Golf 1.6 td -90 med startproblem som kommer och går

JacobL
24 augusti 2008 · 37 Inlägg

okej.

har har testat glöden. den funkar ej.
kan det bero på detta trots att problemet uppstår när den är varm?

har kollat glödsäkringen som sitter under huven(hel).  vilket relä byter jag?

kan det vara separata problem? glödproblemet uppstod senare, flera veckor efter sartproblemen börjat.

JacobL
24 augusti 2008 · 37 Inlägg

vart kan jag få tag på shema över relä?

volvo-245
24 augusti 2008 · 8 Inlägg

He! Prova o byt spänningsförsörjningsreläet till m-styrdonet. Är vanligt fel på vw dieslarna.

JacobL
24 augusti 2008 · 37 Inlägg

volvo-245 skrev:
He! Prova o byt spänningsförsörjningsreläet till m-styrdonet. Är vanligt fel på vw dieslarna.

hur vet jag vad som är vad?

engolf
24 augusti 2008 · 3 235 Inlägg

När motorn är varm ska inte glödningen aktiveras, då är det nåt annat om den inte startar.

Jag hade en importerad Golf Ecamatic, och den hade en otrolig stor mängd med märklig elektronik.
T ex startade inte motorn om man hade växeln i, men startmotorn drog motorn runt.
Också om man fick motorstopp, behövde man bara lägga växeln i fri, så startade den direkt av sig själv utan att man måste vrida om nyckeln igen.

Jag tror fortfarande det är nåt elektroniskt som spökar.

snoddas
24 augusti 2008 · 1 142 Inlägg

mrjaba skrev:
Skulle nästan vilja säga att nått med soppan!
Lufta system , kolla pumpen , Glapp i Relä , Bränsletryckacumulatorn.

men om det hade med soppan att göra så borde ju bilen dö under färd me men de verkar de inte som den gör...kompisen hade liknande fel på sin audi 100 2.3 men vi kom aldrig fram till vad de var....

BiggerDigger
24 augusti 2008 · 288 Inlägg

Det är en golf från 90, så glöm alla vanliga fel när det gäller el, då ditt motorelsystem är obefintligt. Inte omöjligt att det finns nån typ av eftermonterad startspärr som spökar, då försäkringsbolagen krävde det förr. Hade det på en -93a. Ser du nån luftbubbla som rörsig e retur eller matarledningen?

Gör så här, nästa gång den inte startar, ta en kabel och koppla den direkt till plus och glödstiften och provstarta. Funkar det inte heller, kolla med samma kabel att soppareläet på pumpen klickar.

Senast redigerat av BiggerDigger (24 augusti 2008)

JacobL
24 augusti 2008 · 37 Inlägg

JacobL skrev:
okej.

har har testat glöden. den funkar ej.
kan det bero på detta trots att problemet uppstår när den är varm?

har kollat glödsäkringen som sitter under huven(hel).  vilket relä byter jag?

kan det vara separata problem? glödproblemet uppstod senare, flera veckor efter sartproblemen börjat.

glöden funkar! det är bara kontrollampan som gått.

JacobL
24 augusti 2008 · 37 Inlägg

BiggerDigger skrev:
Det är en golf från 90, så glöm alla vanliga fel när det gäller el, då ditt motorelsystem är obefintligt. Inte omöjligt att det finns nån typ av eftermonterad startspärr som spökar, då försäkringsbolagen krävde det förr. Hade det på en -93a. Ser du nån luftbubbla som rörsig e retur eller matarledningen?

Gör så här, nästa gång den inte startar, ta en kabel och koppla den direkt till plus och glödstiften och provstarta. Funkar det inte heller, kolla med samma kabel att soppareläet på pumpen klickar.

det kan komma bubblor ibland från filtret till pumpen.

enligt mekaniker på en väletablerad verkstadskedja är detta normalt.

volvo-245
24 augusti 2008 · 8 Inlägg

Kolla bränsleavstängningsventilen (sitter på dieselpumpen, med en kabel på). Mät om du har ström på kabeln när du kör på starten

JacobL
25 augusti 2008 · 37 Inlägg

volvo-245 skrev:
Kolla bränsleavstängningsventilen (sitter på dieselpumpen, med en kabel på). Mät om du har ström på kabeln när du kör på starten

det är ström i den när jag kör på starten.
antar att det är som det ska.

tack för hjälpen

JacobL
25 augusti 2008 · 37 Inlägg

BiggerDigger skrev:
Det är en golf från 90, så glöm alla vanliga fel när det gäller el, då ditt motorelsystem är obefintligt. Inte omöjligt att det finns nån typ av eftermonterad startspärr som spökar, då försäkringsbolagen krävde det förr. Hade det på en -93a. Ser du nån luftbubbla som rörsig e retur eller matarledningen?

Gör så här, nästa gång den inte startar, ta en kabel och koppla den direkt till plus och glödstiften och provstarta. Funkar det inte heller, kolla med samma kabel att soppareläet på pumpen klickar.

har dock inte kunnat höra ifall reläet på pumpen klickar eller ej.

tack för alla svar! big_smile

macke82
29 augusti 2008 · 1 Inlägg

snoddas skrev:

mrjaba skrev:
Skulle nästan vilja säga att nått med soppan!
Lufta system , kolla pumpen , Glapp i Relä , Bränsletryckacumulatorn.

men om det hade med soppan att göra så borde ju bilen dö under färd me men de verkar de inte som den gör...kompisen hade liknande fel på sin audi 100 2.3 men vi kom aldrig fram till vad de var....

Japps, hade ett likadant problem jag också, på min gamle Audi80 2.0E

Tydligen så var det gummiarmen som ligger ovanpå luftfiltret som går till motorn.
Det var hål i dragspelsformationen, varpå bilen vissa gånger startade som ingenting, och
andra gånger så startade den inte alls. Motorn snurrade men inget hände.

1400:- för ny gummiarm och 700 spänn för felsök och reparation.

Kan kanske vara nått?

thetommy lala~~
29 augusti 2008 · 88 Inlägg

jag har precis samma fel på min audi a4.... lämnat in den 8 gånger men nötterna hittar inte felet. så ja lider med dig, man blir galen till sist tongue

gussten
2 november 2008 · 4 Inlägg

hej 1.6td jag har samma bil och samma problem

gussten
2 november 2008 · 4 Inlägg

hur ska en generator kopplas?en tjock kabel går till startmotorn men d+ vart ska den?tacksam för svar

Drönirettab
2 november 2008 · 21 761 Inlägg

D+ ska gå till batterilampan i instrumenthuset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang