Tjena! Såg på tv4 nyss, ett program som heter "Doctors" där dom diskuterade vilopulsen. Jag tyckte det lät intressant, så jag kollade min egna puls. Den låg på 54 slag / minut. Jag tror att en person som tränar 2ggr varje vecka har en vilopuls på ca 45-50 (men det verkar variera från person till person, väldigt olika alltså). Vad har ni för vilopuls?
Ja det är ju bara mäta, det tar ju bara 1 minut Eller 30 sekunder, sen gångrar du resultatet med 2. Men man ska vara rejält avslappnad när man kollar, annars blir resultatet missvisande!
Ja det är ju bara mäta, det tar ju bara 1 minut Eller 30 sekunder, sen gångrar du resultatet med 2. Men man ska vara rejält avslappnad när man kollar, annars blir resultatet missvisande!
Exakt, eller om man är lat och inte orkar räkna i 30 sekunder gör man såhär. Man slappnar av, ska inte göra något ansträngande eller vara anfådd. Sedan ber man någon ta tiden i 15 sekunder. Man räknar hjärtslagen "pulsen" vid halsen eller handleden. Sedan multiplicera med 4. < vilopulsen
Exempel: 10 slag under 15 sekunder. 10*4 = 40 i vilopuls
Exakt, eller om man är lat och inte orkar räkna i 30 sekunder gör man såhär. Man slappnar av, ska inte göra något ansträngande eller vara anfådd. Sedan ber man någon ta tiden i 15 sekunder. Man räknar hjärtslagen "pulsen" vid halsen eller handleden. Sedan multiplicera med 4. < vilopulsen
Eller så rotar man fram pulsklockan
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hmm, vilopuls... Tror inte det klassas som vila med psykisk stress och mycket koffein i kroppen, menmen 65-70 ligger den på just nu. Fick man slappna av på riktigt borde den sjunka.