Natural skrev:
Har för mig att det finns en LY3D upp till 1989. Sen en annan LY3D 1989 uppåt.
Självklart finns det några brytningar på dessa koder.
Är bilen importerad kan det finnas en 3:e LY3D.
// snigel
Vad i herrens namn pratar du om???? Tror du att man blandar ihop olika nuanser av olika lackkoder för olika länder?
Lacken som köps in av fabrikerna köps till dagspriser. Lägsta priset vinner. Detta gör att det finns olika nuanser. Svårare än så är det inte. I detta fall finns det en fråga man måste ställa sig. Lämnade trådskaparen enbart in spoilern och en lackkod, så använde lackeraren basnuansen av den färgen, och kan trådskaparen omöjligt begära att jobbet görs om. Kollade lackeraren med hjälp av en färgkarta emot bilen så han fick rätt nuans finns det ett par olika möjligheter:
-Lacken på bilen har redan hunnits slita ganska mycket (redan efter 1 år kan en lack ha mattats ner ganska mycket).
-Lacken ger av sig andra nuanser på olika materialet (plast/plåt)
-Lackeraren Hängde upp delen fel (vid lackering ska man hänga upp delen på samma sätt som delen senare ska monteras för bästa resultat)
-Lackeraren lackerade på fel sätt (allt beror på hur man håller sprutan)
-Lackleverantören av just den lackfirman kan inte leverera rätt nuans (hände hos min Golf VR6 syncro. Lackeraren var ganska less på mig efter 5 försök. Till slut funkade det med Glasürit och utsprutning)
Det finns 50-11 olika anledningar varför en lack kan misslyckas. Man får aldrig glömma att lackering är ett hantverk!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (15 juli 2009)
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna