Mappa efter turbobyte?

Ultraz
10 juni 2005 · 17 Inlägg

Kör en Lancia Delta HPE och har bytt turbon från en TB0367 till en T3/t04e. Denna turbo ska vara god för 400hk och laddtrycket i bilen är just nu 1.5. Har inte startat bilen efter bytet då toppen renoverats och avgassystemet bytts.

Måste jag mappa om bilen med tanke på turbobytet?
Om jag kör med samma laddtryck som den andra turbon genererar den nya turbon mer hästar då?

Tacksam för hjälp...

chrizz Administratör
11 juni 2005 · 11 783 Inlägg

Vad jag förstått behöver du inte mappa. Programvaran vet inte vad du har för turbo öht, och har ingen aning om att du bytt. Du kan mappa om du vill ladda mera dock, vilket nu din nya turbo antagligen klarar av.

Rätta mig någon om jag har fel.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Ultraz
11 juni 2005 · 17 Inlägg

Ä rmest rädd gör att den nya turbon ska ge motorn för mycket effekt och så ska hela paketet säga upp sig...

TT-Avant
12 juni 2005 · 6 851 Inlägg

Tycker du ska mappa om den för att du ska få max nytta av turbon. lite meningslöst annars att byta..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
13 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Jepp. Du måste mappa om. Att byta upp sig på turbo är en ganska avsevärd skillnad.
I o f s så vet inte motorn om luften kommer från en liten turbo eller en stor turbo om given luftmassa har samma temperatur men ett av problemen ligger i att aggregaten genererar olika mottryck på turbinsidan vilket ger helt annan fyllnadsgrad.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ultraz
14 juni 2005 · 17 Inlägg

Blir till att mappa det hör jag det smile

Tack för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang