Bil stulen - Försäkringen vägrar betala ut

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
30 oktober 2008 · 1 874 Inlägg

FireTraXX skrev:

alexbenhard skrev:

FireTraXX skrev:
Det går att sno en bil utan att ta sönder rattlåset.
Bara att använda låspistol eller dyrkar till att öppna dörren och starta den.

Du har också sett gone in 60 seconds hör jag.

Ja, det har jag visserligen men även om det är överdrivet (Såklart, ska ju få plats i en film) så tar det inte mer än ett par minuter att sno en bil utan att lämna skador på varken lås, startgrejsimojs eller rutor.
Får man inte upp dörren med låspistol så tar man skenan och kör ner mellan rutan och plåten sen så försöker man dyrka upp startgrejen med antingen pistolen eller dyrkar (Varierar stort med vad som funkar från modell till modell och märke till märke samt årsmodell) funkar inte det så kör man ner en "pinne" som låses fast i startgrejen och sen drar man ut hela och startar bilen med en skruvmejsel.

Låter kanske som mycket jobb, men det är väldigt lätt på äldre bilar.

Det stämmer. Morsan tappade ner nån nyckel i en brunn (har jag för mig om att det var),
för en maaaassa år sedan när hon var i Linköping. Som tur var hade hon någon bekant som
jobbade som låssmed där. Han fick upp dörren till bilen med sina verktyg på mindre än 10 sek.
Och låset till startmotorn var inte heller några krångligheter. Nyare bilar är väl lite kärvare dock...

agentchaos Avstängd
30 oktober 2008 · 93 Inlägg

problemet här är att bilen har startspärr som inte är kringkörd och rattlåset är inte brukat
detta ser utredarna fort

ingen med 3dje nyckeln skulle köra en bil till skogen , slå sönder den och riva startkablar , förutom en  amatör som vill få det och se ut som en stöld skada !
hur tar man sig från skogen sen osv ?  ingen har så mkt fritid , det har skett i två bilar
varför står bilen på en annans namn? Det är inte tillåtet  (bara i samma hushåll)

Senast redigerat av agentchaos (30 oktober 2008)

iceman_21
30 oktober 2008 ·

man måste juh fråga....vad syftet är att stjäla en bil...åka till skogen å slå sönder den?.....

men jag förstår varför FB misstänker bedrägeri... det gör dom alltid vid såna hör oklara omständigheter... som t.ex helt rattlås...

Felax
30 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

FireTraXX skrev:

alexbenhard skrev:

FireTraXX skrev:
Det går att sno en bil utan att ta sönder rattlåset.
Bara att använda låspistol eller dyrkar till att öppna dörren och starta den.

Du har också sett gone in 60 seconds hör jag.

Ja, det har jag visserligen men även om det är överdrivet (Såklart, ska ju få plats i en film) så tar det inte mer än ett par minuter att sno en bil utan att lämna skador på varken lås, startgrejsimojs eller rutor.
Får man inte upp dörren med låspistol så tar man skenan och kör ner mellan rutan och plåten sen så försöker man dyrka upp startgrejen med antingen pistolen eller dyrkar (Varierar stort med vad som funkar från modell till modell och märke till märke samt årsmodell) funkar inte det så kör man ner en "pinne" som låses fast i startgrejen och sen drar man ut hela och startar bilen med en skruvmejsel.

Låter kanske som mycket jobb, men det är väldigt lätt på äldre bilar.

Ett par minuter big_smile Då är du duktigt, men ja du har rätt, fast sååå lätt är det inte wink

Men are not born - Men are made
agentchaos Avstängd
30 oktober 2008 · 93 Inlägg

iceman_21 skrev:
man måste juh fråga....vad syftet är att stjäla en bil...åka till skogen å slå sönder den?.....

men jag förstår varför FB misstänker bedrägeri... det gör dom alltid vid såna hör oklara omständigheter... som t.ex helt rattlås...

syftet ja !! hmm  fundera en liten stund så kommer du på det

farsan
30 oktober 2008 · 45 Inlägg

sharan har startspärr från 1996 då dom började göras. sitter ett chip i nyckeln med en mottagare i bilen.  Har ni tittat på bilen. får man bara loss startenkotnkten så är det i stort sett bara att vrida om men startspärren slår ju ifrån på direkten när motorn har startats.

agentchaos Avstängd
30 oktober 2008 · 93 Inlägg

farsan skrev:
sharan har startspärr från 1996 då dom började göras. sitter ett chip i nyckeln med en mottagare i bilen.  Har ni tittat på bilen. får man bara loss startenkotnkten så är det i stort sett bara att vrida om men startspärren slår ju ifrån på direkten när motorn har startats.

det är därför det är meningslöst med riva kablarna , det är amatörmässigt ! dvs bilen behövs tas av ett proffs! dom river inte i kablar , dom kör inte till en skog och slår på bilen

iceman_21
30 oktober 2008 ·

agentchaos skrev:

iceman_21 skrev:
man måste juh fråga....vad syftet är att stjäla en bil...åka till skogen å slå sönder den?.....

men jag förstår varför FB misstänker bedrägeri... det gör dom alltid vid såna hör oklara omständigheter... som t.ex helt rattlås...

syftet ja !! hmm  fundera en liten stund så kommer du på det

du får gärna avslöja det smile jag kommer inte på det.

Topper Gillar stora förgasare
30 oktober 2008 · 342 Inlägg

Tack Farsan.

Sedan är frågan varför man ödslar tid på en Sharan 96:a? Va kostar en sådan 20-30000kr?
98% av alla bilar som stjäls görs det med nyckel.

I detta fall så är det troligtvis en nyckel som varit inblandad om den kommit på villovägar samt att rattlås ej är knäckt. Rattlås sitter ju förfan tillbaka på 60:talet.
Jag vill se en person med en VAS samt uppkoppling till Tyskland för att få nyckelkoden till en VAGbil.


Fordar finns där typ universal nycklar. Hade en lustigt sliten nyckel som man kom in i alla bilar typ.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang