4546
Sök

Varför minska slagvolymen?

517 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Jag kan förstå om folk fodrar ner sina motorer för att få bättre hållbarhet eller om den nuvarande motorn råkar ha lite för mycket i litervolym för klassen dem ska tävla i.

Finns det några andra anledningar till att man väljer att ha mindre slagvolym?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2008
Ghost_Face skrev:
Jag kan förstå om folk fodrar ner sina motorer för att få bättre hållbarhet eller om den nuvarande motorn råkar ha lite för mycket i litervolym för klassen dem ska tävla i.

Finns det några andra anledningar till att man väljer att ha mindre slagvolym?

I princip bara en hållfasthersfråga

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 682 Inlägg
22 oktober 2008
blir inte motorn varv villigare om man har kortare slaglängd? i.a.f så har ju f1 bilarnas motorer kort slaglängd.
Senast redigerat av Moparboy440 (22 oktober 2008)

3 354 Inlägg
22 oktober 2008
kortare slaglängd ger varv villighet men det minskar vridet och man får gå på varven för att få effekt.
Senast redigerat av Seth (22 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2008
Intressant när kören i ena tråden föresårpkar vridmoment och i andra att man byter från 350 till 327 för att varvvilligheten /effekten helt plötsligt är bätre. En V8 åkare som inte tjötat om vrid? hur går det ihop    hehe.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

404 Inlägg
23 oktober 2008
När det gäller jänkare har man ju redan så mkt slagvolym att ett nedsteg från 350 till 327 ger en marginell vridmomentsminskning men varvvilligheten förbättras avsevärt, en suverän lösning!

Sen ett par sniglar på denmotorn och vips så har man fått tillbaka vridmomentet, men på ett lite roligare ställe än det var förut smile
Senast redigerat av Attenator (23 oktober 2008)

Sök