3491
Sök

Hjälp med höga CO & HC värden på besiktning.

375 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Såg när jag sökte lite här att det verkar finnas några stycken som verkar veta en hel del om avgasrening.
Fick 2:a på min Audi 100 2,6 -93 idag på CO och HC och bilen ska fungera som en billig bruxis så att börja chansa med att byta diverse saker som kanske inte ens är trasiga känns inte som något alternativ.
Kan man få en uppfattning med hjälp av värdena om det ens är värt att byta tänddelar och olja eller om det är bara att byta kattarna direkt?
Värdena ser ni på bilden under.

http://i127.photobucket.com/albums/p157/jonas_w124/vrden.jpg
Senast redigerat av Dirk Diggler (5 januari 2009)


Random Hero
4 047 Inlägg
5 januari 2009
#2
ligg på 3ans växel i 90 kmh ett tag så motorn blir bra varm, så sjunker hcn bra iaf

Dog food lid. Backwards

183 Inlägg
5 januari 2009
#3
Kan någon förklara vad HC är för värde??smile

375 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#4
Besiktningsgubben körde den på 2:an ett bra tag och stog även och gasade utanför när han mätte om också. Har även en bit till besiktningen och lät den gå hela tiden jag väntade så varm var den definitivt.


Trucker
30 Inlägg
5 januari 2009
#5
Medde skrev:
Kan någon förklara vad HC är för värde??smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolv%C3%A4te


33 Inlägg
5 januari 2009
#6
Fuska lite. Tanka så du har ca 5 liter i tanken sammanlagt. Slå i några flaskor K-sprit så borde den gå igenom. K-spriten höjer oktanet har jag hört.


2 452 Inlägg
5 januari 2009
#7
o jag som tyckte jag var värre än dig...har samma problem besiktningen säger en grej men verkstaden säger en annan grej....blir nog att hälla i 7 flaskor på ca 15 liter bensin det borde nog fan fungera klockrent...

döden kommer tillbaka

133 Inlägg
5 januari 2009
#8
man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit
Senast redigerat av 940Black (5 januari 2009)

940ltt

5 198 Inlägg
5 januari 2009
#9
jag bytte alla filter+ olja stift och tändelar,, då sjönk mitt till nästan obefintligt. har en Audi 100 -94 2,0

edit: hade oxå höga CO2500 och Hc
Senast redigerat av gamlingen (5 januari 2009)

Kluraren
90 Inlägg
5 januari 2009
#10
I mitt fall gällde en Omega 2,4 med väldigt lika värden.....
HC-halten försvann efter byte av motoroljan....
Däremot CO2500 halten fann jag felet vara en helrensad katalysator....
Beg katalysator monterades och vips så var det hela ur världen...
Senast redigerat av Volvo-nisse (5 januari 2009)


375 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#11
940Black skrev:
man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit

Jo fast det var ju just det där med chansningen jag ville slippa smile Räknade lite på mekonomens hemsida nu och ska jag byta tändkablar, tändstift, olja, filter, luftfilter så är det material för 3000:- redan där. Blir det inge bättre så jag ändå måste byta kattarna så blir det lika mycke till. Då är jag uppe i vad jag gav för bilen så när som på en tusenlapp. Självklart kommer bilen att servas men det vore ju bra om man kunde ta det lite då och då så man slipper bli vräkt big_smile Skatten ska också in på 2000:- så det blir ändå lite kämpigt att få ihop allt.
Jag får väl chansa att montera Mekonomens 1000:- kattar och hoppas på det bästa.


5 198 Inlägg
5 januari 2009
#12
Handla på Biltema,,de gör jag alltid till min audi

375 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#13
gamlingen skrev:
Handla på Biltema,,de gör jag alltid till min audi

Ja dom hade ju faktiskt kattar för 700:-st. Synd att närmsta är 8 mil bort men det kan ju vara värt en tripp.


133 Inlägg
5 januari 2009
#14
Dirk Diggler skrev:
940Black skrev:
man kan ju alltid serva den o se till så att den går som den skall först, Sen kan det ju som sagt vara kattarna dålig lamda, luftmassemätare. svårt att säga när man får sådanna problem. Läcker den något i avgassystemet kanske? Aldrig roligt att fuska med K sprit

Jo fast det var ju just det där med chansningen jag ville slippa smile Räknade lite på mekonomens hemsida nu och ska jag byta tändkablar, tändstift, olja, filter, luftfilter så är det material för 3000:- redan där. Blir det inge bättre så jag ändå måste byta kattarna så blir det lika mycke till. Då är jag uppe i vad jag gav för bilen så när som på en tusenlapp. Självklart kommer bilen att servas men det vore ju bra om man kunde ta det lite då och då så man slipper bli vräkt big_smile Skatten ska också in på 2000:- så det blir ändå lite kämpigt att få ihop allt.
Jag får väl chansa att montera Mekonomens 1000:- kattar och hoppas på det bästa.

Men olja kan du köpa på biltema ingen ide o köpa dyrt på mekonomen. Sen så kan du helt enkelt se över allt på bilen så det är i sin ordning. Jag tror inte någon här kan  säga exakt vad felet är med din bil tyvärr. Man får alltid börja i ena änden med att byta/felsöka delar och då kostar det lite.

Lycka till!

940ltt

77 Inlägg
5 januari 2009
#15
Etanol fungerar väldigt bra,min syrras Saab 9000 2,3 -93 hade väldigt höga HC-värden då hon besiktade den och hon fick ombesiktning pga detta.
Hon fick höra av en fd Volvomekaniker att om man tankar lite etanol innan besiktning så skulle Hc kunna sjunka så mkt att den går igenom och det stämde.
Vid första besiktningen var Hc halten långt över 100....vid ombesiktningen låg den på 025.
Vet dock inte hur mkt etanol hon tankade eller hur skadligt detta eventuellt skulle kunna vara för motorn,etanolen är väl lite frätande för gummipackningar och dylikt har jag hört,man får väl prova lite på egen risk antar jag.

1 723 Inlägg
5 januari 2009
#16
fuska inte med k-sprit. bilen går ju dåligt därav värdena och det löser man inte med fusk (ok, kanske för att få igenom den och sen fixa det utan tidspress....). En service är första steget där du byter alla tänddelar, olja, filter. Högt Hc betyder oförbränt bränsle och det beror i de flesta fall på tändsystemet.

sen hade du ju inte så hemska siffror.

375 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#17
Nej bilen går inte ett dugg dåligt, lättstartad både kall och varm och jämn och fin gång i övrigt också.
Bränsleförbrukning kan jag inte säga så mycket om eftersom jag precis köpt den.

Ja jag vete faan vad jag ska göra, jag har inte råd både med nya kattar och service och skatten på samma månad men vi behöver verkligen en kombi så det blir väl till å chansa. Frågan är ju vad man ska chansa på, service eller kattar hmm
Och är det fortfarande samma 2:a vid ombesiktning får man ju bara en vecka på sig av bilprovningen


Tottis_vbg
6 januari 2009
#18
Tycker du ska byta olja och oljefilter. sen ha en blandning på 25% e85 å resten bensin. bilen kan gå lite annorlunda tills du kört slut på det i tanken. men ska inte bli någon större skillnad. sen det där med att e85 tar på gummitätningar å så då får man nog köra på bara e85 i många år. har kört min bil hela året (2008) med e85 å inte bytt nått sådant. bara å chansa. borde teoretiskt fungera.. sen om man kör en bil på bara e85 som inte e fabriksbyggd för det så har ju e85 sämre smörjegenskaper så nån tillsats typ 2t olja eller nått e inte fel (finns onödigt dyra andra smörjtillsatser också). sen ska man byta motorolja oftare än vanligt när man kör på enbart e85. men den skillnade e inte många mils skillnad jämfört med vanliga serviceintervaller......
Senast redigerat av Tottis_vbg (6 januari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 januari 2009
#19
hade samma fel på syrrans chrysler hmm
lambda 8.5
hc 999 lol


2 452 Inlägg
6 januari 2009
#20
du har en månad på dig på ombesiktninig

döden kommer tillbaka


Sök