Väldigt förvirrad kan någon förklara SNÄLLA

defuncta
20 april 2005 · 196 Inlägg

Hej jag har ingen erfarenhet av bilsterosystem. Jag får körkort i sommar och vill ha ett fett ljud i min bil. Vill kunna spela högt och bra kraft i basen. Men min kompis har dubbla 12" basar, 2st 6*9 på 300 rms W, 2 st slutsteg och mellanregister. Så som jag har fattat det så behöver man inte 6*9 när man har dubbla 12" och att de är bättre och sattsa på bra mellanregister. Stämmer detta eller? För min kompis han kan inte så mycket och han tycker att jag ska köpa både 2 st 12" basar och 6*9. Vad tycker ni? Så som jag uppfattar det hela så verkar det som om man får mycket lägre ljud nivå om man inte har 6*9.

Såg detta är det bra saker eller?

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1674 … aketpriser

Jätte tacksam för svar mvh christian

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
loudness
20 april 2005 · 4 554 Inlägg

varför kollar alla på mds grejer? kolla upp begagnade prylar på blocket.. du får bättre grejer där... sant som du säger med 6*9erna, har du basar behövs dom inte...

CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
20 april 2005 · 74 Inlägg

Jag har en 12:a och ett bra framsystem...
Men jag spelar heldre musik än att skrämma älg... har du 2 stycken 12:or så hör alla andra utom du det typ hehe.. Hela grejen är att du skall kunna spela musik så du hör musiken och ett bra tryck till det... Så bättre framsystem och eventeullt till hatthyllan, sedan en bas som hämtar upp de lägre frekvenserna.. Men som man säger musik skall höras framifrån.. inte bakifrån..

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
MatsaBusen
20 april 2005 · 515 Inlägg

som sagt att mds e inget att sattsa på... rent skräp i mina ögon..
smaken e ju som baken.. men av egna erfarenheter så skulle jag råda dej från att köpa något av mds...
produkterna är kassa och personalen är okunnig...


De e klart att du ska hade både 6*9 och basar. basarna e ju bara till för de låga frekvenserna, du måste ju också ha mellanregister och diskant som kommer bakifrån för att de ska bli riktigt bra ljud...

Senast redigerat av MatsaBusen (20 april 2005)

D_Xarz
20 april 2005 · 157 Inlägg

MatsaBusen skrev:
som sagt att mds e inget att sattsa på... rent skräp i mina ögon..
smaken e ju som baken.. men av egna erfarenheter så skulle jag råda dej från att köpa något av mds...
produkterna är kassa och personalen är okunnig...

Att mds produkter i dina ögon är rent skräp kan jag förstå för för en som inte tycks ha kunskap om hurudanna element man ska ha i bilen... se själv på dit inlägg om denna topic och sen på de föregående inläggen..

köp ett normaltstort element (endera 2*10" eller så 3*8") och en bra förstärkare så är mds produkter i klass med många andra biljudstillverkare.


att personalen på företaget är okunniga må hända, vill inte uttala mej om den saken, har bara haft kontakt med 2 olika. men dessa två har hittils skött sej bra.

apoteket00 trucken
20 april 2005 · 563 Inlägg

om du vill lära dej: nardik.se på någon utbildnig eller så heter knappen

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
MRvolvo
21 april 2005 · 33 Inlägg

MDS e inte kass bara om man e så snål så man köper deras billiga skit saker köper man riktiga saker fårn mds så e d kvalite å sån servis som mds har har INGEN annan bränt 2 steg å 3 basar dom fixade dom utan att ta 1 ruten kr å hade d inte försäkrat.. å mds har mer rimliga priser en domflesta andra.. å VA FAN KÖP INTE BEGANGNAD SAKER!!

loudness
21 april 2005 · 4 554 Inlägg

mr volvo? hur kommer de sej att dom brände? har sett reklamations listan över mds prylar och den var låååååång.. det är inte ett fabriksfel på dom.. ja vet inte om jag vill kalla det kvalite...

CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
21 april 2005 · 74 Inlägg

Asså jag måste säga att ni skriver roliga inlägg... Många av er som säger att MDS är skit måste vara väldigt okunniga... Citat: man får vad man betalar för.. Jag spelar med ett Ultimate framsystem o en 12" MDS bas... Spelar RUGGIT bra.. Alla som lyssnat kan inte förstå hur jag kan få så bra bas ur det elementet.. Hemligheten ligger inte bara i elementet utan i lådan.. Gör ni ett skitbygge så visst fan låter det därefter...

Senast redigerat av CoreX (21 april 2005)

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
JohnnyN Rutinerad medlem
21 april 2005 · 1 938 Inlägg

Okej, nu har detta inlägg barkat ur tongue Grundfrågan var, vad han skulle köpa, inte hur bra/dåligt MDS är tongue Jag själv rekommenderar nog 6x9or i hatthyllan ändå... Jag har ju en 18" bas med 6x9or inbyggda i baslådan, och de BEHÖVS wink Men då igen har jag ju bara 1 diskant på huvudenheten tongue Men det där paketet såg nog riktigt bra ut, och köper du ett par 6x9or till ännu så är det nog ett riktigt bra ljud-system du får smile

mrniceguy
21 april 2005 · 5 Inlägg

calibra_nox skrev:
Okej, nu har detta inlägg barkat ur tongue Grundfrågan var, vad han skulle köpa, inte hur bra/dåligt MDS är tongue Jag själv rekommenderar nog 6x9or i hatthyllan ändå... Jag har ju en 18" bas med 6x9or inbyggda i baslådan, och de BEHÖVS wink Men då igen har jag ju bara 1 diskant på huvudenheten tongue Men det där paketet såg nog riktigt bra ut, och köper du ett par 6x9or till ännu så är det nog ett riktigt bra ljud-system du får smile

6x9or inbyggda i samma låda som din 18''? eller e det ett skrivfel?
man ska inte blanda in nåt annat typ av element i en bas-låda (eller inte alls överhuvudtaget)

Själv Kör jag med DLS UR36 framsystem, och 2st 10tums basar. låter skitfint.
checka min bil wink

övriga kommentarer som inte hör till tråden:
jag kommer på 'gatu-rally' till jeppiz nån gång i sommar big_smile

Volvo 740 Tic "TIQ" (1985)
JohnnyN Rutinerad medlem
21 april 2005 · 1 938 Inlägg

mrniceguy skrev:
6x9or inbyggda i samma låda som din 18''? eller e det ett skrivfel?
man ska inte blanda in nåt annat typ av element i en bas-låda (eller inte alls överhuvudtaget)

Själv Kör jag med DLS UR36 framsystem, och 2st 10tums basar. låter skitfint.
checka min bil wink

övriga kommentarer som inte hör till tråden:
jag kommer på 'gatu-rally' till jeppiz nån gång i sommar big_smile

De har nog "egen" hylla, alltså de har en egen låda innuti baslådan smile så de mixas inte ändå tongue Fiina grejjer kisen big_smile Har du körkort?

Theo
21 april 2005 · 859 Inlägg

HAHA mycket skojjig läsning, tänkte reda upp saker och ting med lite klara svar...

Frågan var hur man får "ett fett ljud" med bra kraft och som kan spela högt.

Mitt svar på den frågan är EFFEKT, och bra grejjer! Det hela handlar till stor del om pengar, och nu vet jag inte hur mycket du har att röra dig med defuncta.

Det man bör satsa pengarna på för att få ett bra ljud i en bil är iaf. Strömstarka (kraftiga) slutsteg som får rejält med ström, från ett bra batteri/generator. Gärna få men bra högtalare som sitter RÄTT monterade.

Ett system som brukar räcka till att vara värst vid korvkiosken kan bestå av:
En Kraftig 12" bas, ett bra framsystem(som du kallar mellanregister) som kan möta upp basen bra, ett fyrkanalssteg och eventuellt ett monoblock till basen. Och till det givetvis en bra CD spelare med 2 eller 3 par lågnivå ut.

Lägger du ut runt 10 000kr så kan du få ett ljud som både spelar "fett högt" och samtidigt låter bra. skippa 6x9orna om du vill att det skall låta bra. men ös in massor av dem om du vill att det skall låta högt, bara att välja:-)

Vill du lära dig mer om billjud rekommenderar jag zatzy.com eller lazzat.se s bilstereoforum framför detta:-)



MVH Theo

Senast redigerat av Theo (21 april 2005)

Theo
22 april 2005 · 859 Inlägg

MRvolvo skrev:
MDS e inte kass bara om man e så snål så man köper deras billiga skit saker köper man riktiga saker fårn mds så e d kvalite å sån servis som mds har har INGEN annan bränt 2 steg å 3 basar dom fixade dom utan att ta 1 ruten kr å hade d inte försäkrat.. å mds har mer rimliga priser en domflesta andra.. å VA FAN KÖP INTE BEGANGNAD SAKER!!

CoreX skrev:
Asså jag måste säga att ni skriver roliga inlägg... Många av er som säger att MDS är skit måste vara väldigt okunniga... Citat: man får vad man betalar för.. Jag spelar med ett Ultimate framsystem o en 12" MDS bas... Spelar RUGGIT bra.. Alla som lyssnat kan inte förstå hur jag kan få så bra bas ur det elementet.. Hemligheten ligger inte bara i elementet utan i lådan.. Gör ni ett skitbygge så visst fan låter det därefter...

Delvis sant. MDS är ett företag som inte tillverkar en pryl själva. I princip allt är saker som vilket märke som helst kan få sin loggo på, bara att beställa från fabrikerna i Kina/Taiwan osv. där sakerna tillverkas.

Om MDS är skit eller ej beror ju på vad man nöjer sig med, och har man inte hört bättre saker(det finns massor som är det jag lovar) så låter naturligtvis MDS bra. MDS lite dyrare prylar blir slagna med hästlängder av en rad andra märken i samma prisklass. Annars borde MDS sitta i någon av de bilar som tävlar i SASCA (sasca.se) men icke...
Lyssna i en seriöst (proffs)byggd bil säger jag, dom flesta brukar ändra många av sina åsikter om billjud efter en provlyssning.

MDS billjudskariär anser jag tog slut när dom började blanda in halvnakna tjejer osv. i reklamen, nu verkar "bilstyling" vara av högsta prioritet!?

Angående MDS personal, så är dom totalt talanglösa när det gäller Billjud! I alla fall om man jämför med personalen hos "riktiga" bilradiohandlare

Tack för mig/ Theo

Senast redigerat av Theo (22 april 2005)

DJ_Andenn
22 april 2005 · 60 Inlägg

jag skulle föreslå att du satsar på slutsteget i första hand. sen är det lite vad du vill ha, om du vill ha mer bas att dunka så klart du ska köpa 12" annars skulle jag säja att det räcker med 10". tycker själv att det blir bättre ljud med mindre och flera element. för oftast brukar en 12" inte hänga med i snabba låtar, men det beror ju på vad du har för slutsteg. sen med 6*9 så behöver du inte köpa just 6*9, det räcker med tex 5,25, för det är ju inte basen du vill ha utan diskant och mellan...

Senast redigerat av DJ_Andenn (22 april 2005)

Överladdad Golf Diesel...
CoSmoZ 2lateuloose
22 maj 2005 · 543 Inlägg

Jag körde på en 12" & 2st JBL 6*9 i min första bil.. det rockade på rätt friskt
det var helt oki för första bilen.. Jag tycker man får ganska mycket gratis av att köra 6*9 om man inte har kunskapen el. ork att bygga!
idag skulle jag aldrig köra dom.. utan skulle satsa på ett sjysst framsystem & nån brutal bas

& att en 12" inte skulle hänga med i snabba låtar har jag aldrig varit med om.. & då har jag nästan alltid byggt men 12" basar
Det beror helt på lådan! & klart att basen måste ha effekt

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
AreeZ Golf mk3 LOUD
23 maj 2005 · 515 Inlägg

6*9 högtalare behövs inte alls i ett system som skall rocka.
Nu ska jag kanske inte säga att du skall bygga som det är gjort i min.
Men kan lova dig. Körde helt utan bas i min bil ett tag.
Jag rockade ifrån många som körde med bas i sin.
Så framsystemet tycker jag är det viktigaste i bilen.

När det gäller bas så klarar många av dom "bättre" tolvorna att hänga med
i all musik.
Bland dom tightaste basar jag har hört är den 12" Digital Design.
Men att den drevs av ett Alpine MRD-M1001 som lämnar runt 1000w RMS
gör det inte sämre smile
Nej men om du vill ha ett system som rockar ordentligt så kör på:

CD: Någon sjysst
Framsystem: Amega Q-Comp 60
Bas: Phoenix Gold, DLS UR, Digital Design om du har mycket pengar smile
ja det finns flera men orkar inte lista upp alla.
Steg: 2kanals till framsystem. Typ DLS, Phoenix Gold, Alpine.  Har du mycket pengar så ett Genesis Dual Mono Extreme smile
Steg till bas: Monosteg från dom som jag listade över.

Kör du på något av det så kan lova dig att det rockar fett !!!!!!

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Vogge
25 maj 2005 · 494 Inlägg

hej hej

Jag påstår inte att jag är någon expert men jag köpte den där lådan som de var med i paketet eller den med en bas i och vi kom alldrig överäns.
man vill ju gärna ha ett skönt stumt tryck i ryggen jag fick bara en massa brumm ur den lådan:( trodde de var steget så köpte ett nytt och de blev inte bättre för de. och de steget ska klara att soela basen fullt ut. kolla om du kan få provlyssna lite först känns alltid bättre då.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang