BMW 520 Touring begagnat tips

Vogge
4 januari 2009 · 494 Inlägg

Min mor har fått för sig att hon ska köpa en BMW 520 Touring  från 03. Finns de något att tänka på kända fel dyra servicar osv.
Sen undrar jag hur är de att köra med bakhjulsdriften vintertid är de lika lättkörda som framhjulsdrivna bilar.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
fredde85
4 januari 2009 · 1 798 Inlägg

har en 525 92 denna har ju säkert massa antispinn o sånt som inte jag har. Är nog inga problem om man tar de lugnt me gasen men de gör aldrig jag men de är ju ja de

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Rquired Allmänt envis
4 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Jag tycker själv att Bmw är helt underbara vinterbilar, bra balans och du har full koll på en Bmw. Svårt att förklara men du känner liksom vart den håller på med på ett helt annat sätt en tex en Volvo. Både roliga och säkra på vintern. Speciellt med DSC blir den riktigt stabil, systemet stryper sladden innan det går överstyr på ett bra sätt, så det tillåter lite lek iaf tongue

Kolla autopower.se för info, finns bla begagnatguide osv.
Bmw är inte speciellt dyra bilar att äga, vilket ryktet säger. Delarna är inte dyrare än till medelbilen och dessutom finns tex kamkedja så du slipper dyra rembyten. När du räknar ihop det blir en Bmw billigare att äga än tex en volvo. Det som kan bli dyrt är dock försäkringen. Dricker mkt gör dom inte heller, en 520 klarar lätt 0,8-0,9.

Fast ett tips, köp en 525a istället. Dricker inte mer, är inte dyrare att serva och försumbar skillnad i försäkring. 525an är dock betydligt piggare, 520n är nästan för slö...
Bättre andrahandsvärde på 25an också, just pga ovanstående.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Vogge
5 januari 2009 · 494 Inlägg

tack för tipsen autopower sidan var ju bra fanns mycke intressant läsning. ska åka och kolla och provköra imorgon de står mellan en saab 95 och bmw 520 bmwn är ju helt klart snyggare men den är två år äldre en saaben.
när de kommer till pigghet tror jag inte de har någon direkt betydelse eftersom de är en tant som ska köra:P den kommer ju sota igen iaf.
Vad är de för kamdrivning på en bmw kedja eller rem? om rem vilka intervaller ska den bytas. och hur krångligt är bytet. ska byta på min volkswagen nu och de måste hängt upp kamremen i garaget och byggt bilen runt den.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
E3_Henrik Teknik Informatör
5 januari 2009 · 371 Inlägg

det är kedja så du kan vara lugn smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Rquired Allmänt envis
5 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Vogge skrev:
tack för tipsen autopower sidan var ju bra fanns mycke intressant läsning. ska åka och kolla och provköra imorgon de står mellan en saab 95 och bmw 520 bmwn är ju helt klart snyggare men den är två år äldre en saaben.
när de kommer till pigghet tror jag inte de har någon direkt betydelse eftersom de är en tant som ska köra:P den kommer ju sota igen iaf.
Vad är de för kamdrivning på en bmw kedja eller rem? om rem vilka intervaller ska den bytas. och hur krångligt är bytet. ska byta på min volkswagen nu och de måste hängt upp kamremen i garaget och byggt bilen runt den.

Som sagt kedja på Bmwn. En av de stora fördelarna som sparar en hel del pengar jämfört med andra märken med rem. Denna kedjan skall aldrig behöva bytas om bilen bara underhållts ordentligt så.

Dessutom finns det ett känt problem med Saabs turbomotorer i dessa, de klabbar igen av oljan eller nått sånt dvs ett konstruktionsfel. Minns inte riktigt vad det var som hände, men det hände grannen och det tog både tid och vart svindyrt att fixa och det var på en 03a ändå.

Angående 525an så är det lika mkt värdeminskning som att 25an är en mer elastisk och skönare vardagsmotor, inte bara-100 alltså. 20n är lite trött och måste piskas, men inget fel på den det låter ju helt underbart när man gör så. Kan va värt att tilläggas att pappa körde 40k mil med sin 325-01a, dvs med samma M54 motor som det är i 520n, utan ett ända fel och med vanlig service. Det är snart på oförstörbara motorer (och bilar)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
5 januari 2009 · 3 995 Inlägg

BMW 520 är en underbar bil på alla sätt och vis även att köra under kalla vintrar, 520 är en mellan klass vagn som inte är så dyr i drift som många tror.
520 är också populär som familjebil och BMW har stora krav för säkerhet därmed säljs många.
BMW har den mest avancerade teknologin och låg bensinförbrukning.
jag kan bara de positiva för 520, gå med din mor och testa en sådan, det är det bästa ni kan göra.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Vogge
6 januari 2009 · 494 Inlägg

de blev affär idag:cool: tror alla kommer bli nöjda.
De som avgjorde de hela var ju helt klart de sköna åkkomforten så tyst och mjukt man trodde motorn hade stannat vart riktigt imponerad att en kombi med vinterdäck kunde vara så tyst.
och antisladdsystemt var ju helt otroligt de gick ju inte att få upp ens ett litet ställ. Tråkigt för mig:D men kanske bäst för den blivande ägaren.
tack för alla tips

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
FireTraXX DFFL
6 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Vogge skrev:
de blev affär idag:cool: tror alla kommer bli nöjda.
De som avgjorde de hela var ju helt klart de sköna åkkomforten så tyst och mjukt man trodde motorn hade stannat vart riktigt imponerad att en kombi med vinterdäck kunde vara så tyst.
och antisladdsystemt var ju helt otroligt de gick ju inte att få upp ens ett litet ställ. Tråkigt för mig:D men kanske bäst för den blivande ägaren.
tack för alla tips

Håll inne knappen så ska du se att den släpper. smile
(Mina föräldrar hade en E61 523 fram tills en månad sen.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Seth
6 januari 2009 · 3 354 Inlägg

FireTraXX skrev:

Vogge skrev:
de blev affär idag:cool: tror alla kommer bli nöjda.
De som avgjorde de hela var ju helt klart de sköna åkkomforten så tyst och mjukt man trodde motorn hade stannat vart riktigt imponerad att en kombi med vinterdäck kunde vara så tyst.
och antisladdsystemt var ju helt otroligt de gick ju inte att få upp ens ett litet ställ. Tråkigt för mig:D men kanske bäst för den blivande ägaren.
tack för alla tips

Håll inne knappen så ska du se att den släpper. smile
(Mina föräldrar hade en E61 523 fram tills en månad sen.)

hehe ett snabbtryck så blir det roligt tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
FireTraXX DFFL
6 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Seth skrev:

FireTraXX skrev:

Vogge skrev:
de blev affär idag:cool: tror alla kommer bli nöjda.
De som avgjorde de hela var ju helt klart de sköna åkkomforten så tyst och mjukt man trodde motorn hade stannat vart riktigt imponerad att en kombi med vinterdäck kunde vara så tyst.
och antisladdsystemt var ju helt otroligt de gick ju inte att få upp ens ett litet ställ. Tråkigt för mig:D men kanske bäst för den blivande ägaren.
tack för alla tips

Håll inne knappen så ska du se att den släpper. smile
(Mina föräldrar hade en E61 523 fram tills en månad sen.)

hehe ett snabbtryck så blir det roligt tongue

Inte på E60 iallafall, måste hålla inne för att stänga av den helt.
Trycker man bara snabbt så står det "DSC restricted".

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Seth
6 januari 2009 · 3 354 Inlägg

ok. har bara kört e39. räckte med ett tryck så var alla spår efter antisladd/spinn borta

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Vogge
7 januari 2009 · 494 Inlägg

letade efter en knapp för att kunna koppla ur antisladden men hitta igen kolla ju inte såå jätte noga fanns mer relevanta saker att pyssla med. säkert att den går att koppla ur på automat modellerna?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Är DSC/motsvarande standard på alla E39:or eller är det bara på senare årsmodellerna?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rquired Allmänt envis
7 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Har varit isgata här i Halmstad idag men jag klagade inte när jag var ute och körde. Baken håller sig snällt i spår, lite utanför ibland ^^, trots att anti-sladdet gav upp i somras. Men när man provocerar ger den sig iväg dock. Kör jag pappas 3a med DSC på är den sjukt sladdovänlig. Går säkert att överlista DSC och få den i sladd ändå men sånt gör man ändå inte ute i trafiken...

Vogge: DSC ska gå att koppla ut även på aut, kolla framför växelspaken där ska sitta en liten rektangulär knapp märkt just "DSC". Tryck en gång ska en liten orange lampa tändas mellan mätarna framför dig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang