4040
Sök

Spolarpump problem, Audi A4-03

6 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Har problem med att säkringen till spolarpumpen går efter att jag sprutat 10-15 gånger. Har bytt spolarpumpen men problemet kvarstår. Har bytt säkringen 5 gånger.

Högtryckspumpen till ljusen funkar dock inte alls, och har inte gjort sen jag köpte bilen. Så det borde inte ha med saken att göra eftersom problemet med brända säkringar uppkommit senaste veckorna. (Haft bilen 1,5 år)

Någon med liknande problem? Mycket tacksam för svar..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
#2
Det är inte så att du har fått kortslutning i spakcentralen, som gör att säkringen brinner?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
18 november 2008
#3
kolla så inte munstyckena inte har massa skit i sig?. kan även vara skit i behållaren som sätter sig i pumpen ibland.  Sedan det där med strålkastarspolningen så sitter det en extra pump för det.


6 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#4
Tjena

Tack för svar
Kortslutning i spaken tror jag inte, eftersom det funkar att spruta 10-15 gånger efter att jag satt i ny säkring. Eller kan det uppstå trots allt?

Skit i behållaren eller munstyckena är ju ett alternativ. Tur att det är så enkelt och smidigt att komma åt det behållaren bara .tongue men får testa och spola rent.

Angående högtryckspumpen så kollade jag med mekonomen, med de hade inte den i sitt sortiment. Märkligt. Tror dock jag ska testa och köpa en begagnad.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 november 2008
#5
Kortis i motorn till lamporna ? därför dom inte funkar kanske, sen så leder det till att säkringarna går ? ;P
Senast redigerat av tsdi (18 november 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
#6
tsdi skrev:
Kortis i motorn till lamporna ? därför dom inte funkar kanske, sen så leder det till att säkringarna går ? ;P

Njaa, inte så säkert.
Men lätt att testa.. I med en ny säkring och så spolar med bara parkeringsljusen igång
(spolarpumpen till lamporna får bara ström då halvljus eller helljus är igång)

Om felet är kortis i lyktspolarpumpen så borde inte säkringen gå då.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#7
Njaa, inte så säkert.
Men lätt att testa.. I med en ny säkring och så spolar med bara parkeringsljusen igång
(spolarpumpen till lamporna får bara ström då halvljus eller helljus är igång)

Om felet är kortis i lyktspolarpumpen så borde inte säkringen gå då.

Mvh Tomm

Hmm..hade tänkt koppla ur spolarpumpen till lyktorna ikväll och köra en runda, men ditt alternativ va ju desto smidigare smile ska ladda upp med några säkringar bara, för säkerhets skull tongue

//Daniel
Senast redigerat av Dlicious (18 november 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
#8
Dlicious skrev:
Njaa, inte så säkert.
Men lätt att testa.. I med en ny säkring och så spolar med bara parkeringsljusen igång
(spolarpumpen till lamporna får bara ström då halvljus eller helljus är igång)

Om felet är kortis i lyktspolarpumpen så borde inte säkringen gå då.

Mvh Tomm

Hmm..hade tänkt koppla ur spolarpumpen till lyktorna ikväll och köra en runda, men ditt alternativ va ju desto smidigare smile ska ladda upp med några säkringar bara, för säkerhets skull tongue

//Daniel

Ja gör de, om man kommer åt den. Kan sitta nå förbannat dom där kontakterna.
Annars är de bara å köra på parkeringsljus. (eller stå still med bilen, de går ju lika bra)

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#9
Ja gör de, om man kommer åt den. Kan sitta nå förbannat dom där kontakterna.
Annars är de bara å köra på parkeringsljus. (eller stå still med bilen, de går ju lika bra)

Mvh Tommy

Japp, gjorde så..och så länge jag sprutade med positionsljus gick det bra, men så fort jag slog om till halvljus gick säkringen. Något lurt är det med pumpen ändå, får nog byta den också. Men det borde finnas ett relä till den pumpen också va? Eftersom den pumpen ska gå igång först efter att man sprutar i 2 sek (eller vad det är). Kan vara reläet som är trasigt?

Hittar dock inget relä i kopplingschemat (från Haynes mekarbok). Någon som vet?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
#10
Ska kolla upp dedär lite efter att jag slitit mig från tv`n.. Är ju best om top gear på 9an nu.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
#11
Tja.. Just precis som jag misstänkte så har jag läst om detta tidigare nånstans.

Här har du allt du behöver veta om hur du gör.
Bekräftar även att vi har haft rätt:D

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post845127

Lycka till!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#12
Tja.. Just precis som jag misstänkte så har jag läst om detta tidigare nånstans.

Här har du allt du behöver veta om hur du gör.
Bekräftar även att vi har haft rätt:D

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post845127

Lycka till!

Mvh Tommy

Suveränt. Får ta och beställa mig en ny pump helt enkelt. Återkommer med svar om hur det gick smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
#13
Dlicious skrev:
Tja.. Just precis som jag misstänkte så har jag läst om detta tidigare nånstans.

Här har du allt du behöver veta om hur du gör.
Bekräftar även att vi har haft rätt:D

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post845127

Lycka till!

Mvh Tommy

Suveränt. Får ta och beställa mig en ny pump helt enkelt. Återkommer med svar om hur det gick smile

Gör så, det blir nog bra de!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#14
Problemet är nu löst..gjorde följande:

*Köpte en ny högtryckspump. 560 riksdaler. Fick även köpa till ett nytt kontaktdon för 65kr. Detta behövdes dock inte, så lämnade tillbaka det.
*Plockade bort hela strålkastarinsatsen. Vilket var bra mycket lättare än att gå via hjulhuset som jag gjort innan. Sitter med fyra skruvar(varav de två nedre går i spår så de behövde bara lossas lätt) samt en elkontakt och en "buntbandskontakt". Va nära att klippa av buntbandet först, men det behövdes inte, bara att lossa kontakten.

*Drog upp pumpen efter att ha ställt en balja under, vill ju inte att all spolarvätska ska gå till spillo smile
*Slangen till pumpen satt dock som berg. Fick bända och trixa med en skruvmejsel. Till slut lossnade den. Satte dit den nya pumpen, kompenserade trixandet av skruvmejseln med en slangklämma.
*Färdigt! Gott mos. Har kört 120 mil med den och den sprutar som bara den big_smile

Tack för hjälpen te_wik

//Daniel


Sök