Jag ska försöka utveckla det Norde just försökte förklara.
Blixsynktiden och slutartiden...

Det är inte så jäkla enkelt att berätta i ord bara, skulle behöva flaxa lite med händerna också för att göra det begripligt, men jag försöker...

Jag utgår från det jag lärde mig när jag hölls med lite äldre kameror med film i, för det är det jag kan hyffsat, och jag misstänker att tekniken är densamma eftersom den här begränsningen finns med även på de nya digitalkamerorna. Jag har inte kört extern blixt på min D100.
Inne i kameran har du slutaren. Den fungerar precis som en ridå, och när du tar din bild, alltså öppnar slutaren för att släppa in ljuset till filmen eller sensorn, öppnas inte hela på ett ögonblick på en gång. Det tar ju lite tid att "dra bort ridån". Ridån dras undan från ena sidan till den andra, och sedan dras den för från samma håll igen så HELA bilden får samma exponeringstid. (Öppnar man från mitten ut mot båda sidorna hinner ju mer ljus träffa mitten än kanterna och du skulle få olika exponering över filmytan/sensorn)
Vid en längre slutartid, ner till 1/200 kommer HELA ridån vara öppen under den tid som behövs för att fyra av blixten, och därmed kommer blixtljuset nå hela sensorn/filmruta. (Den där synktiden kan variera något mellan olika kameror)
Vid kortare slutartid än så kommer aldrig hela ridån vara öppen samtidigt. Om man ändå skulle lösa ut blixten ihop med den korta slutartiden blir resultatet att bara en del av bilden kommer bli blixtbelyst, den del av bilden där ridån råkade vara öppen just precis där blixten gick av.
Ibland kan man faktiskt se synkfel i form av delvis svarta bilder, då skarpt avgränsade någonstans i bilden. Typ en halv eller 1/4 av bilden är kolsvart och det är en skarp gräns.
Jag HOPPAS det där blev begripligt... Det hade varit enklare att visa på ett papper och låta händerna glida som ridå för att visa öppningens förflyttning, men nu får jag försöka så här i stället...

Kram / Ellen

Ps: Självklart hör den här diskussionen hemma här på Garaget, vi vill väl alla se snygga bilder av bilarna?!