BMW 320, styrfel

Zalton0
7 april 2009 · 23 Inlägg

Hej, Jag har en BMW 320 m pkt (e46). När jag har dragit på mina sommardäck (255 bak och 225 fram), drar den till höger jätte mycket och ratten "darrar" när jag bromsar. I verkstaden har de sagt att det är fel på däcken. dem är körda endast en sommar och ser helt sjyssta ut? :S

Bilen drog förra sommarn också till höger och framvagn och bakvagns justeringar gjordes där allt visade grönt.
Vad kan problemet isådantfall vara? kan det vara något fel på styrled/spindelled/länkarm eller något liknande? Hur kan jag bära mig åt för att se var problemet ligger?

Vore extremt tacksam för svar!

Mvh Andreas

Senast redigerat av Zalton0 (7 april 2009)

81an
7 april 2009 · 566 Inlägg

Har man breda däck så spårar det en el. Men att den drar åt höger vet i fan. Men att det skakar så ska du nog balansera om fälgarna.

Grabber Dagdrömmare
7 april 2009 · 2 836 Inlägg

Ganska vanlig fel på BMW. Kolla alla bussningar o leder i framvagnen - troligen bärarmar.
Tag med dig en polare o åk till GDS där dom har lyftrampen (som lyfter bilen stående på den) en får gunga på hjulen medan den andra letar.

Hade en liknande fenomen på min gamla BMW. SBP hittade inget så jag tog lyften - nedre bärarms p-led eller vad dom kallas.

"Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna."

http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Zalton0
7 april 2009 · 23 Inlägg

Grabber skrev:
Ganska vanlig fel på BMW. Kolla alla bussningar o leder i framvagnen - troligen bärarmar.
Tag med dig en polare o åk till GDS där dom har lyftrampen (som lyfter bilen stående på den) en får gunga på hjulen medan den andra letar.

Hade en liknande fenomen på min gamla BMW. SBP hittade inget så jag tog lyften - nedre bärarms p-led eller vad dom kallas.

"Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna."

http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Tack så jätte mkt. Väldigt intressant information. Skall jag börja med att låta balansera däcken och kolla om det löser sig som han tidigare sa? Och om det inte löser sig, så kan jag då  sätta mig in i det där med spindelleden.

Förrästen varför visar det där testet dem kör i på fram o bakvagnsinställningarna att allt är ok? :S

Grabber Dagdrömmare
8 april 2009 · 2 836 Inlägg

Jag skulle kolla framvagnen först.
Balanserar du hjulen o det inte hjälper så gör du det bara i onödan.

"Förrästen varför visar det där testet dem kör i på fram o bakvagnsinställningarna att allt är ok?"
- För den hittar inga glapp när bilen står stil.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Zalton0
8 april 2009 · 23 Inlägg

Grabber skrev:
Jag skulle kolla framvagnen först.
Balanserar du hjulen o det inte hjälper så gör du det bara i onödan.

"Förrästen varför visar det där testet dem kör i på fram o bakvagnsinställningarna att allt är ok?"
- För den hittar inga glapp när bilen står stil.

Jaha okej, då vet jag. Tack så mycket.

Men på bilprovningen hittar dem glapp när dem kör igenom alla tester. ska man vänta 1 månad, har besiktning då? tongue

Grabber Dagdrömmare
8 april 2009 · 2 836 Inlägg

Det kan du göra men då får du troligen återkomma o så sliter det på däcken.
Säger du till gubbarna så hjälper dom dig hitta felen.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
QZ
9 april 2009 · 8 Inlägg

Annars får du väl låta bilen stå tills du ska på besiktning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang