Kan jag bli lurad på något sätt?

bezbeckman
21 april 2009 · 18 Inlägg

Sålde min BMW häromdagen och det kom 2 personer från Karlstad och köpte bilen på plats. Jag fick kontant betalning för bilen och han som köpte den hade så bråttom iväg att han var nära på att glömma både reservnycklar, besiktningspapper, servicebok och däck.
Han ville knappt provköra bilen utan verkade bara vara stressad och ville iväg så fort som möjligt, först var jag lite rädd att jag fått falska sedlar men var på banken och det var i sin ordning.

Kruxet är att efter att vi båda skrivit under reg. pappret som jag egentligen ska posta men han fick med sig så blir man lite fundersam, jag försökte ringa hans mobil som inte verkar vara påslagen så jag skickade iväg ett sms om att han skulle skicka in pappret direkt men har inte ännu fått något svar. har varit inne på vägverket och jag står fortfarande som ägare på bilen efter 5 dgr nu. Han skulle även fått med sig blockets begagnat försäkring men verkade inte ens vara intresserad av det, eftersom han köpte bilen på samma dag som jag satte ut annonsen så hade jag inte hunnit fått pappren en, så de skulle jag skicka till han efter att han skulle ha mejlat sin adress till mig (har fortfarande inte fått något mejl).

Jag bara undrar om jag på något sätt kan bli lurad, jag menar jag har ju ändå fått mina pengar men står fortfarande som ägare till bilen. Jag har kvar både hans nummer och namn och det är inget konantkort, vet även var han bor (kollade eniro på mobilnumret). Båda mina föräldrar var med när jag sålde bilen eftersom den stod hemma hos de.

Tycker bara det hela verkar vara lite skumt. Någon som vet om jag på något sätt kan bli lurad?

mvh

Emil

Nordic_M5
21 april 2009 · 64 Inlägg

Lurad på köpeskillingen blir du ju inte i alla fall, eftersom du redan inkasserat den och det var ju väl.
Men det kan ju strula om han drar på sig fortkörningsböter (kamera), parkeringsböter och liknande. Kanske har han för mycket bilaffärer på sitt samvete och vill inte förekomma i något bilregister, utan tänker sälja bilen mycket snart utan att ha funnits som registrerad ägare. Fick han den till bra pris så ska man nog inte vara förvånad om den sätts ut till salu snart eller exporteras ur landet.

Jag bor i Karlstad, från vilket område kommer denna snubbe? Kanske någon man hört om tidigare. Du kan ju skicka PM om du vill.

BMW M5 (2000)
sir_daniel www.kudoz.se
21 april 2009 · 3 802 Inlägg

har du pengarna är det lungt, skrev du kvitto på den? skriv ut annonsen från blocket (om du inte redan gjort det) och spara insättningskvittot om det skulle bli strul pga att han ej skickar in ägarbytet.
då kan du kontakta vägverket (trafikstyrelsen) så kan de hjälpa dig.
men 5 dagar är ju ingen tid för en statlig myndighet att regga ägarbyte... plus några dagar för killen att skicka in papperet.

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 april 2009 · 4 529 Inlägg

ställ av bilen om du fortfarande står som ägare om några dagar

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

varför hålla på att göra så.. det är ju bara ringa snyten och stöld anmäla den det är inte mkt annat att göra det är nog det bästa sättet också du kan ju iof åka till honom och på minna honom eller om du ringer till hans föräldrar ganska jobbigt när det händer men mitt råd ring till honom och om han inte svarar eller inget händer anmäl bilen stulen

If assholes could fly. This place would be an airport
te_wik Forummoderator
22 april 2009 · 12 813 Inlägg

SPC_Bulow skrev:
varför hålla på att göra så.. det är ju bara ringa snyten och stöld anmäla den det är inte mkt annat att göra det är nog det bästa sättet också du kan ju iof åka till honom och på minna honom eller om du ringer till hans föräldrar ganska jobbigt när det händer men mitt råd ring till honom och om han inte svarar eller inget händer anmäl bilen stulen

Nääj. Bilen är ju inte stulen, den är ju såld även om inte ägarbytet är gjort.
Det han borde göra istället är att ringa transportstyrelsen.
Händer det inte något inom en arbetsvecka tycker jag att han ska ta kontakt med polisen och förklara hur det ligger till, ifall nu köparen har lust att använda bilen vid tex bankrån eller så.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Muttley
22 april 2009 ·

Han har lurat sig själv tycker jag om han inte skickar in reg papperna, tänk på de till näste gång att du själv ska skicka papperna.

börjar de drälla in fortkörningar och p böter så hade jag polisanmält.
Och än bättre är väl om du inte har långt hem till han så kör dit och snacka med han om de inte är fixat om någon dag.

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

bezbeckman skrev:
Sålde min BMW häromdagen och det kom 2 personer från Karlstad och köpte bilen på plats. Jag fick kontant betalning för bilen och han som köpte den hade så bråttom iväg att han var nära på att glömma både reservnycklar, besiktningspapper, servicebok och däck.
Han ville knappt provköra bilen utan verkade bara vara stressad och ville iväg så fort som möjligt, först var jag lite rädd att jag fått falska sedlar men var på banken och det var i sin ordning.

Kruxet är att efter att vi båda skrivit under reg. pappret som jag egentligen ska posta men han fick med sig så blir man lite fundersam, jag försökte ringa hans mobil som inte verkar vara påslagen så jag skickade iväg ett sms om att han skulle skicka in pappret direkt men har inte ännu fått något svar. har varit inne på vägverket och jag står fortfarande som ägare på bilen efter 5 dgr nu. Han skulle även fått med sig blockets begagnat försäkring men verkade inte ens vara intresserad av det, eftersom han köpte bilen på samma dag som jag satte ut annonsen så hade jag inte hunnit fått pappren en, så de skulle jag skicka till han efter att han skulle ha mejlat sin adress till mig (har fortfarande inte fått något mejl).

Jag bara undrar om jag på något sätt kan bli lurad, jag menar jag har ju ändå fått mina pengar men står fortfarande som ägare till bilen. Jag har kvar både hans nummer och namn och det är inget konantkort, vet även var han bor (kollade eniro på mobilnumret). Båda mina föräldrar var med när jag sålde bilen eftersom den stod hemma hos de.

Tycker bara det hela verkar vara lite skumt. Någon som vet om jag på något sätt kan bli lurad?


mvh

Emil

Det enda negativa som kan hända är att Din fd, bil används i bedrägligt syfte med Dig som registrerad ägare. Annars är det vanligt förekommande att denna metod används när bilen omgående skall säljas vidare. Den nye köparen behöver då ej ställa frågan varför säljaren endast ägt bilen en dag;-)
Förmodligen kommer Du att stå som säljare även vid nästa försäljning. (Tror ej du behöver vara orolig)

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Jimm
22 april 2009 · 1 661 Inlägg

Ta det lungt. Vänta ett par dagar till iallfall, det kan ta tid.
Edit, nån mumlade om fortkörningsböter, det kan du inte få men parkeringböter är ju möjligt.

Senast redigerat av Hardjim (22 april 2009)

Bosse89
22 april 2009 · 30 Inlägg

ställ av den o sen ringer du snuten och pratar med dom smile Min bror råkade ut för samma sak typ... han ringde snuten o gav numret o namn på dom som köpte bil, o de visade sig att dom va kända hos polisen tongue haha

Ford Flesta ST "Lillen" (2006)
volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

Jag var i liknande sits som dig, fast när jag köpte bilen. Ägaren skulle lämna in pappret och jag trodde inte att de gjorde det. Det tog 17 dagar innan bilen registrerades på mig. VV sa att det var pga av högtryck hos dem men jag vet inte...

Jag skulle ringa Transportstyrelsen idrekt och se om de har fått in papprena och om det är något oklart, vänta ett par dagar. Händer det inget så beställ nya papper hem så blir hans inaktuella.
Sen kontakta polis, det är ju INTE bra att han åker runt i en bil som är registrerad på dig.

alain www.bimmerpower.org
22 april 2009 · 3 995 Inlägg

Det är alltid bara en som kan skicka reg bevis till Transportstyrelsen och ofta strular till mellan köpare och säljare, special om bilen ska utomland.
En bra sak som jag gör när jag inte posta reg och som alla kan göra är att ta en närbild med mobiltelefon av signerad reg och spara den.
Det kan vara ett bra bevis ifall att det strula till.
Föra gången för mig kom meddelande av ägarbytet från VV efter 10 dagar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
blacken
22 april 2009 ·

Du ska aldrig lämna ifrån dig lappen med ägarbyte, för det är du enligt lag som är skyldig att lämna in den. Ring länsman och bilregistret och förklara hur det ligger till, samt ställ av bilen så snabbt du kan..

agadiffen
22 april 2009 · 739 Inlägg

det du kan åka på är bla väg tull från stockholm har vart med om det .. men gör som dom andra sagt vänta ett par dagar sen ställer du av den å beställer nya papper så få köpare komma å skriva dom igen ,självklart skickar du in dom denna gång

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

Beställ nya papper och skriv i hans uppgifter och skicka in.

Om du låter bli att fylla i hans namnteckning kommer Transportstyrelsen skicka ett brev till honom inom några dagar och be honom skicka in sin underskrift på ett papper. Inkommer inte underskriften inom ett antal dagar så skrivs bilen automatiskt över på den nya ägaren.

Been there, doone that, got that tshirt!

Mvh
Fredrik
te_wik Forummoderator
22 april 2009 · 12 813 Inlägg

fredriq skrev:
Beställ nya papper och skriv i hans uppgifter och skicka in.

Om du låter bli att fylla i hans namnteckning kommer Transportstyrelsen skicka ett brev till honom inom några dagar och be honom skicka in sin underskrift på ett papper. Inkommer inte underskriften inom ett antal dagar så skrivs bilen automatiskt över på den nya ägaren.

Been there, doone that, got that tshirt!

Det fungerade inte för mig när jag sålde en gammel volvo för några år sedan.
Bilen står fortfarande i mitt namn och jag har ingen aning om vart den finns någonstans.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

te_wik skrev:

fredriq skrev:
Beställ nya papper och skriv i hans uppgifter och skicka in.

Om du låter bli att fylla i hans namnteckning kommer Transportstyrelsen skicka ett brev till honom inom några dagar och be honom skicka in sin underskrift på ett papper. Inkommer inte underskriften inom ett antal dagar så skrivs bilen automatiskt över på den nya ägaren.

Been there, doone that, got that tshirt!

Det fungerade inte för mig när jag sålde en gammel volvo för några år sedan.
Bilen står fortfarande i mitt namn och jag har ingen aning om vart den finns någonstans.


Mvh Tommy

Får du inte tag i köparen?
Varför lägger du inte in en polisanmälan?

_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

E-30 skrev:
Den nye köparen behöver då ej ställa frågan varför säljaren endast ägt bilen en dag;-)
Förmodligen kommer Du att stå som säljare även vid nästa försäljning. (Tror ej du behöver vara orolig)

Nej, står TS som ägare när bilen ska säljas vidare så krävs det en skriftlig fullmakt från TS där han godkänner att den andra säljaren får sälja bilen , dessutom krävs ju hans underskrift.
Fejkar han TS underskrift så är det ju falsk namnteckning, ett bedrägeribrott.

Polisanmäl, aldrig fel att det finns med i papprena om det blir tok..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
bezbeckman
22 april 2009 · 18 Inlägg

Ärendet är idag avslutat efter ett samtal till Transportstyrelsen, bilen är nu inte min längre (skönt med tanke på att jag har köpt en ny  smile. Tack för alla svar, alltid trevligt med personer som försöker hjälpa till.

Admin kan låsa tråden.

mvh

Emil

Senast redigerat av bezbeckman (22 april 2009)

te_wik Forummoderator
22 april 2009 · 12 813 Inlägg

linuslinje skrev:

te_wik skrev:

fredriq skrev:
Beställ nya papper och skriv i hans uppgifter och skicka in.

Om du låter bli att fylla i hans namnteckning kommer Transportstyrelsen skicka ett brev till honom inom några dagar och be honom skicka in sin underskrift på ett papper. Inkommer inte underskriften inom ett antal dagar så skrivs bilen automatiskt över på den nya ägaren.

Been there, doone that, got that tshirt!

Det fungerade inte för mig när jag sålde en gammel volvo för några år sedan.
Bilen står fortfarande i mitt namn och jag har ingen aning om vart den finns någonstans.


Mvh Tommy

Får du inte tag i köparen?
Varför lägger du inte in en polisanmälan?

Han satt i fängelse sist jag hörde något om honom.
Transportstyrelsen sa bara att jag måste hitta honom själv, men kommer inte ihåg namnet på honom.

Polisen? Nej varför?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang