Skillnad på glykol?

FreddeK
1 januari 2009 ·

Jo jag fick en fråga av en jobarkompis som frågade mig vilken färg han ska ha på glykolen....bilen är 9-5 2,0t...

Men vad är det för skillnad på grön, blå och röd? spana lite på autopower om detta men kom inte fram till mer än att den gröna är miljövänlig och heter propylen, den röda är det alltså etylen? ja ni som vet kan ju skriva i tråden och ni andra som vill disskutera andra saker hänvisar jag till lunarstorm...

Rallyhalle
1 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Från och med 2002 (Faceliften) så hade dom i röd glykol i 9-5. Vet dock inte hur det va i den första generationen. Borde rimligtvis vara samma men de vågar jag inte säga...

ascona-tic
1 januari 2009 · 1 497 Inlägg

Svara han att han ska ha röd.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Shallie
1 januari 2009 · 730 Inlägg

Får man då bara fråga just vad skillnaden är på Blå,Röd o Grön , grön som trådskaparen sade var miljövänlig, Men just skillnaden på de 2 andra ? olika egenskaper m.m ?... wink

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Rallyhalle
1 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Shallie skrev:
Får man då bara fråga just vad skillnaden är på Blå,Röd o Grön , grön som trådskaparen sade var miljövänlig, Men just skillnaden på de 2 andra ? olika egenskaper m.m ?... wink

Det jag fått lära mig i skolan är att dom smörjer olika och att det är jätteviktigt att man häller i rätt. Fel typ av glykol kunde bla orsaka skuren vattenpump.

Sen är Blå och grön samma skit, bara olika färger. Dock fick jag höra på macken senaste jag köpte glykol att dom slutat med den ena färgen, tror det var grön, för att dom har samma egenskap. Och för att inte göra det jobbigt för dom med mindre koll så har dom bara ena färgen.

Jag säger inte att det är så men det är vad jag fått lära mig smile

Rallyhalle
1 januari 2009 · 4 299 Inlägg

me_like_golf skrev:
Handlar det inte bara om att de olika tillverkarna har bestämt sig för olika färger?? För det har jag märkt att beroende på vart jag har köpt glykolen så kan den ha haft olika färger... Alltså detta gäller propylenglykolen.. Den röda e väl oftast "long-life" glykol.. Rätta mig om jag har fel! tongue Själv har jag använt både grön och blå..

Sorry freddeponken.. kan inte svara på din fråga.. tongue

Det är samma sak, enda skillnaden mellan blå och grön är som sagt färgen smile
Men nu ska dom tydligen bara använda sig av den ena färgen för att göra det enklare för konsumenterna.

Senast redigerat av Rallyhalle (1 januari 2009)

FreddeK
1 januari 2009 ·

ascona-tic skrev:
Svara han att han ska ha röd.

det gjorde jag för det visste jag men var intresserad av skillnaden på dessa!

Mange_C5
1 januari 2009 · 220 Inlägg
Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
FreddeK
1 januari 2009 ·

Mange_C5 skrev:
Googlat:
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?p=373574

Tackar=) wink

sonken91
1 januari 2009 · 310 Inlägg

Vet att man inte ska blanda röd och blå också smile, kanske inte ska blanda nån men röd och blå blir bara en sörja..

Tazzeman
1 januari 2009 · 427 Inlägg

sonken91 skrev:
Vet att man inte ska blanda röd och blå också smile, kanske inte ska blanda nån men röd och blå blir bara en sörja..

Tror den blir lila då lol

/ Tobbe
Gizmojohan
1 januari 2009 · 3 295 Inlägg

sen så finns det en gul glykol som andvänds på lastbilssidan inom Volvo, dom äldre volvo lastbilarna har grön glykol och dom nyaste har gul.. dom få absolut inte blandas för då blir det en riktigt trög flytande smet som sätter igen värmepaktet och gör så att det spricker. tänk på det, alla ni lastbilschaufförer.. wink

Tomten Tomten
1 januari 2009 · 1 065 Inlägg

vissa glykoler går inte att blanda då blir det en sörja.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
sonken91
1 januari 2009 · 310 Inlägg

C-son skrev:

Tazzeman skrev:

sonken91 skrev:
Vet att man inte ska blanda röd och blå också smile, kanske inte ska blanda nån men röd och blå blir bara en sörja..

Tror den blir lila då lol

Det blir ingen sörja haha lol.. va har du för skräp i systemet egentligen? smile .. dom sa här i stan på en bildelsaffär att du får inte blanda blå å röd glykol för dom blandar sig inte å de blir fel i systemet å bla bla bla... Skitsnack, de blandar sig så fint så, å de blir ingen sörja eller händer nåt.. De funkar precis som förut. och ja den blir lila hehe wink

Måste ha blandat i hop med nått annat då, nått som var röd och blå till bilen skulle man itne blanda iaf wink men men, går ju inte fordon så man är völ inget profs wink

Rallyhalle
1 januari 2009 · 4 299 Inlägg

C-son skrev:

Tomten skrev:
vissa glykoler går inte att blanda då blir det en sörja.

Säkert säkert smile .. men just blå å röd går för de har ja prova själv

De går men du bör inte, som att blanda två olika oljor...

_Jonex_ Byggare Behm
1 januari 2009 · 562 Inlägg

Detta har med kylkanalerna i motorn att göra, fel glykol kommer att
resultera i att kylkanalerna geggar igen.
Detta är extremt obra på en turbomotor eftersom denna blir väldigt varm .
NI som har blandat, har ni plockat isär motorn och KOLLAT?

Röd ska alltid vara röd., blå och grön lika.

Senast redigerat av _Jonex_ (1 januari 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
David_Hbg
1 januari 2009 · 34 Inlägg

Jag fick som svar när jag skulle handla glykol nu i veckan, att: den blåa till äldre motorer (gjutjärn) och den röda till nyare motorer (aluminium)

TT-Avant
1 januari 2009 · 6 851 Inlägg

David_Hbg skrev:
Jag fick som svar när jag skulle handla glykol nu i veckan, att: den blåa till äldre motorer (gjutjärn) och den röda till nyare motorer (aluminium)

Nästan rätt..den gröna är för gjutjärn, blåa funkar oxå så klart till "äldre". Den röda till alu block.
Blå går att blanda med grön och röd, men grön och röd funkar INTE att blanda alls,sörja i systemet.
Blå och röd går att blanda, men bör undvikas i alu block.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
isakare
1 januari 2009 · 272 Inlägg

Hur det blir om man blandar det i en flaska vet jag inget om, men bilar som gått på röd-blå/grön blandning ett tag har en brun geggamoja i systemet.

Senast jag stötte på det var på en A6 2,7TT, jag fick spola systemet från alla håll o kanter minst en timme innan det mesta av geggan var borta.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang