3518
Sök

Någon datakunnig? Datorn är seg.

Kanon..
1 473 Inlägg
22 december 2008
Ja det är bara att börja rensa.
Sen ta bort alla onödiga ikoner på skrivbordet.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
leksak skrev:
Ja det är bara att börja rensa.
Sen ta bort alla onödiga ikoner på skrivbordet.

jag försöker.. men nu dirket jag öppnar "program och funktioner" som de heter så fastnar kontrollpanelen...

bara ctrl + alt + del å sen avsluta processen.. hmm

Inga virus hittas heller..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 230 Inlägg
22 december 2008
fan vad du har program då.. har själv en Hp 6920s (buisen dator) och finns knappt nå program alls.. men men. tom autostarten gör stooor skillnad. skriv msconfig i sök fälten på start menyn, sen går du på auto start flicken och tar bort ALLT, har du ett virus progam så se till att det är ibockat. alla dessa program går att starta manuelt sen om man måste ha dom. sen kan du alltid köra defrag, det gör dom genom att gå på start > alla program > Tilbehör > sysmtemvertyg > Diskdefragmeteraren. är den fortfarande seg då, så får du nog spara det som är VIKTIGT inte massa skit, och sen göra en hel ominstalation.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 230 Inlägg
22 december 2008
och för att få bort det dära med tillåt hela tiden du öppnar program går du inte på Kontrollpanelen > användarkonton och där har du nått som heter CAC eller nå liknande ligger längst ner iaf, stäng av den så slipper du dom frågorna. heter kontrol av användarkonto iaf.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Rojpen skrev:
fan vad du har program då.. har själv en Hp 6920s (buisen dator) och finns knappt nå program alls.. men men. tom autostarten gör stooor skillnad. skriv msconfig i sök fälten på start menyn, sen går du på auto start flicken och tar bort ALLT, har du ett virus progam så se till att det är ibockat. alla dessa program går att starta manuelt sen om man måste ha dom. sen kan du alltid köra defrag, det gör dom genom att gå på start > alla program > Tilbehör > sysmtemvertyg > Diskdefragmeteraren. är den fortfarande seg då, så får du nog spara det som är VIKTIGT inte massa skit, och sen göra en hel ominstalation.

Jepp allt dedär jat jag gjort igår, måste säga att de vart en stor skillnad.
men fortfarande lite seg.

Rojpen skrev:
och för att få bort det dära med tillåt hela tiden du öppnar program går du inte på Kontrollpanelen > användarkonton och där har du nått som heter CAC eller nå liknande ligger längst ner iaf, stäng av den så slipper du dom frågorna. heter kontrol av användarkonto iaf.

Okay, tack!

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2008
Ska prova detta på mors Pakard Bell. Skiten är ju slö som jag vet inte vad... Får pisk med hästlängder av gamla datorn...

msconfig har jag inte tänkt på... En del grejer går ju fan inte att stänga av genom det vanliga inaktivera program... Blir tokig snart... Ska aldrig köpa en färdiginstallerad dator igen!!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
22 december 2008
Hur mycket program du har installerade spelar ju inte så stor roll, värre med allt som är igång wink
Försök stänga av så mycket som möjligt som inte behövs för vanligt bruk.

Mina tips:
Stäng av automatiska uppdateringar för Windows Update (men kom ihåg att kolla uppdateringar själv manuellt)
Stäng av vissa funktioner i ditt virusprogram (t ex själv stängt av 'Resident Shield' på mitt AVG Antivirusprogram)
Sacrifice safety for speed wink

Har du laddat ned mycket skrot och flyttat filer hit och dit så kan det ju vara lönt
att köra en defragmentering på hårddisken/partitionen som Windows ligger på.
Inte säkert det behövs heller.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2008
UAC heter användarkontrollen på Vista, stängs av via                                                                   
Start-->Kontrollpanelen-->Användarkonton-->"aktivera eller inaktivera kontroll av användarkonton (UAC)"

Tycker själv att Vista funkar bra, XP var ju inte nån dröm det heller när det kom ut direkt och det var samma snack mellan XP och ME eller vad det nu hette. Men tycker allt som görs idag krånglar, skiten bara stressas ut för att fra in så mkt pengar som möjligt långt innan det är färdigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 230 Inlägg
22 december 2008
som är en kopia av Vista fast lite andra finesser...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Hur mycket program du har installerade spelar ju inte så stor roll, värre med allt som är igång wink
Försök stänga av så mycket som möjligt som inte behövs för vanligt bruk.

Mina tips:
Stäng av automatiska uppdateringar för Windows Update (men kom ihåg att kolla uppdateringar själv manuellt)
Stäng av vissa funktioner i ditt virusprogram (t ex själv stängt av 'Resident Shield' på mitt AVG Antivirusprogram)
Sacrifice safety for speed wink

Har du laddat ned mycket skrot och flyttat filer hit och dit så kan det ju vara lönt
att köra en defragmentering på hårddisken/partitionen som Windows ligger på.
Inte säkert det behövs heller.

jag har tagit bort alla onödiga live calender, live photoalbums osv, bara live messenger kvar.
sen HP´s alla idiotprogram = borta.

Bytte från AGV antivirus som bara va en trial till ett fullständigt norton 2008.

defrag gör den automatiskt en gång i veckan, så den hittade inget onödigt.

tog bort ca 15 onödiga program från autostart osv osv..

Nu e den iaf lite snabbare.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 december 2008)

1 571 Inlägg
22 december 2008
Vista är ju bara skräp, jag skulle aldrig stoppa in det i en dator.

Byggare Behm
562 Inlägg
22 december 2008
" Bara att TA bort Vista och installera XP "
Nej, försök inte ens om du inte råkar vara någon som jobbar med programmering dagligen.
I en Vista-maskin så används ett annat filsystem, det går inte att installera XP, har försökt ett
antal gånger ( Skiva, Ghost, dos ) och det går fanimig inte.. det saknas drivrutiner
för att XP-skivan överhuvudtaget ska kunna läsas... på vissa datorer går det ändå att få in XP
men då lirar inte allt som det ska och då är det ju meningslöst.

Kommer att köra allt annat än Vista så länge det bara går och jag kommer definitivt
inte köpa en förinstallerad dator så länge det går att undvika.

Ang problemen :
Processer Antal 88 i polarens Vista , efter diverse röjning 65.. det blev skillnad.
Som sagt Kör/ MSCONFIG / Autostart = Bocka ur det du är säker på att det inte behövs.
Se upp med virusprogrammet, det har 2 eller 3 egna processer och alla måste funka.
Kontrollpanelen / Lägg till/ta bort  Här kan du även välja att ta bort Windowsprogram i en flik,
kolla där.

Kontrollpanelen / Prestanda - Här kan du hitta olika förslag på vad du kan göra, bland annat
en länk för att justera alla grafikeffekter i Vista.  Detta gör en rejäl skillnad.

Brandväggar,Internet Security osv.. Tänk igenom vad som verkligen behövs, det är både hängslen och livrem dubbelt upp om Vista´s alla säkerhetsfuntioner är igång.
Inaktivera allt utom ditt Virusprogram, ta bort brandväggen om du har datorn kopplad till en Router..

Rensa ur alla jkla program som tillverkaren laggt in typ Acer Controlpanel, HP Smart Security osv..

MVH Jonex-   en föredetta Sweclocker och legitimerat datorfreak...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

huh?
10 427 Inlägg
22 december 2008
te_wik skrev:

Där har du ju en grej som antagligen slöar ned wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
steifan skrev:
te_wik skrev:

Där har du ju en grej som antagligen slöar ned wink

nää. när den gör defrag så ofta så tar de bara ca 5 min.

Mvh Tommy

1 814 Inlägg
22 december 2008
Rojpen skrev:
som är en kopia av Vista fast lite andra finesser...

Vista har en helt annan kärna än XP (irrelevant wink). Windows 7 är mycket bättre än Vista enligt många, den ser ut som Vista bara pga nya "temat" är inte inlagt i de bilder/videos du kan ha sett då den inte är klar.

Sök