4618
Sök

Någon hjälpsam person som har lust att beräkna en Bandpass låda åt mig lite snabbt?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Tja, som topic det vore underbart om jag kunde få lite mått osv, så att jag hinner börja kapa idag.

Jag har tänkt använda mig av följande:

22mm spån

2st CarPower BlackBass 10"

10" i(25cm) i350Wrms isubwoofer, imed ikolfiberkon, idubbla italspolar ioch i30mm ilinjär islaglängd.©BAE
  Impedans: i2x4ohm.©BAE
  Effekt: i2x175Wrms.©BAE
  Frekv-omf: i20-300Hz.©BAE
  Känsl: i86dB.©BAE
  Fs: i32Hz.©BAE
  Vas: i30 iL.©BAE
  Qts: i0,43.©BAE
  Baffelhål: i235mm.©BAE
  Monteringsdjup: i156mm.©BAE
  Yttermått: i255mm.©BAE
  Magnetvikt: i90oz.©BAE
  Vikt: i5,0kg.©BAE
  Mycket ivälljudande i+ iatt iden ispelar ihögt.©BAE
  SM i4:a ii ibilljud i(Advanced i30 iLight) imed idenna isubwoofer

1st SinusLive SL-A 1500V2

Behöver ni Spec på steget så kan ni säga till, så fixar jag det.

Mega tack på förhand! smile

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Jag har testat med både sluten och basreflex, och det låter inte bra när jag har lådan i skuffen på Mercan. Vad borde bli nästa steg? Är det inte bandpass man bör välja då?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 april 2009
I en 190 så är bandpass nästan ett måste.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
ExtraKim skrev:

Jo, det känns som en vettig lösning faktiskt. Jag hittade en tråd som jag skapat för länge sedan. Där har vår gode vän Drönirettab räknat ut en låda såg jag.

"Har annars räknat på en 4:e ordningens 3-kammarbandpass med två st 4" rör, de måste dock ha konade trattar för att inte få flåsljud vid höga ljudnivåer. Den här lådan har en stor sluten kammare i mitten och två små kammare på varsin sida om mittenkammaren, varje yttre kammare ska ha ett 4" rör. Basarna ska sitta med magneten i de portade kammarna för bästa kylning av talspolen.

Sluten kammare: 40 liter, dämpmatta på väggarna.
Portad kammare: 20 liter per kammare (endast bas inräknad, ej porten), bara dämpmatta på botten.
Rör: 1 st 4" som är 25 cm långt per kammare, konade trattar är inte inräknade i längden.

Lådan bör delas vid högst 70 Hz, frekvenskurvan faller nedåt vid frekvenser över 70 Hz enligt teorin."

Något som jag dock inte har så lätt för är att räkna ut lådan/lådornas storlek för att få den önskade volymen.

Vänta jag kom på det, bara att ta lådans (Höjd * Bredd * Djup)[DM]

[CM] 53*30*25 = 39750

39750/1000 = 39,75L

39,75L Borde fungera som den slutna delen eller? Hur heligt är det att det blir exakt 40L?

/Markus
Senast redigerat av -Mackan- (25 april 2009)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Vad tror ni om detta kan det fungera?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/636129_gemmzt.jpg

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Vad tror ni om detta kan det fungera?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/636129_gemmzt.jpg

Någon som har några invändningar?

/Markus

21 761 Inlägg
25 april 2009
-Mackan- skrev:
39,75L Borde fungera som den slutna delen eller? Hur heligt är det att det blir exakt 40L?

Det är inte jätteviktigt med exakt 40 liter, den volym som du har räknat fram fungerar bra. smile

När det gäller måttet på lådbredden (69 cm) så tror jag att du har glömt bort att räkna med innerväggarna för de båda kammarna. Sedan är nog frågan ifall röret ryms i de portade kammarna, jag tror inte det med tanke på basarnas monteringsdjup. Det kan hända att du får montera basarna med magneten i den slutna kammaren, för att få plats med rören.

Att lådan har rören i de yttre kammarna, istället för i mittenkammaren, är väl för att rören ska kunna dras upp genom originalhål i hatthyllan gissar jag. Vill du så kan jag räkna om så att röret sitter i mittenkammaren.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
-Mackan- skrev:

Det är inte jätteviktigt med exakt 40 liter, den volym som du har räknat fram fungerar bra. smile

När det gäller måttet på lådbredden (69 cm) så tror jag att du har glömt bort att räkna med innerväggarna för de båda kammarna. Sedan är nog frågan ifall röret ryms i de portade kammarna, jag tror inte det med tanke på basarnas monteringsdjup. Det kan hända att du får montera basarna med magneten i den slutna kammaren, för att få plats med rören.

Att lådan har rören i de yttre kammarna, istället för i mittenkammaren, är väl för att rören ska kunna dras upp genom originalhål i hatthyllan gissar jag. Vill du så kan jag räkna om så att röret sitter i mittenkammaren.

Det vore grymt om du kunde räkna om så att den mittre delen blir den portade eftersom jag har ett 40*25 hål mitt i hatthyllan. Som du säger så glömde jag räkna med de 22mm tjocka väggarna. Jag får tänka om lite. Bredden på lådan jag har till mitt förfogande är 85cm och höjden kan vara så mycket som 40cm, men jag valde att ha lådan 30cm hög för att kunna dra portarna snett mot mitten, men om du kan tänka dig att räkna om lådan så att den portade delen blir i mitten och magneterna kanske kan peka mot varandra.

Eller kanske det blir något magnetfält som påverkar basarna negativt om basarna monteras så.

Det ultimata vore så klart att ha den portade lådan i mitten så att "portarna" kan vara monterade så att de är riktade upp mot bakrutan igenom hålet där förbandslådan fanns tidigare. Och sedan ha magneterna i samma lådan som porten så att, som du nämnde tidigare talspolarna får bättre kylning.

21 761 Inlägg
25 april 2009
Sluten kammare (per bas): 18 liter, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 40 liter, endast dämpmatta i botten
Rör: 1 st 6" som är 25 cm långt

Då är det alltså tänkt att basarna har magneterna i den portade kammaren (mittenkammaren), trattarna är inte inräknade i rörlängden eftersom jag inte vet hur många cm av röret som ska kapas bort. Jag har räknat med att varje bas tar upp 2 liter och det är inräknat i den portade kammarens volym, däremot är inte rörets plats inräknat. Det tar upp 0,2 liter per cm. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Då är det alltså tänkt att basarna har magneterna i den portade kammaren (mittenkammaren), trattarna är inte inräknade i rörlängden eftersom jag inte vet hur många cm av röret som ska kapas bort. Jag har räknat med att varje bas tar upp 2 liter och det är inräknat i den portade kammarens volym, däremot är inte rörets plats inräknat. Det tar upp 0,2 liter per cm. smile

Grymt tack! Jag som har ett 25cm långt 6" rör som ligger hehe. Detta kommer blir kanon tack så mycket.

Du är "Billjud och multimedia's" stolthet! big_smile

/Markus
Senast redigerat av -Mackan- (25 april 2009)

2 914 Inlägg
26 april 2009
ExtraKim skrev:

haha nej jag får gött (enligt mig) tryck i min 190 (kostade lite snygghet men vad fan spelar det för roll jag ska använda den inte se på den smile

-Mackan- skrev:
Du är "Billjud och multimedia's" stolthet! big_smile

/Markus

haha typ xD

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Drönirettab du kan inte tänka dig att räkna om så att jag kan använda 2st lite mindre portar istället för en stor 6". Det vore jätte bussigt!

/MArkus

2 914 Inlägg
28 april 2009
-Mackan- skrev:
Drönirettab skrev:

Drönirettab du kan inte tänka dig att räkna om så att jag kan använda 2st lite mindre portar istället för en stor 6". Det vore jätte bussigt!

/MArkus

är det inte så att det är bara ta 2 st 3" i samma längd? jag är dålig på portar men tänkte bara tongue

21 761 Inlägg
29 april 2009
Då blir det 2 st 4" rör i så fall, för att inte få för liten portarea och risk för flåsljud. Med 2 st 4" rör så kan rörlängden fortfarande vara 25 cm, avstämningen ändras inte märkbart. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då blir det 2 st 4" rör i så fall, för att inte få för liten portarea och risk för flåsljud. Med 2 st 4" rör så kan rörlängden fortfarande vara 25 cm, avstämningen ändras inte märkbart. smile

Härligt tack så mycket, nu blir det mycket enklare att få portarna igenom hatthyllan smile

/Markus

Sök