Kuggad uppkörning pga trasig säkring

thomsen Nothing
21 oktober 2008 · 60 Inlägg

Jag skulle igår 16.30 köra upp för C på vägverket för att jag förlorade det tyvärr i April sad Jag lånade en lastbil och gjorde hela säkerhetskontrollen innan jag åkte till mötesplatsen, allt fungerade.

När jag gör säkerhetskontrollen ber jag honom stå bakom bilen och kontrollera att bromsljuset tänds när jag bromsar - och det gör det inte. Han säger att vi ska sätta oss i bilen och han börjar då skriva i sitt "förarprovsprotokoll". Han avbryter provet och ger mig kopian och säger att vi inte kan köra med den här bilen för att bromsljuset inte fungerar. Han ber mig att boka en ny tid och säger "bättre lycka nästa gång".

Jag fick inte ens chansen att byta säkringen (som tar 1 minut? väldigt lättåtkomligt på Scania) och det var det felet för jag kollade det när han hade åkt ifrån platsen. Är det inte jävligt dåligt att han inte ger mig chansen att byta säkring? Nu måste jag ju boka ny tid, låna lastbil på nytt, betala ny avgift.


Diskutera gärna!

Kirre
21 oktober 2008 · 2 122 Inlägg

man får alltid kolla säkringar/lampor osv

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Bostrom RS
21 oktober 2008 · 886 Inlägg

Han visste nog inte att det tar så kort tid att byta säkring smile

Focus RS
Germax
21 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Det är väl under kontrollen man ska upptäcka fel, och rimligtvis åtgärda dom om de handlar om säkringsbyte? Överklaga hos vägverket, om inte annat bara för att.

Eberlund VW Ägare
21 oktober 2008 · 1 011 Inlägg

Tyvärr är jag rädd för att du inte kommer få rätt på en överklagan. I reglerna står att fordonet ska vara komplett och i trafiksäkert skick för att få användas i körprov.

Henrik Eberlund
FireTraXX DFFL
21 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Om du lånat lastbil av någon annan än VV (Körde inte upp där, vet ej om de lånar ut) så får du skylla dig själv som kom dit med en trasig lastbil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
C-Douglas Hemmasittare
21 oktober 2008 · 241 Inlägg

Det här var det sjukaste jag hört! Jag blir riktigt förbannad måste jag säga! Hur förbannad blev du egentligen? Man har ju hört om kontrollanter som blivit spöade, nu för står jag varför om dom har den här mentaliteten. Överklaga!

FireTraXX skrev:
Om du lånat lastbil av någon annan än VV (Körde inte upp där, vet ej om de lånar ut) så får du skylla dig själv som kom dit med en trasig lastbil.

Vägverket har inga bilar dom hyr ut. Antingen skolans eller egen lastbil som man får ha på uppkörningen. Han sa ju dessutom att den funkade innan han åkte dit, ren otur att säkringen gått just den gången.

Senast redigerat av C-Douglas (21 oktober 2008)

Slattabjornen
21 oktober 2008 · 53 Inlägg

Eberlund skrev:
Tyvärr är jag rädd för att du inte kommer få rätt på en överklagan. I reglerna står att fordonet ska vara komplett och i trafiksäkert skick för att få användas i körprov.

Då är ju frågan när körprovet påbörjas.
Är det vid säkerhetskontrollen så har ju den biten fungerat bra eftersom en brist som kunde åtgärdas uppdagades?
Är det i samband med att elev och inspektör sitter i bilen och ska ge sig i väg med fordonet, som i detta fall skulle starta med ett, efter säkringsbyte, fungerande bromsljus?

Oavsett vilket, anser jag att förarprovet dittils lyckats med 100% och jag tycker att det luktar maktmissbruk/fullkomlighet lång väg. - Överklaga och anmäl snubben. Du har åtminstone chansen att få ersättning för de extra kostnader som åsamkats dig.
Det är på tiden att sådana människor sätts åt.

Har hört de mest groteska historier om subjektiva bedömningar vid ex.vis förarprov för mc.

Tyvärr är det väl så att det oftast är unga människor som inte har erfarenhet att "bråka" som råkar ut för sådant här.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Melody
21 oktober 2008 · 17 Inlägg

Han borde väl ha lite förståelse...när du kollat att allt fungerade innan... En säkring kan väl gå när som helst...

BMW 328 ci (1999)
KHRacing
21 oktober 2008 ·

En viss tidåtgång är ju tillsatt för hela testa för uppkörningen - alltså lämnade
VV-inspektören dig innan du ens påbörjat körning, som i vissa fall kan vara i
5 min & andra fall 1 timme.

  Överklaga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang