Polisen tar proffesionella brottslingar och släpper dem direkt...

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
21 januari 2009 · 963 Inlägg

Eisenhut skrev:

OverBoosted skrev:
Tror inte poliserna tror på storyn för 5öre tror ingen tror på den faktiskt.. men i sverige krävs bevis för att fällas för något. Har du bevis på att dom gjorde inbrott? film? foto? vittnen? nej..

Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Eller hur... därför det finns granskande TV-program där personer filmat inbrottstjuvar och polisen anser det vara bristande bevisning ändå.

Den enda gren i polismyndigheten som sätter dit folk är trafikpolisen, där behövs dock inte mycket bevismaterial. Räcker med polismans ord, behövs varken film, foto och vittnen som säger emot polisen har ingen betydelse.

Bostrom RS
21 januari 2009 · 886 Inlägg

blacken skrev:

Bostrom skrev:

Team-Adolfsson skrev:

en bil räknas som allmänt område

Har väldigt svårt att tro det.

Tyvärr, så gör den det enligt lagen..

Bara om man har bilen på allmän plats då.tongue

Focus RS
blacken
21 januari 2009 ·

jerky skrev:

TCG skrev:
I somras hade jag inbrott i min 2:a bil (Audi 100).

Och då kan inte polisen göra något mer, så de släpper dem. Han 'tröstar' mig med att de ändå har så stort kriminellt register så de åker nog snart in ändå.




Gillade inte polisväsendet innan detta och tycker inte mer om dem nu...

lagarna är inte till för att skydda oss längre verkar det som.....

Stämmer rätt så bra..
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/botkyrka.html

Eisenhut
21 januari 2009 · 1 827 Inlägg

TCG skrev:

Eisenhut skrev:

OverBoosted skrev:
Tror inte poliserna tror på storyn för 5öre tror ingen tror på den faktiskt.. men i sverige krävs bevis för att fällas för något. Har du bevis på att dom gjorde inbrott? film? foto? vittnen? nej..

Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Eller hur... därför det finns granskande TV-program där personer filmat inbrottstjuvar och polisen anser det vara bristande bevisning ändå.

Den enda gren i polismyndigheten som sätter dit folk är trafikpolisen, där behövs dock inte mycket bevismaterial. Räcker med polismans ord, behövs varken film, foto och vittnen som säger emot polisen har ingen betydelse.

Jasså? Satt i hovrätten senast idag och fick se ett par busar åka dit ganska ordentligt, i måndags samma sak fast i tingsrätten...

Häktena i Sverige är överfulla, Anstalterna likaså. Är det bara fartsyndare som fyller våra fängelsen månntro? smile

Jag kan på rak arm rada upp minst 10 fall där erkänt kriminella åkt fast med många år utan teknisk bevisning.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Nehe
21 januari 2009 · 687 Inlägg

När du ser bilar köra för fort utanför dig så blir du förbannad för de jävlarna aldrig står där, sen den dagen just du kör för snabbt så står de där och tar dig och då är de dumma i huvudet som inte fokuserar på grövre brott än fortkörning.

Allmänt känt faktum hos polisen att allmänheten i största del anser att man är dum i huvudet för att man ej finns där och när man finns där så är det bara när du själv gör fel. Kortfattat: Dum i huvdet när man ej är där och dum i huvudet när man är där..

Inget lätt jobb!

blacken
21 januari 2009 ·

Eisenhut skrev:

OverBoosted skrev:
Tror inte poliserna tror på storyn för 5öre tror ingen tror på den faktiskt.. men i sverige krävs bevis för att fällas för något. Har du bevis på att dom gjorde inbrott? film? foto? vittnen? nej..

Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Enda "problemet" med ett sådant förfarande av berörda myndigheter är att ännu FLER oskyldiga blir dömda för något som dom inte är skyldiga till.  Är det värt priset?.

Senast redigerat av blacken (21 januari 2009)

Eisenhut
21 januari 2009 · 1 827 Inlägg

blacken skrev:

Eisenhut skrev:

OverBoosted skrev:
Tror inte poliserna tror på storyn för 5öre tror ingen tror på den faktiskt.. men i sverige krävs bevis för att fällas för något. Har du bevis på att dom gjorde inbrott? film? foto? vittnen? nej..

Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Enda "problemet" med ett sådant förfarande av berörda myndigheter är att ännu FLER oskyldiga blir dömda för något som dom inte är skyldiga till.  Är det värt priset?.

Ja, för samtidigt som du vill att folk inte ska släppas fria på grund av bristande bevis, så är inte heller detta ok...

Dessutom, jag VET att dom flesta (nästan alla) är skyldiga. Det enda brottet där det fortfarande finns ett stort mörkertal är sexualbrotten... Det är otroligt enkelt för en tjej att gå in och anmäla vilken kille som helst, har du inte ett vattentätt alibi så är du tvärkörd.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
blacken
21 januari 2009 ·

Eisenhut skrev:

blacken skrev:

Eisenhut skrev:

Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Enda "problemet" med ett sådant förfarande av berörda myndigheter är att ännu FLER oskyldiga blir dömda för något som dom inte är skyldiga till.  Är det värt priset?.

Ja, för samtidigt som du vill att folk inte ska släppas fria på grund av bristande bevis, så är inte heller detta ok...

Dessutom, jag VET att dom flesta (nästan alla) är skyldiga. Det enda brottet där det fortfarande finns ett stort mörkertal är sexualbrotten... Det är otroligt enkelt för en tjej att gå in och anmäla vilken kille som helst, har du inte ett vattentätt alibi så är du tvärkörd.

Fövisso så kan man ha en sådan åsikt, men om en enda oskyldig torskar för något som vederbörande inte har gjort eller är skyldig till så är "priset" för högt. I förlängningen av ett sådant resonemang så finns det ett samhälle som har devicen " att människan är till för lagen" och då så har allt vad demokrati,rättvisa,mänskliga rättigheter och personlig integritet förpassats tilll sophögen.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
21 januari 2009 · 963 Inlägg

Eisenhut skrev:

TCG skrev:

Eisenhut skrev:
Största myten i rättshistorian?

Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.

Eller hur... därför det finns granskande TV-program där personer filmat inbrottstjuvar och polisen anser det vara bristande bevisning ändå.

Den enda gren i polismyndigheten som sätter dit folk är trafikpolisen, där behövs dock inte mycket bevismaterial. Räcker med polismans ord, behövs varken film, foto och vittnen som säger emot polisen har ingen betydelse.

Jasså? Satt i hovrätten senast idag och fick se ett par busar åka dit ganska ordentligt, i måndags samma sak fast i tingsrätten...

Häktena i Sverige är överfulla, Anstalterna likaså. Är det bara fartsyndare som fyller våra fängelsen månntro? smile

Jag kan på rak arm rada upp minst 10 fall där erkänt kriminella åkt fast med många år utan teknisk bevisning.

När min granne hade inbrott för några år sedan där de slagit sönder rutor och skurit sig så fanns både blod och fingeravtryck på rutor. Han vaknade av oljudet och såg reg.plåt samt kunde beskriva personerna. Polisens svar "Ja, dem känner vi till sedan tidigare, de är utplacerade "problemmänniskor". Det är ingen idé att vi tar in dem, de åker bara in och ut igen."

Försvarar man sin egendom så slipper angriparen fri och man åker själv dit. Så visst finns det folk i fängelser, bl.a. dem som inte får hjälp av polisen utan tvingas försvara sig själva. Det gav ju Blacken exempel på:

blacken skrev:
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/botkyrka.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nehe skrev:
När du ser bilar köra för fort utanför dig så blir du förbannad för de jävlarna aldrig står där, sen den dagen just du kör för snabbt så står de där och tar dig och då är de dumma i huvudet som inte fokuserar på grövre brott än fortkörning.

Jag har aldrig klagat på någon som kör för snabbt. Polisen tar in mig som har en välskött bil, bra däck, uppgraderade bromsar, innehar racinglicens osv. då jag kör något för snabbt på lågt trafikerad motorväg.

Då börjar jag fundera på om tiden de lägger på hastighetskontroller är missriktade(fel typer av vägar), inte sker med mänskligt omdöme(tror jag skulle undvika en olycka bättre även i högre hastighet(inom rimliga gränser) än en ointresserad förare i en 240 som knappt gick igenom sista besiktningen).
Kanske kunde den tiden läggas på alkoholkontroller på vardagar eller på att finnas tillgängliga för utryckning när man ser ett pågående brott eller ungefär vad som helst...?

Senast redigerat av TCG (21 januari 2009)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
22 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Haha. Ja... Sverige är ett intressant land, vad gäller kriminalitet. Jag kan ju inte säga att jag varit
med om lika "allvarliga" brott eller så. Men jag minns specifikt en gång när jag var nyinflyttad i stan.
Då ringer det någon "läskig Turk" (inget negativt) och mordhotar mig. Och det var inget skämt, det
var riktat till mig som person, baserat på mitt val av umgänge o.s.v. Jag polisanmäler saken. Polisen
säger; "Äh, det är inte lönt att göra något. Processen kommer att bli så lång. Vi kan inte få tag i alla
uppgifter och bevisa att personen har ringt just då" o.s.v. What the hell?

Dom lägger alltså ner en process som möjligtvis sedan kan leda till oroligheter. Svenska Polisen är
verkligen tafatta och får/vill aldrig göra något, även om dom tar någon som är på väg att begå ett
brott. Det är verkligen Svenska Polisen upp i dagen att vänta tills det att brottet faktiskt har begåtts.
Det är ju patetiskt.

Själv ringde jag till Telia och fick några dagar senare en exakt lista på telefonsamtal till mig. Visst,
det kostade 600kr. Jag ringde upp personen som hade ringt mig och sådär. Denne började hota mig
igen för alla "dumma saker jag hade gjort" (nej, det är inga dumma saker.. personen i fråga hade
allvarliga fel, gissar jag på). Jag sa att jag hade gjort en Polisanmälan o.s.v. Då blev personen rädd
och bad mig lägga ner det. Vi samtalade lite och det hela slutade med att personen satte över
1.000kr till mitt konto för att jag hade lagt pengar på att skaffa fram dennes nummer, samt för att
jag hade känt mig stött av dennes mordhot. Jävla folk alltså...

Nehe
22 januari 2009 · 687 Inlägg

1. När ni ringer till en polisstation så pratar ni inte med en polis. Ni pratar med en civilanställd inne på LKC. VB (Vakthavande Befäl som är polis) sitter också där om det skulle vara något bekymmer. Om nu denna civilanställde skulle behandlat er som ni säger så råder jag er att be om att få tala med VB. Och om ni nu har blivit behandlade på detta vis så antar jag att ni vet om vilket datum det var också? Och eftersom alla samtal spelas in så kan ni ju upprätta en anmälan för tjänstefel så kommer det inte hända igen. Men som sagt det är väl för jobbigt, eller så har man inte berättat hela historien om det inträffade så man vågar inte göra en anmälan för det lät "coolare" att skriva på garaget hur denna civilanställda påstods ha avfärdat en. Men som sagt är det sanning i det ni säger så anmäl det för så ska det inte gå till.

2. Nu när vi klargjort att det ej är polisen som svarar i telefon utan det är en civilanställd hos polisen (ej polis) så ska vi ju inte heller säga att de inte bryr sig om brotten som begås (polisen alltså). Eller att det är en polis som avfärdar er när ni ringer.

3. En förundersökning som ej leder till åtal är ej polismans fel. Att den lägs ner är ej polismans beslut det är åklagarens. Det är åklagaren som beslutar om åtal skall väckas eller förundersökningen skall läggas ner. Men det är dock polisen som meddelar er att den lagts ner pga bristande bevis. Och med detta så är det åklagaren som ansett att bevisen ej finns inte polisen. Men polisen blir ju syndabocken eftersom de är budbäraren.

4. Egentligen ser jag inte vart de situationer som många har skrivit om i tråden har något med just en polisman att göra? Varken han som svarar i telefon eller lägger ner förundersökningar.

Senast redigerat av Nehe (22 januari 2009)

Nehe
22 januari 2009 · 687 Inlägg

Nehe skrev:
När du ser bilar köra för fort utanför dig så blir du förbannad för de jävlarna aldrig står där, sen den dagen just du kör för snabbt så står de där och tar dig och då är de dumma i huvudet som inte fokuserar på grövre brott än fortkörning.

TCG skrev:
Polisen tar in mig som har en välskött bil, bra däck, uppgraderade bromsar, innehar racinglicens osv. då jag kör något för snabbt på lågt trafikerad motorväg.

Då börjar jag fundera på om tiden de lägger på hastighetskontroller är missriktade(fel typer av vägar), inte sker med mänskligt omdöme(tror jag skulle undvika en olycka bättre även i högre hastighet(inom rimliga gränser) än en ointresserad förare i en 240 som knappt gick igenom sista besiktningen).
Kanske kunde den tiden läggas på alkoholkontroller på vardagar eller på att finnas tillgängliga för utryckning när man ser ett pågående brott eller ungefär vad som helst...?

Är inte detta lite av det jag beskrev innan? Det är bra om de stoppar förare i andra bilar som kör för fort men den dan de stoppar dig som också kör för fort så är de dumma i huvdet?..

Du menar också i din sista mening att din fortkörning ej är ett pågående brott? Att lagar ej skall gälla för dig för att du innehar en godkänd besiktad bil samt en racinglicens som gör dig odödlig eller förutspående av eventuella filbyten eller liknande av andra bilister på samma väg?

Om polisen aldrig skulle stå vid motorvägar skulle det då finnas fog för någon att hålla hastighetsbegränsningen om man vet om att polisen står ju aldrig ändå här och kollar?

Nehe
22 januari 2009 · 687 Inlägg

Förstår inte varför det ska finnas ett allmänt hat mot alla poliser hos vissa personer, är det för att de har makten att bestäma över vilka regler du skall följa som medborgare i vårt land? Då tänker jag ju på hur ni måste hata era föräldrar som bestämde allt under eran tidiga uppväxt. Förstår inte heller varför lagar skall vara så svåra att följa ibland.

Sen är det väldigt beklagligt att många har så dåliga upplevelser från poliser och det är synd att en polismans agerande ska dra ner synen på alla polismän i vårt avlånga land. Men många verkar ha helt fel uppfattningar egentligen om vad en polis gör och inte gör, läs mitt första inlägg 2snäpp ovanför detta.

blacken
22 januari 2009 ·

Nehe skrev:
Förstår inte varför det ska finnas ett allmänt hat mot alla poliser hos vissa personer, är det för att de har makten att bestäma över vilka regler du skall följa som medborgare i vårt land? Då tänker jag ju på hur ni måste hata era föräldrar som bestämde allt under eran tidiga uppväxt. Förstår inte heller varför lagar skall vara så svåra att följa ibland.

Sen är det väldigt beklagligt att många har så dåliga upplevelser från poliser och det är synd att en polismans agerande ska dra ner synen på alla polismän i vårt avlånga land. Men många verkar ha helt fel uppfattningar egentligen om vad en polis gör och inte gör, läs mitt första inlägg 2snäpp ovanför detta.

Det är inte hat som en del "känner"/utrycker utan snarare en uppgiven besvikelse över att få och bli bemött som skattebetalare kan bli, vid dylika fall. Att bli avsnäst och illa bemött av en länsman när man har blivit utsatt för något "hyss" av diverse "lowlife" individer. Vi är mycket medvetna om att lösningen/grunden till fenomenet/problemet i sig inte ligger hos den enskilde länsmannen utan hos beslutsfattare,lagtext och domstolväsendet som inte alltid vet eller känner till begrepp som ärlighet,rättvisa,redlighet, mm,mm. Så den biten kan man i ärlighetens namn inte lägga på länsmans "bord" så att säga, kan även förstå att en viss "uppgivenhet" förekommer hos den enskilda länsmanen på grund av gällande lagar och förhållningssätt, men länsman har även en förmåga att köra skallen i väggen när man tar upp det till tal och "drar ner rullgardinen" istället för att försöka inse eller fatta att man känner sig väldans kränkt ibland, och bara "kör" över en med en massa lagtexter och annat bjäfs när man ibland uttrycker sin irritation över saker och ting som inte ska hända en, och man får svar som man inte vill höra ens, typ "ja,ja skit detsamma", "ge dom bensin så sticker dom", eller "ge dig iväg annars så syr jag in dig". Då är det inte lätt att vara en "mönstermedborgare" eller hur?.
Även om ni har en inte alltför avundsvärd situation som som arbete så får ni försöka att förstå den enskilde medborgaren också som kommer i kläm men som i regel blir "snuvad på konfekten" i slutändan..

C70
22 januari 2009 · 424 Inlägg

Precis som "Nehe" skriver, som jag tycker är viktigt att veta är att när man ringer 11414 så får man inte prata med en polis. Om man ska göra en anmälan brukar det vara PKC som tar hand om det. Dom är inte heller poliser, utan bara civilanställda. Om det är ett brott som kräver en polispatrull så blir man kopplad till LKC. Oftast är det civila som jobbar där, men det finns poliser som jobbar där också. BVB och VB är poliser. Anmäla får man alltid göra, om någon skulle neka någon att göra en anmälan så är det tjänstefel.

Senast redigerat av C70 (22 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang