Byta till manuell i volvo 855 t5 1996

Sharky
14 november 2008 · 10 287 Inlägg

Jooo.  Men frågan är om en normal besiktningsman bry sig eller vet att det är olagligt. Det är dock lika bra att berätta det så att ingen får spunk om det blir tvärstopp i hallen.

/Göran

viccoA skrev:
Sen finns det ju många som bytt låda i nyare bilar utan problem med Bilprovningen men det är ju såklart olagligt ändå...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sokrates Eliminator
14 november 2008 · 1 441 Inlägg

sharky har rätt, som vanligt.
Har du bytt låda är du skyldig att uppge det för SBP, detta kräver reggning och intyg,,,,,,

Finns biltillverkare som inte monterar in tex. automat  på vissa modeller därför att de inte uppfyller miljökrav m.m.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
T_modee
15 november 2008 · 482 Inlägg

Sharky skrev:
Tyvärr är det så här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

citat:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).


/Göran

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

Hej!
Om man bygger en volvo 850 T5 96a som min så åker man in till sin volvo handlare och säger att man vill ha ett intyg på att ombyggnaden är rätt utförd. Då tar dom kontakt med Volvo Personbilar Sverige AB 031-3250200 som i sin tur skickar ett intyg till din volvo handlare där det intygar att bilen har ett avgasgodkännand från volvo personbilar sverige AB. Inga problem att få intyg från Volvo iallafall fick mitt inom 5 dagar...

Jag har byggt om min volvo 850 T5 till manuell.
Som ja sa innan något du undrar över bara hör av dig till mig.


MVH Thimmy Modee

Senast redigerat av T_modee (15 november 2008)

turboskåpet
10 januari 2009 · 102 Inlägg

Har just konverterat min till manuell efter att ha köpt en 850 t5-r med rasad automat.
For till bilskroten och plockade delar från en som brunnit, inga större problem och till rätt pris på självplocken, så billigt att jag håller det hemligt. (dock inga garantier på delarna)
Det mesta är bara ta från donatorbilen och montera på din, lite trångt men inga större bekymmer, det enda modifikationerna jag fick göra var att koppla hastighetsgivarn på abs givarn och bygla startspärren.
Monterade en m56h från -96 och min orginaldrivaxlar passade perfa.

Bara höra av sig om ni har frågor så svarar jag så gott jag kan.

TurbOla Reservdansk
10 januari 2009 · 6 271 Inlägg

turboskåpet skrev:
Har just konverterat min till manuell efter att ha köpt en 850 t5-r med rasad automat.
For till bilskroten och plockade delar från en som brunnit, inga större problem och till rätt pris på självplocken, så billigt att jag håller det hemligt. (dock inga garantier på delarna)
Det mesta är bara ta från donatorbilen och montera på din, lite trångt men inga större bekymmer, det enda modifikationerna jag fick göra var att koppla hastighetsgivarn på abs givarn och bygla startspärren.
Monterade en m56h från -96 och min orginaldrivaxlar passade perfa.

Bara höra av sig om ni har frågor så svarar jag så gott jag kan.

Det stämmer ja, -96orna har ABS-kontakten som hastighetsgivare?
Fram till -95 sitter det ju ett drev i växellådan som den signalen kommer ifrån.
Sitter det en startspärr i automatlådan, eller det var startspärren i nyckeln du byglade?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
turboskåpet
26 mars 2009 · 102 Inlägg

Byglade i kontakten till automatlådan, då jag inte bytte kabelhärva utan lät automathärvan vara kvar.
Tog växellådan från en -96:a så jag var tvungen ta signalen från vänster absgivare, inga problem alls..
Har fått intyg av volvo nu 500kr att gå igenom den och få intyg. Samt vägning 250kr. nu e det bara regbes. den 6 april! smile 
Har gått förundransvärt lätt tycker jag...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2009 · 13 669 Inlägg

turboskåpet skrev:
Byglade i kontakten till automatlådan, då jag inte bytte kabelhärva utan lät automathärvan vara kvar.
Tog växellådan från en -96:a så jag var tvungen ta signalen från vänster absgivare, inga problem alls..
Har fått intyg av volvo nu 500kr att gå igenom den och få intyg. Samt vägning 250kr. nu e det bara regbes. den 6 april! smile 
Har gått förundransvärt lätt tycker jag...

så detta fungerar vad härligt
har nämligen en 98:ans 940classic stånde i garaget..med manuell låda aut i pappret..fast iof den j-veln är säkert helbilsgodkänd så det skiter sig väll endå hehe

har även en 03:ans manuell låda ligger och väntar på motorelen till en manuell t5 så ska det i min 855turbo  då aut börjar små krångla när det är kallt (växelväljargivaren)
kan man iallfall regga 1bil av dom med manuell låda smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang