Vart vänder jag mig när tvist mellan mig och lackerare har uppståt?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Acura_tjej skrev:
Trist verkligen!
Ligger själv i tvist i ARN angående en lackerare som inte hade någon som helst heder i sitt arbete.
Bestred fakturan flera ggr men tyvärr fattade han aldrig detta och lämnade över till inkasso dock hade vi redan pratat med kronofogden angående detta så dom visste vad som pågick.
För att kunna har vår rygg helt fri utan att riskera något så betalade vi en skälig summa för grundarbetet, detta tog vi fram i samråd med konsumentrådgivaren och vår jurist.

De jobbiga med detta är att de tar sååå lång tid och tar enormt mycket av ens energi men tycker absolut att man inte ska ge upp utan en kamp! Tycker inte att man ska kunna göra skit jobb och ändå vinna mad
Nu vågar man ju knappt lita på folk...

Kämpa på och ge inte upp!

Ja det är så tråkigt ... Man blir så less ...
Men jag tänker inte ge mig... Han ska ALDRIG få 10200:- av mig för att ha tvättat bilen, haft den i garage och fuskat på lite grund... Nej jag kommer att strida!!

Tack, jag ska kämpa .. cool

Adde_e46 Meck
1 maj 2009 · 51 Inlägg

Fy f.n vad tråkigt att höra att det finns såna som fuskar och gör på detta sätt... lider verkligen med dig!!
Jag hade liknade problem med ett norskt företag för 10 år sen som gjorde århundradest fuskbygge år mig för över 100K.. så man har ju fått lära sig lite under resans gång...

Så jag kan tipsa om dig om en mycket duktig och motor kunnig advokat firma som verkligen kan föra ens talan och vet vad som är rätt eller fel i dessa sammanhang.
Om det är av intresse så kan du ju PM:a mig så kan du få nummer och så,  jag är övertygad att dom kan lösa detta för dig. Och om du har försäkring på bilen så har du ju med den sk rättskyd med så det kommer ju inte att kosta något i prinsip heller vilket är bra.

Hör av dig om det är av intresse som sagt annars önskar jag dig lycka till!
Mvh Adde

Senast redigerat av Adde_e46 (1 maj 2009)

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
E-30
1 maj 2009 · 1 050 Inlägg

Hej!

Låt mig först beklaga att Du råkat ut för en riktig skojare. ( Tag snarast bort bilen från hans s.k verkstad)

Sedan vill jag ge Dig rådet att kontakta en opartisk besiktningsman som kontrollerar
samt dokumenterar vad som hitintills är gjort på din bil. Vilken ersättning Du har rätt till p.g.a
att bilen stått obrukbar en längre tid i lackboxen osv.
Kontakta ditt försäkringsbolag & be dem att skicka ut en av sina besikningsmän för kontroll av utfört arb.
Detta kostar Dig ingenting alls. Be dem att beräkna värdet av ev, arbetsinsatser, material, tid osv.

Dokumentationen du erhåller från besiktningsmannen väger mkt tungt inför en kommande anmälan till ARN. Ärendet kan nog t.o.m utveckla sig till att ditt försäkringsbolag tager på sig ansvaret för iordningställandet av din bil. Personligen så ser jag det påbörjade arbetet som en ren skadegörelse. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 maj 2009 · 2 972 Inlägg

Decibel skrev:

matteeee skrev:

Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

Konsument-tanten i kommunen har hjälpt mig en gång, utan ARNs inblandning iaf, i ett enskilt fall (en digitalkamera som verkstaden vägrade reparera på garanti, tills konsument-tanten började dra i det). Som tur var hade jag all konversation med verkstaden/generalagenten på mail, så det var ett enkelt case, men där fick jag hjälp direkt. Så nog agerar dom i enskilda fall...

Tanten på kommunen är konsumentvägledare, inte något som helst att göra med konsumentverket.

Jag citerade inte hela ditt inlägg, men syftade på att du hänvisar till ARN på en gång. ARN pratade jag inte med en enda gång, utan bara kommun-tanten. Ditt inlägg hänvisade till ARN direkt, men det är alltså inte tvunget.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Decibel
1 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Behövs inge advokater för att lösa sådant.
En herre med långt skägg och skinnväst, det språket förstår alla.

Skämt åsido, ärendet är redan avgjort och det är inte direkt till hans fördel att börja streta emot, bara dra det som civilrättsligt mål (ingen polisanmälan, direkt till rättegång) så sitter han som en fluga i flugpapper.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Decibel skrev:
Behövs inge advokater för att lösa sådant.
En herre med långt skägg och skinnväst, det språket förstår alla.

Skämt åsido, ärendet är redan avgjort och det är inte direkt till hans fördel att börja streta emot, bara dra det som civilrättsligt mål (ingen polisanmälan, direkt till rättegång) så sitter han som en fluga i flugpapper.

Vi har hämtat bilen, jag sumpade 5000 i förskottet men fick med lacken som är värd ca 2000.

Jag tror inte att det kommer någon mer faktura ... utan vi verkar ha klarat oss undan en massa extra jobb & strul smile

Det är verkligen skönt att äntligen få hem bilen, även om den inte var klar ... Men nu vet man iaf vad som hände med den...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64278/642560_nnvbg2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64278/642559_rbchfv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64278/642558_skpwqf.jpg

Äntligen hemma ... Nu får vi se hur fortsättningen följer har hittat en toppen kille, Fidde som ser ut att ställa upp !!  smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64278/642557_9g6v0l.jpg

Memme I'am AWESOME..
1 maj 2009 · 2 783 Inlägg

Perfekt för dig Jill! Hoppas det blir bra!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
TLO
1 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Trist att så många amatörer skall få förstöra för folk. Låg själv i tvist med "87:ans Plåt o Lack" i Stockholm för några år sedan, dock kunde varken Konsumentombudsmannen eller ARN göra något. Inte ens IF försäkringar som skulle stå för jobbet orkade bry sig, de ville man skulle betala självrisk två gånger o låta dem reparera skadan de själva orsakat!    Only in Sweden!

Lägger en länk till tråden där jag skrev om detta
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t … highlight=


Hoppas det löser sig för dig Jill!

Senast redigerat av TLO (1 maj 2009)

"You Go, we go!"
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 maj 2009 · 4 418 Inlägg

emijl skrev:
Perfekt för dig Jill! Hoppas det blir bra!

Hoppas jag med!! big_smile

Eddiie Bmw Fanatiker
1 maj 2009 · 292 Inlägg

Jill skrev:

emijl skrev:
Perfekt för dig Jill! Hoppas det blir bra!

Hoppas jag med!! big_smile

Jill ! Kan rekommendera Leif Billackering här i malmö ! Ligger i Fosie Industriby, lackat alla mina saker och kan sin sak !

Åker du dit så snacka med danne !

Mini Cooper S "Cooper S JCW" (2014)
Rerra
1 maj 2009 · 54 Inlägg

Jill skrev:

alain skrev:
Hur kan en (seriös?) lackerare fråga efter pengar i förskott för material till en lackering?, det har jag alldrig någonsing varit med om det, så seriös kan han inte vara.
Hoppas att du får en lösning med det.

Som någon skrev så är han med stor sannolikhet en periodare då han var trevlig/ seriös för 2 månader sedan ... Men så kom samtalet om att han behövde förskott till material... Drog öronen åt mig men trode att det var på väg åt rätt håll, att han skulle måla den... så vi betalade...

Förskottet gick nog till systembolaget wink

Be Quick Or Be Dead
Volvo V70n (2001)
astrakalle VVS-Montör
1 maj 2009 · 231 Inlägg

Rerra skrev:

Jill skrev:

alain skrev:
Hur kan en (seriös?) lackerare fråga efter pengar i förskott för material till en lackering?, det har jag alldrig någonsing varit med om det, så seriös kan han inte vara.
Hoppas att du får en lösning med det.

Som någon skrev så är han med stor sannolikhet en periodare då han var trevlig/ seriös för 2 månader sedan ... Men så kom samtalet om att han behövde förskott till material... Drog öronen åt mig men trode att det var på väg åt rätt håll, att han skulle måla den... så vi betalade...

Förskottet gick nog till systembolaget wink

Man ska ALDRIG förskotts betala för nåt som inte är gjort! De är riktigt oseriöst av de företag som ber om förskott!

hehe förskottet gick nog till systembolaget hehe

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Jo man har ju lärt sig en suuuur läxa ....

Fidde här på forumet har lovat att ställa upp o vi kör igång på lördag big_smile känns riktigt bra !!! big_smile

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
7 maj 2009 · 2 456 Inlägg

sad  fan det där suger ju ..... ja man ska ej hosta cach i förskott fören man fått en produkt att granska
och man kan i samråd godkänna jobbet .....

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Tubbex
7 maj 2009 · 1 517 Inlägg

vad sa dom när ni skulle hämta bilen igen ? smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
8 maj 2009 · 4 418 Inlägg

TUbbex skrev:
vad sa dom när ni skulle hämta bilen igen ? smile

Två samtal på förmiddagen så avhandlade lackeraren alla svordomar o könsord från A till Ö.
När jag kom dit var han som förbytt, nästintill trevlig... Men hela lokalen eka tom och han sa att han nog kommer att lägga ner allt... Så vad ska man säga .. Nästan lite synd om han att ha ett "handikapp" som han har och inte kunna vara ärlig o seriös o hantera kunder på rätt sätt ...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang