4806
Sök

Vad gör jag fel? Varför kan jag inte välja 3200 i slutartid med blixt SB-800? (Fotokunniga?)

831 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Fick hem en trevlig blixt idag (SB-800) som jag sitter och försöker lära mig lite om. Jag sitter och läser lite i Nikons "En samling provfoton" som följde med blixten där dom har olika foton tagna på olika vis med blixten. Blev extra förtjust i den där dom fotat rinnande vatten.

Och för att göra på det vis dom gjort i exemplet använde dom nedanstående inställningar:

Brännvidd: 125mm
Speedlight: SB-800 inställd på [AA][FP]
Bländare: f/2,8
Slutartid: 1/3200sek

Faktum är att jag inte kan välja en slutartid på snabbare än 200 på manuellt läge när jag har blixten igång. Funkar förövrigt inte på något annat läge heller. Stänger jag av den kan jag välja 3200 på själva kameran. Sedan hittar jag inte heller [FP] läget på blixten heller. sad

Vad är det jag gör fel? Har läst manualerna men blir inte klokare av det neutral

Någon vänlig själ som vet vad jag kan tänkas göra fel?

fotointresserad
2 307 Inlägg
4 februari 2009
jag har egentligen inte så jättebra koll på det här med blixtar men..

Tror det rör sig om att kameran inte synkar över 200, alltså att det är den kortaste blixtsynkningstiden som din kamera klarar av. Vad har du för kamera?

Det skulle kanske kunna vara anledningen till att det funkade i exemplet men inte för dig, om ni har olika kameror.

319 Inlägg
4 februari 2009
Här snackar vi bara bilar och snus, prova posta på Flashback.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 februari 2009
Autonom skrev:

var det mest idiotiska jag hört

http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=9

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 februari 2009
Autonom skrev:

Har du missförstått detta med offtopic?
Offtopic - Här kan du diskutera allt som inte har med bilar att göra.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

672 Inlägg
4 februari 2009
Testa www.fotosidan.se bra forum där smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
4 februari 2009
Jag ska försöka utveckla det Norde just försökte förklara.

Blixsynktiden och slutartiden... tongue Det är inte så jäkla enkelt att berätta i ord bara, skulle behöva flaxa lite med händerna också för att göra det begripligt, men jag försöker... tongue

Jag utgår från det jag lärde mig när jag hölls med lite äldre kameror med film i, för det är det jag kan hyffsat, och jag misstänker att tekniken är densamma eftersom den här begränsningen finns med även på de nya digitalkamerorna. Jag har inte kört extern blixt på min D100.

Inne i kameran har du slutaren. Den fungerar precis som en ridå, och när du tar din bild, alltså öppnar slutaren för att släppa in ljuset till filmen eller sensorn, öppnas inte hela på ett ögonblick på en gång. Det tar ju lite tid att "dra bort ridån". Ridån dras undan från ena sidan till den andra, och sedan dras den för från samma håll igen så HELA bilden får samma exponeringstid. (Öppnar man från mitten ut mot båda sidorna hinner ju mer ljus träffa mitten än kanterna och du skulle få olika exponering över filmytan/sensorn)

Vid en längre slutartid, ner till 1/200 kommer HELA ridån vara öppen under den tid som behövs för att fyra av blixten, och därmed kommer blixtljuset nå hela sensorn/filmruta. (Den där synktiden kan variera något mellan olika kameror)

Vid kortare slutartid än så kommer aldrig hela ridån vara öppen samtidigt. Om man ändå skulle lösa ut blixten ihop med den korta slutartiden blir resultatet att bara en del av bilden kommer bli blixtbelyst, den del av bilden där ridån råkade vara öppen just precis där blixten gick av.

Ibland kan man faktiskt se synkfel i form av delvis svarta bilder, då skarpt avgränsade någonstans i bilden. Typ en halv eller 1/4 av bilden är kolsvart och det är en skarp gräns.

Jag HOPPAS det där blev begripligt... Det hade varit enklare att visa på ett papper och låta händerna glida som ridå för att visa öppningens förflyttning, men nu får jag försöka så här i stället... smile

Kram / Ellen smile

Ps: Självklart hör den här diskussionen hemma här på Garaget, vi vill väl alla se snygga bilder av bilarna?! smile
Senast redigerat av Vivendi (4 februari 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

831 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Tack så mycket för svaren!

Frågade på fotosidan också. Tydligen finns det ett såkallat FV-lås. Om man avaktiverar låset fungerar det att köra på 1/4000 till och med. Så nu fungerar det som det var tänkt. Dock kan jag fortfarande inte få ner bländarvärdet till 2,8 utan 3,5 som minst?

2 258 Inlägg
4 februari 2009
Men... vad intressant! Undrar hur tekniken bakom DET ser ut då?! tongue För att komma runt slutarproblemet alltså?! big_smile

Bländarvärdet var skumt.... Du har en glugg som klarar 2,8 på den brännvidd du använder?

/ Ellen smile

319 Inlägg
4 februari 2009
te_wik skrev:
Autonom skrev:

Har du missförstått detta med offtopic?
Offtopic - Här kan du diskutera allt som inte har med bilar att göra.

Mvh Tommy

Jag har fått förfrågan vad jag gör på detta forumet, och fått det meddelat att detta är ett bilforum, inget annat! Så jag trodde jag var den enda här som förstod vad Off Topic betyder.
Därför ville bara spela dum så att sådana som du skulle kommentera helt i onödan.

Peace!

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

831 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Nu har jag fått lite mer kött på benen. Tydligen så har jag inte en glugg som klarar 2,8 utan som störst 3,5. Och 5,6 vid max brännvidd 135mm smile Det rätar ut mina frågetecken lite mer appropå namnet och specifikationerna för just mitt objektiv: Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6G.

Vivendi skrev:
Men... vad intressant! Undrar hur tekniken bakom DET ser ut då?! tongue För att komma runt slutarproblemet alltså?! big_smile

Bländarvärdet var skumt.... Du har en glugg som klarar 2,8 på den brännvidd du använder?

/ Ellen smile

2 258 Inlägg
4 februari 2009
Aha! Det var inte så konstigt då att du inte kunde få större bländaröppning än 3,5, det fanns en logisk förklaring till det hela! big_smile

En vettig glugg till det mesta, inget extremt men mycket användbar och smidig. smile De mer ljusstarka blir ju ofta äckligt dyra att brottas med, men eftersom ganska många ändå lägger relativt stora summor på sin fotoutrustning vågade jag inte chansa på att du hade ett kitobjektiv... smile

Se nu till att börja använda dina grejor flitigt, och kör du fast fortsätter du som nu med att ställa frågor så lär du dig massor! big_smile

Ha kul! big_smile

Kram / Ellen smile

Sök