Köpråd: Den ultimata vinterbilen?

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Rquired skrev:

og900turbo skrev:

Pan skrev:
Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!

PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Nu är vi där...

Jag skulle aldrig köra min familj i en understyrande fwd bil, för jävla äckligt och obehagligt (och osäkert). Nej en hederlig bakvagnssladd skall det vara så man fortfarande har kvar styrförmågan och kan rätta upp det. Att det är så mycket roligare är bara ett plus.

Håller med där, har bara ägt RWD och har inte en enda gång fått en sladd som jag inte själv har provocerat. Kört FWD på vintern men eftersom jag är van vid RWD så tycker jag det är farligare för det understyr nått så förbannat.

Angående tips, så är E28an som jag har riktigt kul på vintern

Senast redigerat av Volvo_Mannen (12 juni 2009)

Jonas
AreeZ Golf mk3 LOUD
12 juni 2009 · 515 Inlägg

Min subaru skulle jag kalla för den ultimata vinterbilen.

Lättmekad, konstant 4wd, turbo, låsbar diff som låser 50/50.

Vad mer behöver jag ? big_smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 juni 2009 · 1 948 Inlägg

tycker man FWD är "farligt" eller att det inte går att sladda med så är man inte skicklig nog smile

men annars är RWD roligare att sladda med, då det kräver mindre av föraren och bilen.  Med fwd måste man ha hyfsad handbroms och mer fart... men går det gör det smile

I rwd finns ju massa olika roliga bilar... opel kadett C, manta, rekord, omega(a och B), bmw. Alla finns med fina motoralternativ smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MattiasH
12 juni 2009 · 1 291 Inlägg

Att säga att RWD är säkrare än FWD eller tvärt om beror på skit bakom spakarna och inget annat. Givetvis skiljer dom sig i uppförande och hur dom ska köras och kan man inte inse det oc anpassa körstilen är man trångsynt, tittar man i tävlingssammanhang så spelar det väldigt lite roll vart drivningen sitter så nog pratat om det!

Den ultimata vinterbilen för oss som har snö är 4wd, då kan man sladda, åka säkert och framförallt ta sig fram. Dock kostar dom ju en liten slant mer än 2wd bilar..
Men det är klart, bor man söder om sundsvall så räcker det väl med något att sladda i slasken som kommer 4-5 gånger om året wink

Gizmojohan
12 juni 2009 · 3 295 Inlägg

en evo 1-2-3 är ju sjukt skojiga på vintern, sommaren med för den delen wink

Rille0
13 juni 2009 · 2 021 Inlägg

240 med svetsdiff är skitkul på vinterväglag billiga o bra

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Volvo är tråkiga, bmw är tyska.... Köp en riktig bil istället, v8 och från USA ska det va

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Moparboy440
13 juni 2009 · 4 682 Inlägg

billigaste bakhjulsdrivna pundarbilen du hittar wink .

Rquired Allmänt envis
13 juni 2009 · 12 512 Inlägg

TenZer skrev:
Volvo är tråkiga, bmw är tyska.... Köp en riktig bil istället, v8 och från USA ska det va

Problemet där är väl snarare att vi har de modernare plastvraken, inte kul alls och på senare tid FWD. Och så har vi de riktiga sakerna som ofta går för betydligt mer och är kanske inte den typen av bil man vill svina med på vintern, bättre att man kör sönder en 240 då eftersom "it´s just a Volvo" smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 juni 2009 · 1 948 Inlägg

Rquired skrev:
bättre att man kör sönder en 240 då eftersom "it´s just a Volvo" smile

Eller en BMW smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Noxxer
13 juni 2009 · 1 482 Inlägg

Volvo 240/740/940 eller Bmw E34/E30.

Mitt personliga val skulle falla på en Bmw e30. Gärna en 318IS eller 320-325.

Förklaring till mitt val: Gillar inredningen i bmw mer än volvorna. Jag vet hur en bmw fungerar och jag anser att specielt E30n är väldigt lättmeckad. Sen har jag riktigt bra priser på Bmw reservdelar.
Det är varför JAG Skulle välja en E30.

Volvorna kan jag inte så mycket om, nästan ingenting. Därför köper jag hellre en bil som jag pillat med förr.

BLT Service
Theracords Music Label
Rquired Allmänt envis
13 juni 2009 · 12 512 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Rquired skrev:
bättre att man kör sönder en 240 då eftersom "it´s just a Volvo" smile

Eller en BMW smile

Ja precis, hellre en gammal 80/90-tals Bmw än en klassiker från "over there". Det finns ändå en del redan sönderkörda vrak därute. Men om du jämför antalet Bmw som finns med antalet Volvo 2/740 så är där stor skillnad. Där finns betydligt fler 240s som ändå är nästan redo för skroten än Bmws, därför jag skrev Volvo smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 juni 2009 · 1 948 Inlägg

Rquired skrev:

AcesHigh666 skrev:

Rquired skrev:
bättre att man kör sönder en 240 då eftersom "it´s just a Volvo" smile

Eller en BMW smile

Ja precis, hellre en gammal 80/90-tals Bmw än en klassiker från "over there". Det finns ändå en del redan sönderkörda vrak därute. Men om du jämför antalet Bmw som finns med antalet Volvo 2/740 så är där stor skillnad. Där finns betydligt fler 240s som ändå är nästan redo för skroten än Bmws, därför jag skrev Volvo smile

Det är sant att % är högre.... men som sagt hur många fina e30 finns det i förhållande till vrak? ungefär lika stor % som volvo 740 smile men jag fattar vad du menar,  jag kunde bara inte låta bli smile

Senast redigerat av AcesHigh666 (14 juni 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Hultman Lastbilschaufför
14 juni 2009 · 265 Inlägg

Mercedes 190E? Har ingen erfarenhet av dom, men en polare har en diesel som enligt han är grymt skön att åka brett med. Har ju en jävla svängradie om inte annat..

BMW 525 TDSA "Bruksbilen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang