Hjälp med höga CO & HC värden på besiktning.

Dirk Diggler
5 januari 2009 · 375 Inlägg

Såg när jag sökte lite här att det verkar finnas några stycken som verkar veta en hel del om avgasrening.
Fick 2:a på min Audi 100 2,6 -93 idag på CO och HC och bilen ska fungera som en billig bruxis så att börja chansa med att byta diverse saker som kanske inte ens är trasiga känns inte som något alternativ.
Kan man få en uppfattning med hjälp av värdena om det ens är värt att byta tänddelar och olja eller om det är bara att byta kattarna direkt?
Värdena ser ni på bilden under.

http://i127.photobucket.com/albums/p157/jonas_w124/vrden.jpg

Senast redigerat av Dirk Diggler (5 januari 2009)

DusanMandick Random Hero
5 januari 2009 · 4 047 Inlägg

ligg på 3ans växel i 90 kmh ett tag så motorn blir bra varm, så sjunker hcn bra iaf

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Medde
5 januari 2009 · 183 Inlägg

Kan någon förklara vad HC är för värde??smile

Dirk Diggler
5 januari 2009 · 375 Inlägg

Besiktningsgubben körde den på 2:an ett bra tag och stog även och gasade utanför när han mätte om också. Har även en bit till besiktningen och lät den gå hela tiden jag väntade så varm var den definitivt.

heltcp Trucker
5 januari 2009 · 30 Inlägg

Medde skrev:
Kan någon förklara vad HC är för värde??smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolv%C3%A4te

Cadillac-Rulez
5 januari 2009 · 33 Inlägg

Fuska lite. Tanka så du har ca 5 liter i tanken sammanlagt. Slå i några flaskor K-sprit så borde den gå igenom. K-spriten höjer oktanet har jag hört.

Cadillac Sedan Deville "Flattop" (1959)
turbodeath
5 januari 2009 · 2 452 Inlägg

o jag som tyckte jag var värre än dig...har samma problem besiktningen säger en grej men verkstaden säger en annan grej....blir nog att hälla i 7 flaskor på ca 15 liter bensin det borde nog fan fungera klockrent...

döden kommer tillbaka
940Black
5 januari 2009 · 133 Inlägg

man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit

Senast redigerat av 940Black (5 januari 2009)

940ltt
gamlingen
5 januari 2009 · 5 198 Inlägg

jag bytte alla filter+ olja stift och tändelar,, då sjönk mitt till nästan obefintligt. har en Audi 100 -94 2,0

edit: hade oxå höga CO2500 och Hc

Senast redigerat av gamlingen (5 januari 2009)

Volvo-nisse Kluraren
5 januari 2009 · 90 Inlägg

I mitt fall gällde en Omega 2,4 med väldigt lika värden.....
HC-halten försvann efter byte av motoroljan....
Däremot CO2500 halten fann jag felet vara en helrensad katalysator....
Beg katalysator monterades och vips så var det hela ur världen...

Senast redigerat av Volvo-nisse (5 januari 2009)

Volvo 744 "Shrek" (1986)
Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo V70N "Skalman" (2004)
Dirk Diggler
5 januari 2009 · 375 Inlägg

940Black skrev:
man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit

Jo fast det var ju just det där med chansningen jag ville slippa smile Räknade lite på mekonomens hemsida nu och ska jag byta tändkablar, tändstift, olja, filter, luftfilter så är det material för 3000:- redan där. Blir det inge bättre så jag ändå måste byta kattarna så blir det lika mycke till. Då är jag uppe i vad jag gav för bilen så när som på en tusenlapp. Självklart kommer bilen att servas men det vore ju bra om man kunde ta det lite då och då så man slipper bli vräkt big_smile Skatten ska också in på 2000:- så det blir ändå lite kämpigt att få ihop allt.
Jag får väl chansa att montera Mekonomens 1000:- kattar och hoppas på det bästa.

gamlingen
5 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Handla på Biltema,,de gör jag alltid till min audi

Dirk Diggler
5 januari 2009 · 375 Inlägg

gamlingen skrev:
Handla på Biltema,,de gör jag alltid till min audi

Ja dom hade ju faktiskt kattar för 700:-st. Synd att närmsta är 8 mil bort men det kan ju vara värt en tripp.

940Black
5 januari 2009 · 133 Inlägg

Dirk Diggler skrev:

940Black skrev:
man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit

Jo fast det var ju just det där med chansningen jag ville slippa smile Räknade lite på mekonomens hemsida nu och ska jag byta tändkablar, tändstift, olja, filter, luftfilter så är det material för 3000:- redan där. Blir det inge bättre så jag ändå måste byta kattarna så blir det lika mycke till. Då är jag uppe i vad jag gav för bilen så när som på en tusenlapp. Självklart kommer bilen att servas men det vore ju bra om man kunde ta det lite då och då så man slipper bli vräkt big_smile Skatten ska också in på 2000:- så det blir ändå lite kämpigt att få ihop allt.
Jag får väl chansa att montera Mekonomens 1000:- kattar och hoppas på det bästa.

Men olja kan du köpa på biltema ingen ide o köpa dyrt på mekonomen. Sen så kan du helt enkelt se över allt på bilen så det är i sin ordning. Jag tror inte någon här kan  säga exakt vad felet är med din bil tyvärr. Man får alltid börja i ena änden med att byta/felsöka delar och då kostar det lite.

Lycka till!

940ltt
Family_man
5 januari 2009 · 77 Inlägg

Etanol fungerar väldigt bra,min syrras Saab 9000 2,3 -93 hade väldigt höga HC-värden då hon besiktade den och hon fick ombesiktning pga detta.
Hon fick höra av en fd Volvomekaniker att om man tankar lite etanol innan besiktning så skulle Hc kunna sjunka så mkt att den går igenom och det stämde.
Vid första besiktningen var Hc halten långt över 100....vid ombesiktningen låg den på 025.
Vet dock inte hur mkt etanol hon tankade eller hur skadligt detta eventuellt skulle kunna vara för motorn,etanolen är väl lite frätande för gummipackningar och dylikt har jag hört,man får väl prova lite på egen risk antar jag.

falloutboy
5 januari 2009 · 1 723 Inlägg

fuska inte med k-sprit. bilen går ju dåligt därav värdena och det löser man inte med fusk (ok, kanske för att få igenom den och sen fixa det utan tidspress....). En service är första steget där du byter alla tänddelar, olja, filter. Högt Hc betyder oförbränt bränsle och det beror i de flesta fall på tändsystemet.

sen hade du ju inte så hemska siffror.

Dirk Diggler
5 januari 2009 · 375 Inlägg

Nej bilen går inte ett dugg dåligt, lättstartad både kall och varm och jämn och fin gång i övrigt också.
Bränsleförbrukning kan jag inte säga så mycket om eftersom jag precis köpt den.

Ja jag vete faan vad jag ska göra, jag har inte råd både med nya kattar och service och skatten på samma månad men vi behöver verkligen en kombi så det blir väl till å chansa. Frågan är ju vad man ska chansa på, service eller kattar hmm
Och är det fortfarande samma 2:a vid ombesiktning får man ju bara en vecka på sig av bilprovningen

Tottis_vbg
6 januari 2009 ·

Tycker du ska byta olja och oljefilter. sen ha en blandning på 25% e85 å resten bensin. bilen kan gå lite annorlunda tills du kört slut på det i tanken. men ska inte bli någon större skillnad. sen det där med att e85 tar på gummitätningar å så då får man nog köra på bara e85 i många år. har kört min bil hela året (2008) med e85 å inte bytt nått sådant. bara å chansa. borde teoretiskt fungera.. sen om man kör en bil på bara e85 som inte e fabriksbyggd för det så har ju e85 sämre smörjegenskaper så nån tillsats typ 2t olja eller nått e inte fel (finns onödigt dyra andra smörjtillsatser också). sen ska man byta motorolja oftare än vanligt när man kör på enbart e85. men den skillnade e inte många mils skillnad jämfört med vanliga serviceintervaller......

Senast redigerat av Tottis_vbg (6 januari 2009)

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 januari 2009 · 4 529 Inlägg

hade samma fel på syrrans chrysler hmm
lambda 8.5
hc 999 lol

turbodeath
6 januari 2009 · 2 452 Inlägg

du har en månad på dig på ombesiktninig

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang