Problem med drivlina efter sänkning? Volvo 940 ltt

Bouya Amatör-Mekare
22 juni 2008 · 19 Inlägg

Tjabba.
Sänkte 940:in i helgen med sänkningsfjädrar. Men efter jag gjort det så har jag fått konstiga vibrationer vid gaspådrag på lägre varvtal men även lite på högre varvtal. Antar att det är något med drivlinan som inte är som det ska (har ej hinnit kolla det).. Det är som att bilen är fullastad och man gasar på så blir det vibrationer när turbon går in och det blir "för tungt för motorn", men det spelar ingen roll ifall man åker själv och gasar på så uppkommer dom där "vibrationerna" som att det går för tungt för motorn?

Har sökt men inte hittat någon med det här fenomenet, märkte iaf inte av det här innan sänkningen. Någon som har en gissning?

Mvh Danne

Overloaded? Time to waste..
Moberger
24 mars 2009 · 30 Inlägg

Tja kan vara att de blir för stor lutning på karnan. kan funka å lägga nåra distanser mellan stödlagret å färstet så du flyttar upp kardanen lite:)

epapower
24 mars 2009 · 593 Inlägg

Bouya skrev:
Tjabba.
Sänkte 940:in i helgen med sänkningsfjädrar. Men efter jag gjort det så har jag fått konstiga vibrationer vid gaspådrag på lägre varvtal men även lite på högre varvtal. Antar att det är något med drivlinan som inte är som det ska (har ej hinnit kolla det).. Det är som att bilen är fullastad och man gasar på så blir det vibrationer när turbon går in och det blir "för tungt för motorn", men det spelar ingen roll ifall man åker själv och gasar på så uppkommer dom där "vibrationerna" som att det går för tungt för motorn?

Har sökt men inte hittat någon med det här fenomenet, märkte iaf inte av det här innan sänkningen. Någon som har en gissning?

Mvh Danne

har vart ute för ditt problem på ett flertal volvobilar, dels så kommer kardan i fel vinkel och därmed kan vibrationer uppkomma= lägg en distans på ca 5mm mellan stödlagerhållare och stödlagerplattan så kardan höjs upp till sin rätta linje..

finns även ett annat problem med sänkning då detta fenomen uppstår.. när du sänker din 940 så samtidigt förskjuter du bakaxeln i sidled pga, tvärstaget= ska du få bort dessa vibrationer måste du ha en lite kortare tvärstag alt. ett justerbart stag som då gör att din axeln hamnar i centrum..

är du med på vad ja menar?

marcus953
25 mars 2009 · 32 Inlägg

hej jag har precis samma fel på min 940 , å ja trodde att de va stölagret som hadde get sig . har dock köpt ett nytt nu men har inte orkat få på de än (:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang