kommuns verkstad där dom lagar och håller på med traktorer och grejer så den borde väl vara lite kräm i tycker man tongue men nåra 30 bar är det iaf inte hehe jävla flås i den då kan jag tänka mig big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

CRC Rost Flash och kopparslägga kanske vore nåt.

Joo
13 oktober 2008 · 741 Inlägg

steifan skrev:
CRC Rost Flash och kopparslägga kanske vore nåt.

Jag har redan tömt en halv flaska Wd-40 tongue men problemet tror jag är att det är så förbannat tätt vid bussningen och där vid så rostlösarn tränger inte in riktigt..

Och sedan så kommer man tyvärr inte åt med en slägga överhuvudtaget, eftersom hela skivhuset och alltihop sitter precis framför bulten, så man får inte ens in en hammare där emellan :S

Senast redigerat av Joo (13 oktober 2008)

Fredrik-79
13 oktober 2008 · 2 164 Inlägg

Kapa huvudet och slå ut den med ett dom.
Men avlasta axeln först med en domkraft annars blir fjädern en projektil när den lossnar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Joo
13 oktober 2008 · 741 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kapa huvudet och slå ut den med ett dom.
Men avlasta axeln först med en domkraft annars blir fjädern en projektil när den lossnar.

MVH

F

Aa jo precis, kan nog kanske funka smile men vet du om man ska byta den där bussningen i krängningshämmaren om man måste pressa ut den med något verktyg eller om det går plocka ur den med bara händerna samt sätta i en ny? behövs det några special verktyg? yikes

zero2000
13 oktober 2008 · 227 Inlägg

problemet är den att bulten brukar rosta fast i hylsan som sitter igenom bussningen så när du kör med kanck eller spärrskaft så rör sig alltihop! jag blev så lack att jag kapade av stötdämparen med en tigersåg sen va det bara o kötta! våld e bra i det här sammanhanget!

zero2000
13 oktober 2008 · 227 Inlägg

det behövs inga specialverktyg överhuvud taget! har ni du skaffat goa grejer att montera eller?? jaghar en komplett ställbar konisats liggande, helt oanvänd! pma

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Joo skrev:

steifan skrev:
CRC Rost Flash och kopparslägga kanske vore nåt.

Jag har redan tömt en halv flaska Wd-40 tongue men problemet tror jag är att det är så förbannat tätt vid bussningen och där vid så rostlösarn tränger inte in riktigt..

Därför har du CRC Rost Flash som kyler till -40 och spräcker eventuell rost.
Särskilt med lite ytterpåverkan. Jag har då aldrig misslyckats med Rost Flash.
Good shit.

jonTe
14 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Alla som någongång har provat att försöka byta stötdämpare bak på en 9000 känner till problemet.
Och nej....det hjälper inte med störste kompressorn, muttermaskinen eller en jäkla massa slägga, det är SÅGA som gäller.
Vet man om det från början och direkt går på med sågen är det inte så jobbigt.....försöker man däremot med massa annat först är det döden då det tar en massa onödig tid......

mvh Jonas som oxo bankat, eldat, bänt och sagt fula ord.........

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang