Ta bort toning från rutor

MrEvolve Mr
14 juni 2009 · 70 Inlägg

Hej!
Om man liksom fått nedslag på besiktning för tonade sidorutor fram, är man körd eller finns något bra sätt att demontera solfilmen på?

Tips någon?

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
volvoentusiasten
14 juni 2009 · 4 005 Inlägg

MrEvolve skrev:
Hej!
Om man liksom fått nedslag på besiktning för tonade sidorutor fram, är man körd eller finns något bra sätt att demontera solfilmen på?

Tips någon?

Köp en ångmaskin på biltema, ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga ånga, pilla med nageln i ena kanten och dra loss den, ånga ånga ånga ånga. använd ej kniv eller rakblad. blir det trögt så ånga ånga ånga ånga ånga. Ja du förstår nog principen. smile

Tror det finns en guide på howstuffwork.com

SpittaN Hobby-Skruvare
14 juni 2009 · 203 Inlägg

Fungerar bra att "tvätta" bort toningen med sprit på en trasa eller liknande. Toningsfilmen smälter liksom bort om du bara gnor lite.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
MrEvolve Mr
14 juni 2009 · 70 Inlägg

Tack för tipsen, bara att börja fixa med det nu smile

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
professorWinther
15 juni 2009 · 585 Inlägg

Jag brukar använda ett nytt rakblad och lite såpvatten.

Börja med att värma filmen med en värmepistol och dra bort så stora schok du kan. Limmet som är kvar sprutar du såpvatten på och skrapar bort med rakbladet. såpvattnet gör så att limmet inte kletar på glaset utan blir som små korvar.

Se till att ha så "låg" vinkel som möjligt på bladet så att du inte repar glaset. Brukar inte bli repor om man inte är grovt oaktsam. Skrapa alltid MED krökningen på rutan.

Har försökt med thinner och olika medel men då blir man mest bara trött i huvudet av alla ångor. Så länge man inte har värmeslingor på rutan så tycker jag att detta är det bästa alternativet..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
MrEvolve Mr
15 juni 2009 · 70 Inlägg

En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
sjovold Wolfman Cruisers
15 juni 2009 · 1 258 Inlägg

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

en klasskompis åt mig gjorde så med å den gick igenom tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING
canterbury Diffmeister
15 juni 2009 · 49 Inlägg

har med hört detta, följer me intresse svaret då jag ej heller vet svaret

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
professor_nord
15 juni 2009 · 178 Inlägg

om du nu vill spara toningen fixa från typ skroten xtra dörrar
eller bara skifta rutorna vid besktning
men polisen kan ju stoppa dig på en flygande bessiktning
så mitt tips ånga bort allt så slipper du problem i fortsättningen

four rings to rule them all
Ekis!
15 juni 2009 · 1 210 Inlägg

själv drog jag bort filmen i ett ark... sen blev de amoniak tvätta och gnugga sig less....

Jungmar
15 juni 2009 · 847 Inlägg

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

suck.... nej det stämmer fortfarande inte.... oavsett hur mycket alla tror

Toblerone
15 juni 2009 · 166 Inlägg

de är iof sant att rutorna inte behöver funka så de är ju upp till besiktiningsmannen hur grinig dom är, de har funkat ibland ibland har de inte.. dom fattar ju såklart vad som är i görningen och dom vet att antingen byter man bara dörrar eller rutor för besiktningen så dom bryr sig ibland inte...

Audi A4 (2013)
DAF 66 "super luxe" (1974)
bear_volvo
15 juni 2009 · 283 Inlägg

finns igen lag på att man måste ha sidorutor:)

jocke_k_89
15 juni 2009 · 224 Inlägg

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

jag vet att det inte stämmer. man måste ha fungaérande elhissar:S tyvär

Volkswagen beach buggy "Oldride" (1965)
Volvo s70 T5 "Autotech" (1997)
_Bertan_
17 juni 2009 · 44 Inlägg

Inte fan kollar dom väl elhissarna i alla fall:O `?
gick inte veva ner rutan på förarsidan på våran Saab nu senast när vi besiktade den för några veckor sedan, vi hade till och med tagit bort veven, det sa dom inte nått om, dom kollade inte ens på de...

einherjer
17 juni 2009 · 587 Inlägg

testade en gång med tonade rutor , nedkörda i botten så det inte skulle synas och borttagen säkring. fick 2a på det :

sidoruta fram båda sidor , kontroll ej utförd.

blev till att ta bort toningen å besikta om, sen dess har jag inte haft tonade sidorutor fram för det var för mkt jobb med att tona , riva bort & ta bort klister.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 juni 2009 · 2 307 Inlägg

sjovold skrev:

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

en klasskompis åt mig gjorde så med å den gick igenom tongue

Kan bli svårt om du redan har en anmärkning men det e ju klart värt ett försök

Om du inte hade haft anmärkning på det funkar det för det mesta har funkat för mig två gånger iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 juni 2009 · 2 307 Inlägg

jocke_k_89 skrev:

MrEvolve skrev:
En bekant sa också att jag ska dra ner rutorna och ta upp säkringen till elhissarna och åka dit.
Enligt honom finns ingen lag på att man ska ha sidorutor, någon som vet ifall det stämmer?

jag vet att det inte stämmer. man måste ha fungaérande elhissar:S tyvär

Nej man måste inte ha sidorutor det kan jag garantera. Annars kan man ju alltid nta rutor om man har en ganska vanlig bil e dom sällan väldigt dyra att köpa på skroten å dom brukar ju inte va så svåra att byta heller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
R_fused There is no replacement for displacement
17 juni 2009 · 630 Inlägg

jonnielahti skrev:

einherjer skrev:
testade en gång med tonade rutor , nedkörda i botten så det inte skulle synas och borttagen säkring. fick 2a på det :

sidoruta fram båda sidor , kontroll ej utförd.

blev till att ta bort toningen å besikta om, sen dess har jag inte haft tonade sidorutor fram för det var för mkt jobb med att tona , riva bort & ta bort klister.

hur är det med biltemas film som man sätter dit med vatten?
den borde väl vara rätt så lätt att få bort i ett stycke och bara sätta dit igen efter bes.?

Det bör den vara ja, men jag har den bak på 740n och kan säga att du vill inte ha den på framrutorna för sikten ut är totalt värdelös. Har ju ingen lust att krocka i nån korsning för att man inte ser.

Till s40n har jag extrarutor som jag byter innan besiktningen, funkar fint och kostar inte så många hundralappar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang