4371
Sök

Bilen ska stå ute hela vintern, tips

1 327 Inlägg
20 oktober 2008
En nackdel med vissa kapel är att kapellet ligger och nöter mot lacken när det tex blåser. Det blir inte vackert efter en vinter när lacken är sandpapprad av kapellet..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 oktober 2008
skippa och starta så ofta då kallstarter sliter mer än vad man tror...

i med ny olja, pumpa upp däcken mer än vanligt, sätt inte i handbromsen.
sedan städa ur den o tvätta o vaxa bilen, sätt i torrboll, tankafullt, sedan räcker det för en vanlig bil.

skippa att ha täcke på bilen om det inte går fritt från bilen, elller bygg ett litet skjul åt bilen.

Makaronborrare
993 Inlägg
20 oktober 2008
Köp en såkallad torrboll och ställ in i bilen. Funkar bra då den suger upp fukt inne i bilen. Hade en sån i min bil förra vintern när den var avställd och fick inte en enda mögelfläck i bilen tongue

1 963 Inlägg
20 oktober 2008
Volvo 240är ju en vinterbiL=D kör med den hehe

Men are not born - Men are made

4 682 Inlägg
20 oktober 2008
montera upp ett tält garage å låt den stå under det.

1 010 Inlägg
20 oktober 2008
partytält om mn e rädd om den men kanske e lite överdrivet?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 oktober 2008
JockeT skrev:
partytält om mn e rädd om den men kanske e lite överdrivet?

Går troligen sönder. sad

Men som många sagt, gärna något som en pressening eller bilkapell på, men inte så det ligger direkt mot lacken. Tillexempel kan man palla upp med frigolit så det blir lite luft. Se till att pressen inte "slår".

Starta möjligen en gång när det är så varmt som möjligt, har du motorvärmare - sätt i den innan. Att starta ofta sliter mycket, men startar man inte alls och oturen är framme kan det börja rosta, beroende på hur ventlierna står. Så en start efter halva tiden om du har möjlighet.

Som många sagt, se till att vätskor tål kyla och räkna alltid med att det ska bli riktigt kallt...

Torrbollar är bra, mögel gillar ingen. Varit med om en bil som stog en vinter, sen var det mögelsanering. Båda framstolar var täckta, mer ville jag inte titta på... sad

Ovala hjul? visst, det blir plattor på hjulen, men kör 10km när du tagit ut bilen så är det borta, såvida du inte ställer den på riktiga racedäck...

Sist men inte minst, försök ställa bilen så inget kan falla på den. Många biltak som förstörts av fallande snö...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 oktober 2008
1 Ladda batteriet fullt tar ca 1 dygn att få de 100%, ta in det och lägg de i frysen för som ni vet så håller sig saker fräsha längre i kalla utrymmen och så även batterier om dom är fullladdade så fryser dom inte pga syrahalten i vätskan, sen när du ska ta fram den igen så ta upp batteriet ur frysen låt de stå o tina 2dygn för de är massa bly som håller kyla vääldigt bra, när de är tinat så stoppa ner de i bilen o du har bra med kraft ur batteriet smile

2. gärna kapell, ett öppet fönster behövs inte om de är minusgrader större delen av vintern.
3. du behöver inte starta den ett par gånger under vintern om du inte absolut vill men då äre ingen idé att ta ur batteriet.
4. spruta lite WD40 eller 5-56 i varje cylle, detta funkar som "cylinder konservering" minskar risk för ytrost osv.
5.låt den stå på bra underlag.
Senast redigerat av The_Mechanic (20 oktober 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 688 Inlägg
20 oktober 2008
Jag har haft min volvo 740 ståendes lite mer än ett år, jag köpte en såndär "torrboll" på Biltema, med refill-pack!
Fungerar totalt klockrent, har tömt behållarn på vätska en gång i månaden och bilen är verkligen snustorr inuti!

Akta dig för att ställa bilen nära lantgård eller liknande, gnagare kan vara elaka mot inredning!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

12 086 Inlägg
21 oktober 2008
En bil som står ute ska alltid ha kapell, ett bra kapell som andas åt rätt håll.
Jag skulle abolut inte dragit igång bilen 1 gång i veckan, jag skulle tagit ur batteriet och låtit den stå.
Det sliter garanterat mer, säg 12 kallstarter i minusgrader? Kan ju vem som hällst räkna ut att de sliter mer än 1 kallstart i vårväder.

Jag har något minne av att någon sa att förr hällde man i ren olja i förgasaren på gämla jänkare tills den dog, sen va den redo för vintern smile

Herr
285 Inlägg
21 oktober 2008
Det går ju att vinterkonservera motorn men det låter onödigt.

Om du inte har något träd över eller strax bredvid så släng på ett ordentligt vaxlager innan vinterns ankomst. Bra skydd.
Skulle ha växlat mellan två batterier om det inte fanns möjlighet att dra en kabel till bilen och satt i en CTEK laddare istället som ser till att batteriet är i utmärkt kondition.

Men skulle ha plockat ut tändkabeln från tändspolen (just in case)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
21 oktober 2008
Strunta i att starta bilen, bara dumt och sliter på motorn. Låt den bara stå över vintern med en torrboll i sig som du kan kolla till varannan vecka eller efter en tung regnperiod. Bara borsta av när det kommer skitmycket snö så inte taket trycks ner.

Allt annat är fan overkill.

Sök