V70R -98 dricker olja

Milko
21 juni 2009 · 30 Inlägg

Bytte olja & filter på V70n i februari. Kollade på oljestickan för två veckor sen och då var den snustorr. Fick i ca 2,5L olja, då gick det upp till mellan strecken på stickan. Förmodar att kolvringarna är slut men skulle det kunna vara nått annat fel?

henke_99 Offroad Racing
21 juni 2009 · 3 122 Inlägg

Läckage vid turbon kanske. Eller kanske nåt utvändigt läckage?

Blåryker bilen?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Marlboroman
21 juni 2009 · 8 233 Inlägg

Från fabrik så fick dem dra 0,1 liter / 100 mil innan man har rätt att reklamera. Och vitblocken dricker mycket olja. Det beror ju lite på körsträckan. Men börja med att kolla om den läker nånstans, vilket inte är ovanligt.

Senast redigerat av Marlboroman (21 juni 2009)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Milko
21 juni 2009 · 30 Inlägg

henke_99 skrev:
Läckage vid turbon kanske. Eller kanske nåt utvändigt läckage?

Blåryker bilen?

Nä, det konstiga är att den blåryker inte och jag har inte sett nån oljefläck under bilen. Har dock inte kollat runt turbon så mycke så jag kanske ska göra det då.

_ralle_ Servicetekniker
22 juni 2009 · 235 Inlägg

Inte ovanligt att vevhusventilationen sätter igen sig och då får du ett övertryck i motorn som gör att han kan dricka lite olja. Så ingen dum ide att mäta upp vevhustrycket på den.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
23 juni 2009 · 23 Inlägg

_ralle_ skrev:
Inte ovanligt att vevhusventilationen sätter igen sig och då får du ett övertryck i motorn som gör att han kan dricka lite olja. Så ingen dum ide att mäta upp vevhustrycket på den.

mvh ralle

Jag håller med ralle!!
Har haft det felet flera gånger på verkstan! Kolla vevhustrycket.

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
J-Star
9 juli 2009 · 8 Inlägg

Jag har en V70 -99, 20 000 mil... den dricker också sanslösa mängder olja just nu. På verkstad satte tekniker en tryckmätare där oljestickan sitter och det visade på undertryck. Men är detta samma tryck som i vevhuset eller är det annat tryck där?

/J

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang