Fel kulör efter att fått spoiler lackerad. Lite råd tack.

Erick
10 juli 2009 · 4 767 Inlägg

Den måste skruvas loss för att lackas seriöst.

Är det nyansskillnad är det bara att lacka om. Ofta finns det flera varianter av samma färgkod, hur många är beroende på färgleverantör till lackeraren.
Tex till tjejens Lupo som är av den jättevanliga VW-färgen LP3G Flashrot fanns det fyra nyanser av samma kod i datorn hos lackeraren som lackade om Lupos kjolpaket.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
falloutboy
10 juli 2009 · 1 723 Inlägg

röd är väl annars den färg som är svårast att få likadan då man lackerar vid olika tillfällen, även om färgkoden är den samma.

GTI_Jocke
11 juli 2009 · 217 Inlägg

en fråga. Är det samma kulör på Mk1 GTI och Mk2 GTI tex som min Golf MkV GTI?

Das Auto
GTI_Jocke
11 juli 2009 · 217 Inlägg

nån som vet?

Das Auto
caromania Forummoderator
11 juli 2009 · 9 296 Inlägg

GTI Jocke, Du måste ta reda på färgkoden. Hur det är med Golf vet jag inte men det kan finnas 10 olika VW-färger med samma namn. En lackerare har böcker med alla färgkoder och kartor, sedan står färgkoden på någon plåt i bilen kanske i dörröppningen eller motorutrymmet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Natural
11 juli 2009 · 431 Inlägg

GTI_Jocke skrev:
en fråga. Är det samma kulör på Mk1 GTI och Mk2 GTI tex som min Golf MkV GTI?

Har för mig att det finns en LY3D upp till 1989. Sen en annan LY3D 1989 uppåt.
Självklart finns det några brytningar på dessa koder.
Är bilen importerad kan det finnas en 3:e LY3D.

// snigel

alexxe En gång till nu
11 juli 2009 · 760 Inlägg

Det spelar roll vilken grundfärg du har som bas.
har du ljus grund så blir den röda lacken ljusare, och mörk grund så blir den röda färgen mörkare.

Det kan ju ha hänt lackeraren använde rätt färgkod, men tog fel bas vilket kan resultera i fel färgnyans mellan gammalt och nytt.

hoppas de löser sig för dig.
cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
joonte_ got stance?
12 juli 2009 · 546 Inlägg

GTI_Jocke skrev:
kan lackeraren blanda färgen så det blir fel? Eller är det en maskin som sköter det?

tro mig det är lättare att blanda fel än man tror, vid mindre mängder så kan det handla om 0.1 grams felmarginal, prata med lackeraren så borde han ta på sig och lacka om

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
GTI_Jocke
12 juli 2009 · 217 Inlägg

joonte_ skrev:

GTI_Jocke skrev:
kan lackeraren blanda färgen så det blir fel? Eller är det en maskin som sköter det?

tro mig det är lättare att blanda fel än man tror, vid mindre mängder så kan det handla om 0.1 grams felmarginal, prata med lackeraren så borde han ta på sig och lacka om

ok.. ska prata med han imorrn och se vad han säger. Hoppas han gör om det.
Annars så skriver jag väl här smile

Das Auto
GTI_Jocke
14 juli 2009 · 217 Inlägg

bakspoiler är lite för ljus nu. Bad lackeraren att lacka med en aningen mörkare nyans som han sa att det fanns. Tror ni det kommer funka? Är ju som en nål i ögat som det är nu för mig.
Jag Tror att det blir bättre med en mörkare nyans. Kan nån hålla med mig så jag inte behöver oroa mig massa?? smile

Das Auto
martinqarlsson
14 juli 2009 · 9 Inlägg

kan inte lackeraren göra ett färgkarta som han matchar mot bilen så borde han väl få den väldigt likt?

TheDeadDorkster Dieselgypsy
15 juli 2009 · 538 Inlägg

Natural skrev:
Har för mig att det finns en LY3D upp till 1989. Sen en annan LY3D 1989 uppåt.
Självklart finns det några brytningar på dessa koder.
Är bilen importerad kan det finnas en 3:e LY3D.

// snigel

Vad i herrens namn pratar du om???? Tror du att man blandar ihop olika nuanser av olika lackkoder för olika länder?

Lacken som köps in av fabrikerna köps till dagspriser. Lägsta priset vinner. Detta gör att det finns olika nuanser. Svårare än så är det inte. I detta fall finns det en fråga man måste ställa sig. Lämnade trådskaparen enbart in spoilern och en lackkod, så använde lackeraren basnuansen av den färgen, och kan trådskaparen omöjligt begära att jobbet görs om. Kollade lackeraren med hjälp av en färgkarta emot bilen så han fick rätt nuans finns det ett par olika möjligheter:
-Lacken på bilen har redan hunnits slita ganska mycket (redan efter 1 år kan en lack ha mattats ner ganska mycket).
-Lacken ger av sig andra nuanser på olika materialet (plast/plåt)
-Lackeraren Hängde upp delen fel (vid lackering ska man hänga upp delen på samma sätt som delen senare ska monteras för bästa resultat)
-Lackeraren lackerade på fel sätt (allt beror på hur man håller sprutan)
-Lackleverantören av just den lackfirman kan inte leverera rätt nuans (hände hos min Golf VR6 syncro. Lackeraren var ganska less på mig efter 5 försök. Till slut funkade det med Glasürit och utsprutning)

Det finns 50-11 olika anledningar varför en lack kan misslyckas. Man får aldrig glömma att lackering är ett hantverk!

Senast redigerat av TheDeadDorkster (15 juli 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang