Försämring av effekt på volvo 740 gl med för grovt avgas

lucem
17 mars 2009 · 45 Inlägg

hej
jag tänkte att antingen sätta dit 2,5 tums sportavgassystem elr 3 tums men har hört att 3 tums försämrar effekten på motorn, men gör det någon skillnad mellan de två avgassystemen, och drar det ner på effekten på 3 tums elr?hmm

mange_240
17 mars 2009 · 1 562 Inlägg

tror ju klnappast att du får ngn märkbar effektökning lr minskning med ngt av dom.

Batta
17 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Du kan sätta på hur stort avgasrör du vill, du får inte försämrad effekt.

Sätter du på 3 tum på vanlig sugmotor så kan du flytta på effektregistret lite, (Mindre vridmoment på låga varv, men lite mer på högre varv istället)

och innan alla börjar säga att man tappar effekt pga. mottryck osv osv..

En 4 takts motor behöver INTE mottryck i avgassystemet.

en 2 taktsmotor behöver mottryck i avgassystemet för att gå bra.
Enda bilen jag vet som har 2 takt är gamla saabar ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
mangii
17 mars 2009 · 20 Inlägg

de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

volvo_1987
17 mars 2009 · 1 675 Inlägg

mangii skrev:
de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

stämmer helt wink man bygger avgas system efter effekten i motorn.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
mangii
17 mars 2009 · 20 Inlägg

volvo_1987 skrev:

mangii skrev:
de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

stämmer helt wink man bygger avgas system efter effekten i motorn.

Med andra ord du ska inte ha för stort avgassystem om du vill ha ut så mycket effekt som möjligt

Senast redigerat av mangii (17 mars 2009)

volvo_1987
17 mars 2009 · 1 675 Inlägg

så sant.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Berglund_89
17 mars 2009 · 1 476 Inlägg

Då fick jag också svar på den frågan smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
zshoe Kokar ris
17 mars 2009 · 923 Inlägg

1"/L motorvolym, tack.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
17 mars 2009 · 5 042 Inlägg

Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

C H E V R O L E T <3
Marlboroman
17 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

Mja, men riktigt så enkelöt är det inte, eftersom man på en bil med turbo lär ta hänsyn till grovleken på systemet. Med för stort system så tappar du gashastighet, oavsett om det är turbo eller inte. Och när gashastigheten sjunker så får man sämre flöde. Så större är inte alltid bättre.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
18 mars 2009 · 10 287 Inlägg

På en turbomotor vill man ha så lite motstånd som möjligt efter turbon, dvs helst inget avgassystem alls. Man vill maximera differenstrycket över turbinen eftersom det är differenstrycket tillsammans med avgasernas temperatur som driver turbinen.

På en sugis är det betydligt mera komplicerat eftersom termen "motstånd" inte är så lätt att definiera. Titta tex på en F1 motor. Där har man "raka rör" och bygger upp "motståndet"  - dvs hur man tillvaratar dom positiva fördelarna av tryckstötarna från respektive cylinder - på ett så optimalt sätt som möjligt med bla s.k stepped headers och slutrör i form av megafon. Det går inte att säga rakt av att si eller så är bättre eftersom det är ett samspel med hur hela motorn fungerar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lucem
18 mars 2009 · 45 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

då är det bäst att skaffa 2,5 tums istället för 3 tums för jag har bara 1,5 tums orginal just nu.

lucem
18 mars 2009 · 45 Inlägg

Batta skrev:
Du kan sätta på hur stort avgasrör du vill, du får inte försämrad effekt.

Sätter du på 3 tum på vanlig sugmotor så kan du flytta på effektregistret lite, (Mindre vridmoment på låga varv, men lite mer på högre varv istället)

och innan alla börjar säga att man tappar effekt pga. mottryck osv osv..

En 4 takts motor behöver INTE mottryck i avgassystemet.

en 2 taktsmotor behöver mottryck i avgassystemet för att gå bra.
Enda bilen jag vet som har 2 takt är gamla saabar ^^

så du tycker att man kan skaffa 2,5 tum istället för 3 tums.

volvo_1987
18 mars 2009 · 1 675 Inlägg

brukar va det bästa med 2,5 tum

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
TTMotorsport
18 mars 2009 · 196 Inlägg

Går annars att räkna ut lämplig diameter för motorn och varvtal och totallängd på avgassystemet

lind_skog
18 mars 2009 · 73 Inlägg

vore ju lite kul om du beskrev vad där är för motor vi pratar om, dvs har du en otrimmad bil du vill ska låta lite så kanske det spelar ingen roll, men om du jagar hk och bygger mer seriöst är det annat!!!

Senast redigerat av GodfatherB (18 mars 2009)

lucem
11 maj 2009 · 45 Inlägg

GodfatherB skrev:
vore ju lite kul om du beskrev vad där är för motor vi pratar om, dvs har du en otrimmad bil du vill ska låta lite så kanske det spelar ingen roll, men om du jagar hk och bygger mer seriöst är det annat!!!

det är en B230 F bara.

marven
12 maj 2009 · 551 Inlägg

lucem skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

då är det bäst att skaffa 2,5 tums istället för 3 tums för jag har bara 1,5 tums orginal just nu.

där e 2.25" på volvo original. 2.5" är bra för sugmotor volvo.

You can't B serious, oh K
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang