Inget turbotryck & hastighetsmätare!

Andy69
12 juni 2005 · 343 Inlägg

Igår när jag skulle glida iväg hemifrån så upptäckte jag först att hastighetsmätaren hade lagt av, alla andra mätare fungerade men hastighetsmätaren stod i bott. Stannade till och började leta om det var någon säkring som var sönder men hittade inget. Tänkte att det går väl ändå och åkte kanske 100 meter till då jag upptäckte att mitt turbotryck hade försvunnit, brukar vanligtvis ladda 1,3-1,4 men nu gick det upp till ca 0,8.

Någon som vet var det  är för fel? Kan det verkligen ha något samband att hastighetsmätaren dör och att turbotrycket försvinner? Jag ska i alla fall gå ut nu och se så att alla slangar är hela osv. Annars vet ja inte vad de kan vara?

Väldigt tacksam om ni hade något förslag på vad det kan vara för fel.

Andy69
12 juni 2005 · 343 Inlägg

Har nu varit ute och kikat lite mer, kollat igenom så alla slangar var ´hela och det såg bra ut. Nästa steg??

Andy69
12 juni 2005 · 343 Inlägg

Kan väl säga att det handlar om min Saab 9000 Cse 2,3l -98 Nordic III.

Har ju längtat efter saabfestivalen nu till helgen, ska jag missa det pga av detta? sad

Sharky
13 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Givare till hastighetsmätare alternativt kablage till dito.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Andy69
13 juni 2005 · 343 Inlägg

Så haveriet på hastighetsgivaren och turbotrycket har ett samband?

Markus_C Kart & Mätningstekniker
13 juni 2005 · 701 Inlägg

När du kör har du kollat om trippelmätaren fungerar då?

Andy69
13 juni 2005 · 343 Inlägg

Trippelmätaren fungerar heller inte, och de börjar bli bråttom nu. Snart saabfestival!  Några ideér på vad felet kan vara?

Sharky
14 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Jepp,

Nu kan jag inte SAAB, men "alla" moderna styrsystem använder hastighetssignal som styrparameter.
Kolla på ett SAAB forum hur det ligger till.

Man kan bl a använda hastighetssignal till att ha lågt laddtryck på låg hastighet (dvs på ettans växel) för att spara transmission och undvika framhjulsstuds på framhjulsdriva bilar.

Och okm Trippmätare/vägmätare inte fungerar - alla säkringar är hela - så är givare eller kablage boven.

Mvh
Göran

Andy69 skrev:
Så haveriet på hastighetsgivaren och turbotrycket har ett samband?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Andy69
14 juni 2005 · 343 Inlägg

Okej, får kika på detta då. Tack ska du ha Göran!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang