Går 4" japsdämpare genom besiktningen?

Farleykarley
22 mars 2009 · 406 Inlägg

r3zz1 skrev:
gick din igenom utan katt och mitt dämpen ? det är väll lag på att det måste finnas på bilar efter  1985 ?
så då borde dem ge en 2:a på det.  dem hissar ju upp bilen och kollar under efter avgas läckage o kollar igenom avgassystemet.

Från 1989 och framåt är det lag på att bilen måste vara utrustad med katalysator. Inte 1985..

Hur som helst skall det bli intressant att se hur de går med min käre 740.. Har tappat bort insatsen till japsdämparen.. 3" hela vägen från turbon och en japsdämpare utan insats kommer nog låta lite väl mkt lol
Den gick förvisso igenom förra året så, men nu är det ju nya regler från o med 1april i år sad

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
evilaudio
22 mars 2009 · 16 195 Inlägg

opeldrifter skrev:

Stenberg69 skrev:
okej! aa men det låter bra! det dryga blir ju att jag måste svetsa fast stag som ska fästas i gummitrissorna för att hålla upp dämparn Någon som ha en bättre lösning kanske ? funkar det om man bultar fast den i värmeskyddet ?

Jag använder alltid sådant här http://www.biltema.se/products/product. … emId=83589 för att fästa upp ljuddämpare eller rör. Ibland tillsammans med dessa http://www.biltema.se/products/product. … emId=77230 ifall inte original gummit passar bra. Funkar ypperligt o har bes med sådant med utan problem. Sålänge det sitter utan att kunna lossna så är det lugna puckar:)

synd bara att de ser sååå tattigt ut me hålband. tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
opeldrifter
22 mars 2009 · 1 253 Inlägg

Gör man det seriöst så ser du ju bra ut o sitter stadigt med, syns ju inte sen när man kör med bilen ändåwink
Finns ju annars upphängningar på biltema sådanna som man trär över dämaren o skruvar åt sen sitter det ögglor så bara o sätta gummi på de sen smile Har dock inte testat de

Lev livet nu innan det är för sent
Blida
22 mars 2009 · 654 Inlägg

Karlie skrev:

r3zz1 skrev:
gick din igenom utan katt och mitt dämpen ? det är väll lag på att det måste finnas på bilar efter  1985 ?
så då borde dem ge en 2:a på det.  dem hissar ju upp bilen och kollar under efter avgas läckage o kollar igenom avgassystemet.

Från 1989 och framåt är det lag på att bilen måste vara utrustad med katalysator. Inte 1985..

Hur som helst skall det bli intressant att se hur de går med min käre 740.. Har tappat bort insatsen till japsdämparen.. 3" hela vägen från turbon och en japsdämpare utan insats kommer nog låta lite väl mkt lol
Den gick förvisso igenom förra året så, men nu är det ju nya regler från o med 1april i år sad

Mkt riktigt.

Bilar som har katalysator monterad original innan 89, behöver inte ha en fungerande reningsfunktion.
Man kan kort och gott rensa ur katten totalt,MEN den måste likt jäkla sitta där på plats.

En turbo har även en stor fördel  när det gäller avgasys och dess ljud, impeller bladen som "hackar sönder" ljudpulserna en del så det inte blir lika påtagligt som på en sugmotor.

Ang nya reglerna from 1april?!
Nån länk,vad för regler pratar vi om?

Tomingas
22 mars 2009 · 43 Inlägg

det går kör bara;)

luft har man i däcken inte i hjulhusen
Volvo 240 (1988)
ToBe www.maniacracing.se
22 mars 2009 · 494 Inlägg

ja har inga problem med det på min golf VR6 3" avgasrör och 4" japs dom sa inget om saken

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Kivik
22 mars 2009 · 264 Inlägg

Jadå, inga problem smile

Senast redigerat av Kivik (22 mars 2009)

Volvo v70n (2002)
Farleykarley
23 mars 2009 · 406 Inlägg

Blida skrev:
Ang nya reglerna from 1april?!
Nån länk,vad för regler pratar vi om?

Här står det lite mer angående reglerna:
http://www.zatzy.com/allmaent/344379-ny … bilar.html

Stenberg69
23 mars 2009 · 35 Inlägg

opeldrifter skrev:
Gör man det seriöst så ser du ju bra ut o sitter stadigt med, syns ju inte sen när man kör med bilen ändåwink
Finns ju annars upphängningar på biltema sådanna som man trär över dämaren o skruvar åt sen sitter det ögglor så bara o sätta gummi på de sen smile Har dock inte testat de

Vart hittar du dem? Jag har letat som fan, men hittar inga som träs över hela dämparen och sen har öglor??

Keep it running =)
Aerocombi Xenoholic
23 mars 2009 · 2 559 Inlägg

Stenberg69 skrev:

opeldrifter skrev:
Gör man det seriöst så ser du ju bra ut o sitter stadigt med, syns ju inte sen när man kör med bilen ändåwink
Finns ju annars upphängningar på biltema sådanna som man trär över dämaren o skruvar åt sen sitter det ögglor så bara o sätta gummi på de sen smile Har dock inte testat de

Vart hittar du dem? Jag har letat som fan, men hittar inga som träs över hela dämparen och sen har öglor??

Funkat skitbra, men den var lite förstor men lätt att korta ner.
Tror att den igentligen är till nån volvodämpare
Syns lite på denna bild.
http://www.garaget.org/?car=126649&image=1290477

Senast redigerat av Aerocombi (23 mars 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
opeldrifter
23 mars 2009 · 1 253 Inlägg

Stenberg69 skrev:

opeldrifter skrev:
Gör man det seriöst så ser du ju bra ut o sitter stadigt med, syns ju inte sen när man kör med bilen ändåwink
Finns ju annars upphängningar på biltema sådanna som man trär över dämaren o skruvar åt sen sitter det ögglor så bara o sätta gummi på de sen smile Har dock inte testat de

Vart hittar du dem? Jag har letat som fan, men hittar inga som träs över hela dämparen och sen har öglor??

Här i linköping på biltema så ligger de under ställningen som upphägningsgummin o packningar ligger...

Lev livet nu innan det är för sent
sunkmaster
24 mars 2009 · 344 Inlägg

Stenberg69 skrev:

opeldrifter skrev:
Gör man det seriöst så ser du ju bra ut o sitter stadigt med, syns ju inte sen när man kör med bilen ändåwink
Finns ju annars upphängningar på biltema sådanna som man trär över dämaren o skruvar åt sen sitter det ögglor så bara o sätta gummi på de sen smile Har dock inte testat de

Vart hittar du dem? Jag har letat som fan, men hittar inga som träs över hela dämparen och sen har öglor??

sånna finns på klracing. jag köpte sånna en gång till min peugeot en gång. http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=55

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Stenberg69
24 mars 2009 · 35 Inlägg

okej, ja dem såg bra ut! blir nog sånna!
Har någon testat dem dämparna som finns där? bra pris på dem, tänkte bara så det inte är skit!

Keep it running =)
Stenberg69
24 mars 2009 · 35 Inlägg

Stenberg69 skrev:
okej, ja dem såg bra ut! blir nog sånna!
Har någon testat dem dämparna som finns där? bra pris på dem, tänkte bara så det inte är skit!

Ni får ursäkta om jag låter helt ovetande men är ny inom detta och vill lära mig så mycket som möjligt! Bättre att fråga än att få skit av besiktnings nissarna! Uppskattar alla svar och tips big_smile

Keep it running =)
Chrille855 drifter
24 mars 2009 · 95 Inlägg

det är bara hänga på 4" inga problem att köra genom med det. besiktningen säger inget så länge det inte läcker och det är någon risk att du tappar det

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Blida
31 mars 2009 · 654 Inlägg

Chrille855 skrev:
det är bara hänga på 4" inga problem att köra genom med det. besiktningen säger inget så länge det inte läcker och det är någon risk att du tappar det

Så vidare du inte vet redan i förväg vad en Japs burk i 4" dimension kommer generera i ljudnivå på TS bil, sä är det dumt att rekommendera något som kan bli ett problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang