handbroms på en peugeot mi16 årsmodell 91 tar bara en sida????

chaffisboy
23 maj 2006 · 68 Inlägg

tja 

jag undrar om någon vet hur man gör för att spänna handbromsen för min tar på ena sida nya handbromsvijer, klossar , 

om någon  vet något trick så haör jäna av er,,,,,

en glad chaffis. som gillar v8 och allt som gör livet värt att leva typ mina barn...
Prankster
23 maj 2006 · 142 Inlägg

kolla runt oket, på fjäder och liknande, kan ofta vara nått som kärvar bara. alltid en början iaf!

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Matte1979
23 maj 2006 · 355 Inlägg

På de flästa  OK finns det en  sjusterskrub på Oket så du  får bak  armen till bromsvaiern
Kålla om båda armarna för  hjandbromsen  har samma position när du  har dragit handbromsen !?

Om den inte har det  med nya  klossar  så är det  skruven på oket som sitter vi  armen
på vissa bilar  har man en bultskalle som sitter i vägen  som man får ta bort innan du kommer åt


Om de har samma position men endå inte tar på ena sidan
Då har  något kärvat troligen

Men jag tror mer på sjustering  på oket

1. Dra handbromsen normalt
2. Kolla om  bromsvaierarmarna på oken  håller  samma  position så att inte den ena  har dragist längre in en den andre

Jag förmodar att  det  ser olika ut

3. Leta på oket och finn om det är  en bultskalle som skyddar  den insex skruv som sitter  inuti
4. släpp handbromsen och tryck för hand fram armen så långt du själv kan
Notera hur långt du kunde dra  om du inte  pallar hålla den  framtryckt  hela tiden samtidigt som du skruvar på inställningen och känner att  armen trycks  bakåt
tills  båda armarna här samma positon som  det var när du  hadde dragit handbromsen  först 

Dra sedan handbromsen igen och  se om det blivit bätre smile
Kör på grusväg och  dra  och se om  du låser båda  julen bak
då kan du se villket jul som tar bäst

Sjustera effter  behag  tills båda sidorna tar  lika

Lycka till ! smile

Phaetoon
24 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Jag råkade dra åt handbromsen på morsans Peugeot 205:a lite för hårt en gång.
Det blev till att spänna den. Fast det slapp jag fixa, så jag vet tyvärr inte hur man gör.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang