Hjälp med höga CO & HC värden på besiktning.

mrbuggy Entreprenör
7 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Garfield skrev:

mrbuggy skrev:
Menar du att om de ligger under 0,97 blir den inte godkänd...?

Jäpp

Där ser man..har aldrig haft några problem med det så va därför ja undra.. ;-)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 januari 2009 · 999 Inlägg

_Butcher_ skrev:
Förklara hur du tänker nu? för har du värden som är över gräns värde är det ombesiktning och är det under blir det godkänt... fundera på det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambda_1 skrev:
Lambda 1 avser inom motortekniken en viss blandning mellan luft och bränsle för att uppnå optimal förbränning. Denna blandning är för bensin 14,7 delar luft till 1 del bränsle (massandelar). Om lambdavärdet är över 1 betyder det ett överskott på luft, det behövs mer bränsle. På samma sätt innebär det att om lambdavärdet är under 1 så är det för mycket bränsle.

Lambda är alltså inte en viss mängd i gram eller något, utan endast ett tal som beskriver blandningen mellan luft och bränsle

dbjanoz
8 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
Såg när jag sökte lite här att det verkar finnas några stycken som verkar veta en hel del om avgasrening.
Fick 2:a på min Audi 100 2,6 -93 idag på CO och HC och bilen ska fungera som en billig bruxis så att börja chansa med att byta diverse saker som kanske inte ens är trasiga känns inte som något alternativ.
Kan man få en uppfattning med hjälp av värdena om det ens är värt att byta tänddelar och olja eller om det är bara att byta kattarna direkt?
Värdena ser ni på bilden under.

http://i127.photobucket.com/albums/p157 … /vrden.jpg

Jag har nästan samma värden vid min senaste besikting på min VR6a.

HC värdet visar på mängden oförbränd bränsle. CO omvandlas normalt sett i Katalysatorn till att bli CO2 och H2O.

Även en bil utan katalysator kan ha värde som är lägre än de 0.5 samt 0.3 som våra bilar max får ha.

Jag gjorde filter och oljebyte, tankade 15% etanol och de enda värde som förändrades var lamda som sjönk från 1.02 till 1.00.

Luft och tändning är ett bra ställe att börja felsökningen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Dirk Diggler
8 januari 2009 · 375 Inlägg

Ja olja och filter blir bytt nu iaf så får vi se om jag hinner med stift också innan kattarna. Har konstaterat nu att det är en eller båda av dom som skramlar så något är inte rätt där.
MEN...En till fråga om sånt man läser olika hela tiden. Ska jag byta oljan nu så den hinner gå 3 veckor eller direkt före ombesiktning för bästa rening?
På vissa ställen står det "byt alldeles innan besiktning för den renar absolut bäst när den är ny"
Här i tråden bl,a står det "byt i god tid så den hinner köras in ordentligt"

falloutboy
8 januari 2009 · 1 723 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
"byt i god tid så den hinner köras in ordentligt"

ordentligt? så den blir dålig igen? wink

du har väl köpt nytt luftfilter också? fräscht luftftilter får ner hc värden då förbränningen blir bättre.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
8 januari 2009 · 999 Inlägg

Byt precis innan.
Är problemet att bilen bränner lite olja borde det vara bäst att byta den precis innan eftersom den då är minst förorenad. Slå inte i onödigt mycket heller, lägg dig runt min-strecket (efter besiktningen kan du ju fylla på mer).
Hur i hela friden kör man in en olja?

Dirk Diggler
8 januari 2009 · 375 Inlägg

weeeman skrev:
Hur i hela friden kör man in en olja?

Hehe jaa det vet inte jag heller big_smile Jag bara läste det när jag satt och googlade ang problemet.

mrbuggy Entreprenör
8 januari 2009 · 1 784 Inlägg

weeeman skrev:
Byt precis innan.
Är problemet att bilen bränner lite olja borde det vara bäst att byta den precis innan eftersom den då är minst förorenad. Slå inte i onödigt mycket heller, lägg dig runt min-strecket (efter besiktningen kan du ju fylla på mer).
Hur i hela friden kör man in en olja?

Om du kör mjukt 3.000 mil så blir den som Bomull...annars blir de som sandpapper... Hehehe..

MSTE
4 februari 2009 · 2 Inlägg

Dirk Diggler skrev:

decib3L skrev:

turbodeath skrev:
han skrev att han typ har en vecka på sig...därför jag skrev att man har en månad på sig...

Hoppsan, läste inte noga smile

Det gjorde inte han du quotade heller smile

turbodeath skrev:
du har en månad på dig på ombesiktninig

Det jag skrev om var att om en 2:a kvarstår vid OMbesiktning så får du bara en vecka på dig att göra en ny ombesiktning...T,ex om jag väljer att  chansa på oljebyte m,m och åker in och värdena fortfarande inte är bra. Då får jag bara en vecka inte en ny månad.
Du har dessutom 2 månader på dig att ombesikta första gången men körförbud efter 1 månad.

Om du kommer in på en kontrollbesiktning och får fel som kräver ombesiktning får du 1 månad på dig att åtgärda felen, kommer du sen in på en efterkontroll med kvarvarande fel så får du 1 månad till, skulle du bli underkänd en tredje gång får du bara en vecka....

dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

weeeman skrev:

_Butcher_ skrev:
Förklara hur du tänker nu? för har du värden som är över gräns värde är det ombesiktning och är det under blir det godkänt... fundera på det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambda_1 skrev:
Lambda 1 avser inom motortekniken en viss blandning mellan luft och bränsle för att uppnå optimal förbränning. Denna blandning är för bensin 14,7 delar luft till 1 del bränsle (massandelar). Om lambdavärdet är över 1 betyder det ett överskott på luft, det behövs mer bränsle. På samma sätt innebär det att om lambdavärdet är under 1 så är det för mycket bränsle.

Lambda är alltså inte en viss mängd i gram eller något, utan endast ett tal som beskriver blandningen mellan luft och bränsle

lite info bara
för högt lambdavärde= mager blandning
för lågt lambdavärde= fet blandning

t5-r micke
4 februari 2009 · 301 Inlägg

byt olja kvällen innan om du kan.
kolla oxå över luftfiltret som någon skrev!

kattarna ska du oroa dig för sisst.
man kan kolla om kattarna fungerar på lite olika sätt.
man kan superhetta kattarna genom att suga in lite vatten via en vacuum slani i insuget och kika på en avgasmätare om man har tillgång till en sådan.
eller så kan man med en laser termometer kolla temp in i katten och temp ut ur katten.
då ska röret ut ur katten vara varmare än röret in om den fungerar som den ska.
men katten kan fungera även om det är typ lika in och ut men då måste dom vara riktigt heta när dom testar dom...

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

vet ej om någon nämt de men din kat e kass

Smajly
4 februari 2009 · 3 059 Inlägg

OT:

MSTE skrev:

Dirk Diggler skrev:

decib3L skrev:
.

..

turbodeath skrev:
...

....
.....

Om du kommer in på en kontrollbesiktning och får fel som kräver ombesiktning får du 1 månad på dig att åtgärda felen, kommer du sen in på en efterkontroll med kvarvarande fel så får du 1 månad till, skulle du bli underkänd en tredje gång får du bara en vecka....

Va?
Om du får 2'a (ombes.) så har du 2 månader på dig att åtgärda den innan det blir en hel besiktning igen, dock inträder körförbud efter 1 månad.

T:
Skramlar de i kattarna brukar det tyda på att dessa är slut.

Senast redigerat av Smajly (4 februari 2009)

Andreas79
5 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Behöver tips till min bil med Honda Civic 96, läs här; (vill ej förstöra denna tråden)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119692

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
klawd22 Bilälskare
8 april 2009 · 283 Inlägg

prova med k-sprit. Det rådet fick jag av en besgubbe.

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang