Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

billy IT-Tekniker
24 oktober 2008 · 376 Inlägg

Jag vill åka bakhjulsdrivet i vinter, därför köpte jag en vinterbil smile

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Tenacious_Dboy Eksjö
24 oktober 2008 · 346 Inlägg

låt folk köra två eller fler bilar det är väl upp till var och än? det är ju inte ni som betalar eller? stör ni er på att folk kan ha fler bilar än en?  synd att man måste förklara för folk och be om ursäkt för man har en sommar och en vinterbil. bara för det ska jag köpa en vår och en höst bil oxå. lite larvig tråd om jag får säga mitt!

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
NoCooL
24 oktober 2008 · 215 Inlägg

Alla bilar olika värda i allas ögon. handlar inte om priset. handlar mera om ett intresse o försöka bevara en bil rost fri osv..

Mäki Långsam Perfektionist
24 oktober 2008 · 4 800 Inlägg

Vinterbil wink (Ja, det är ju quattro i dom!)
http://img440.imageshack.us/img440/8825/jonolsonsvinterbilqm9.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/jonolsonsvinterbilqm9.jpg/1/w531.png

Senast redigerat av Mäki (24 oktober 2008)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
LilleSKUTT
24 oktober 2008 · 512 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag skulle aldrig slanta 100k för en bil som inte går att köra på vintern. Sen får det vara hur mycket effekt som helst eller hur grym som helst på alla sätt, pajar bruksbilen och jag måste ha en bil så ska den gå att köra...

Även en ferarri eller lambo går att köra vintertid. Och skulle defrostern och värmen vara kass så får man väll begära prisavdrag... wink

En motor som inte går att köra med på vintern är feltrimmad/felmappad. Enda ursäkten är väll om man kör ren racebil med typ 300 häst/liter...

Själv planerar jag projekt snart, och jag ska fan i mig ha kvar både defroster och värmepaket. Så mycket väger det inte wink

har värme i rodden jag men ställer undan ( inte av ) den i vinter pga ska skruva på den samt kosta för mycket åka i den jämnt så spar den soppa pengen till sommaren... men behövs det så kommer den fram smile

Senast redigerat av LilleSKUTT (24 oktober 2008)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

Som många här på garaget så har man laddat upp med planer för vintern. Då kommer vinterbilen på sin rätta plats då skruva och köra samtidigt inte fungerar

Har själv min bil ner skruvad i garaget åker då en hystat säker bil ifrån 95 på vintern

Senast redigerat av jorre83 (26 oktober 2008)

foborg
26 oktober 2008 · 332 Inlägg

även om "sommarbilen" inte är nåt speciellt stylad så kanske den är väldigt fräsch i skicket, norrlandskörd av tidigare ägare eller så. Då vill man gärna inte köra ut med den i salt o slask, utan då tar man hellre en äldre bil o gör det med.

skulle jag nån gång köpa en fabriksny bil så skulle nog den få stå inne på vintern, o sen har ja nån annan bil på vintern som kanske är 5-6 år gammal.

Tega Yrkesförare
26 oktober 2008 · 1 073 Inlägg

Har en fabriksny bil. Inte har jag pröjsat en förmögenhet för att bilen ska samla damm i ett garage medans jag och frugan riskerar livet i en skitt gammal vinterbil. Nä, biljäveln ska användas, därför jag köpte den!

323fSportT "The Stig"
26 oktober 2008 · 390 Inlägg

Jag ställer av GTR inför varje vintern.Av flera anledningar.

För det första är väll rostskyddet från Japan lika med noll.Går ju att fixa till men har inge lust att kladda med sånt under bilen.
Sen är man rädd om bilen.Jag kanske inte åker av,men nån kan ju köra på en.Händer ju mer saker i trafiken på vintern.Man är ju aldrig säker.

Sen på vintern vill man ju ut och leka på sjöar,isar osv och vill inte köra sönder Nissan.Så därför åker man en hyffsad fin Audi Quattro på vintern.Gör inte så mycket om man skulle åka av.Och gör man det är det bara att lägga i diffen och backa därifrån.

Det är väll det sistnämda som är den största anledningen till att bilen åker in i ide under vintern smile

Senast redigerat av 323fSportT (26 oktober 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Haniball_s
26 oktober 2008 · 455 Inlägg

orkar inte läsa hela tråden skriver bara min anledning! corollan är inget märkvärdigt men har inga vinterdäck till den så jag lägger till några tusen så får jag en bakhjulsdriven bil att köra på vintern som man inte bryr sig så mycket om! och sen är ju bakhjulsdrift mycket roligare än framhjulsdrift på vintern!

>syns man inte finns man inte<
Snappz
26 oktober 2008 · 77 Inlägg

Som föregående talare så orkar jag inte heller läsa igenom hela tråden.

jag har en sierra som bruksbil, sätter jag den i en stolpe så måste jag fixa bil på annat sett, då får det vara så då, det är väl inte det största problemet, dock blir sierra bara vinterbil, den är full i rost och kommer inte existera efter vintern, då får det bli nå finare och lite roligare.

Men en vinterbil kommer jag ha för att skydda lack och kunna grejja med bilen i garaget. annars tår man ju bil lös om man vill göra några större ingrepp, det är inge bra, kan man lika gärna spara pengar på skatten och försäkring, hemförsäkringen täcker väl inbrott ? då äre inget att oroa sig för

Navkapsel
28 november 2008 · 4 637 Inlägg

Spethz_ skrev:
Min gammla merca 230 från -81 har rullat in för vintern. Nya dubbade vinterdäck är införskaffade till brukisen en merca c200 -02. Bruksbilen är värd bra mycket mer än vad den äldre mercan är, men det är ju helt upp till var och en hur man vill göra. Jag väljar att ställa av den äldre mercan och kör med kombin fram till, tjaa april kanske? smile

Rätt tänkt! Gamla bilar ska skyddas och bevaras.

FLindgren
28 november 2008 · 5 089 Inlägg

om man köper en vinterbil.. har man en "vanlig" sommarbil då?...

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Andree
28 november 2008 · 827 Inlägg

har du testat sladda en 855R på vintern nån gång?? -.-
inte närheten lika kul som en bakjhulsdriven...
e ju roligare att köpa en billig sierra som man bara kan köra som fan med o grisa sönder innan man tar ut den andra.

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
Rosenqvist
28 november 2008 · 147 Inlägg

Bara för man har råd och ha två bilar,,,,orkar tjata smile

Audi S4
SNL
28 november 2008 · 615 Inlägg

För att man kan ha sönder vinterbilen och ändå ha en fungerande bil kvar i garaget!

Let's stance!
immy
28 november 2008 · 230 Inlägg

Jag åker bmwn året om

jocke_gronberg
29 november 2008 · 4 586 Inlägg

En vanlig bil för den ena kan betyda mycket för den andra. Det handlar bara om tankar och värderingar

Sedan måste man ha något att göra under vintern istället för att glo på julkalendern big_smile

Senast redigerat av jorre83 (29 november 2008)

Xuri One Man Clan
30 november 2008 · 4 287 Inlägg

Jag gör de för att dels så slipper jag grisa ner 940in...bara drygt å skruva om allt sitter sönderostat å drygt å tvätta på vintern... å skulle man råka köra av eller få en bil i sidan skulle man ju inte få typ nån ersättning alls... å under vintern ska man ju fixa till å göra diverse grejer värre tongue

å en svensson bil kanske inte är värd något...men de kan vara både mycke pengar å tid nerlagt..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang