Servostyrningen krånglar på volvo 745 glt 16v

martinu
29 december 2008 · 236 Inlägg

jo jag ska testa med en ny pump.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
martinu
29 december 2008 · 236 Inlägg

ska testa byta till en annan pump idag. Får se då om det är pumpen som spökar.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
mrbuggy Entreprenör
29 december 2008 · 1 784 Inlägg

martinu skrev:
ska testa byta till en annan pump idag. Får se då om det är pumpen som spökar.

Hur går de nu da....?

martinu
29 december 2008 · 236 Inlägg

det blev bara marginellt bättre med den andra pumpen. Tog min pump som satt på bilen när jag köpte den och la imellan en bit kopparrör vid bakventilen så den laddar lite högre tryck. Det blev lite bättre funderar på att spärra upp den lite mera ändå och se om det blir bättre. Det är säkert styrsnäckan som börjar bli dålig.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
swardenborn
29 december 2008 · 13 Inlägg

Har kört MÅNGA mil genom åren med 740/940 o haft samma fel 2 ggr !!!!
Styrväxeln är med stor sannolikhet kass..
Byta servopumpen gör ingen större nytta, tyvärr.sadsad

Have a nice day !!!
Xoff Volvo tönt... =)
29 december 2008 · 2 344 Inlägg

men frågar du mig så skall du nog hälst ta å försöka få ur all motorolja först, för motorolja är relativt trögflytande vif kalla temeraturer och det är inte ATF oljan på samma sätt, så innan du lägger mer pengar på felsökning så tycker jag att du skall få ur all motorolja...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
mrbuggy Entreprenör
30 december 2008 · 1 784 Inlägg

Xoff skrev:
men frågar du mig så skall du nog hälst ta å försöka få ur all motorolja först, för motorolja är relativt trögflytande vif kalla temeraturer och det är inte ATF oljan på samma sätt, så innan du lägger mer pengar på felsökning så tycker jag att du skall få ur all motorolja...

Går ju att testa om den funkar me lite motorolja i..gör ingenting..men sen bör man ju byta till rätt olja.. ;-)

martinu
30 december 2008 · 236 Inlägg

Japp jag har nog fått ur iprincip all motorolja i den nu. Pumpen funkar ganska bra nu när oljan är varm. Det känns som den inte orkar när det går tungt så jagundrar om det går att ställa upp trycket på pumpen något mera. Just nu har jag lagt imellan 0,5cm kopparledning mellan fjäder och ventil. Det kanske går att göra så den har högre tryck och därmed löser problemet?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
mrbuggy Entreprenör
31 december 2008 · 1 784 Inlägg

martinu skrev:
Japp jag har nog fått ur iprincip all motorolja i den nu. Pumpen funkar ganska bra nu när oljan är varm. Det känns som den inte orkar när det går tungt så jagundrar om det går att ställa upp trycket på pumpen något mera. Just nu har jag lagt imellan 0,5cm kopparledning mellan fjäder och ventil. Det kanske går att göra så den har högre tryck och därmed löser problemet?

De som händer när du ställer upp trycket är att du kör slut på den mycket fortare...Och om styrväxeln får för mycket tryck så skadar du den också...med så mycket som du lagt i  (0,5 cm) kan de hända vad som helst...........Övertrycksventilen sitter ju där av en anledning.. ;-)

martinu
31 december 2008 · 236 Inlägg

Jo jag vet att det tar mer stryk. Men eftersom styrväxeln troligen börjar bli slut så gör det ju inge. Det blir nog byte av styrväxlen men är lite orolig att det ska vara krångligt?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
mrbuggy Entreprenör
31 december 2008 · 1 784 Inlägg

martinu skrev:
Jo jag vet att det tar mer stryk. Men eftersom styrväxeln troligen börjar bli slut så gör det ju inge. Det blir nog byte av styrväxlen men är lite orolig att det ska vara krångligt?

De beror på din kunskap de..men visst e de lite jobb. men du har väl inget val så småningom...!

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
31 december 2008 · 559 Inlägg

martinu skrev:
Jo jag vet att det tar mer stryk. Men eftersom styrväxeln troligen börjar bli slut så gör det ju inge. Det blir nog byte av styrväxlen men är lite orolig att det ska vara krångligt?

Om du behöver en styrväxel så har jag en liggandes. Kan självklart skickas.
Bara så det är rätt typ. ZF eller CAM.
ZF:en är rutmönstrad i godset.
CAM:en är slät. (rätta mig om jag har fel)

Mvh Thomas

Mvh Thomas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang