5396
Sök

Säkrings, kabel och inkopplings fråga! MDS HC-5010

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Tjena!

Har fått köpt mej ett MDS HC-5010 ifrån 1999 billigt och såg när jag fått hem det att det är dubbla plus och minus anslutningar och inga säkringar inbyggda i steget! (?)

4 ohm = 100*2 watt
2 ohm = 200*2
1 ohm = 400*2
1 ohm (bridged) = 1600*1
0,5 ohm = 800*2

(Det står det i manualen iaf, PEAK watt)

Därav kommer min fråga vad grov kabel jag behöver till det steget?

Och eftersom det är 2 plus och minus där det inte går i någon vidare grov kabel så undrar jag om ja ska dra 2 framifrån batteriet eller köra med delningsblock? kanske inte har någon betydelse utan helt enkelt köra på billigaste alternativet?

Fråga 3, eftersom inga säkringar finns på steget? Behöver jag någon mer säkring än den på strömkabeln framme vid batteriet?

Fråga 4, har 2 stycken mds dynamics 12" som ska drivas på det steget, basarna har dubbla spolar på 2*4 ohm? Hur ska jag koppla? Vilka alternativ på koppling finns?

Är helt grön på detta med inkoppling och ohm så hjälp hade uppskattats! Är det något mer ni undrar så säg till!

OCH JAG VILL INTE HÖRA NÅGOT OM ATT MDS ÄR SKIT!!! Detta är dom grejjerna jag har och det är dom som ska användas så säg inte att ja ska köpa något annat, då kan ni lika gärna skita i och skriva.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

685 Inlägg
8 augusti 2009
ojdu, det steget klarade av fina ohm iaf tongue inte ofta man hittar sånt.

Kabeln, en 50mm2 kabel är nog att föredra om du skall dra kabeln längre sträckor, tex om du har batteriet där framme på original plats och slutsteget i skuffen.

exakt hur mycket effekt du får ut när du bryggkopplar kan jag inte säga dig men jag hade paralell kopplat basarna så att du kan brygga det, det blir då alltså 2ohms last smile om du inte vet hur det skall kopplas så gå in på www.rockfordfosgate.com och klicka på Woofer Wiring Wizzard så får du upp hur du ska koppla efter att du fyllt i allting smile

säkring till steget, ja det skall du ha smile så nära steget som möjligt och men kan inte säga hur stor för jag vet inte riktigt hur mycket ström ditt slutsteg slukar så det är svårt att säga.

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Eftersom det inte sitter intern säkring på steget så ska det i manualen rimligtvis finnas rekommendation på extern säkring, så brukar det vara i de manualer som jag har kikat i iaf.

Hur mycket RMS-effekt som steget kan ge ut vet jag inte, men om man räknar på ett "generellt" förhållande mellan max-RMS (dvs 50%) så borde det ger ut 800 WRMS i 1 Ohm bryggat. En del anser kanske att man inte kan räkna på det sättet, men någonstans måste man börja och detta antagande är inte helt overkligt.

800 WRMS vid 14,4 V (vanlig spänningsangivelse) och 55% verkningsgrad ger runt 101 A strömförbrukning. Om avsäkringen ska göras på 100 A så är 21 mm2 kabel den minsta rekommenderade arean, ifall kabellängden är 5 m så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,43 V. Det fungerar, men i mitt tycke är 30-35 mm2 kabel bättre och 140-150 A säkring (beroende på arean).

Strömkabeln dras lämpligast till ett kopplingsblock och sedan kan man dra två lite tunnare kablar (tex 16-21 mm2) till steget, eftersom dessa kablar är tunnare än matningskabeln så ska de ha egna säkringar (60-100 A). Kolla dock i manualen vilken extern säkringsstorlek som rekommenderas, i så fall ska någon av säkringsställena (lämpligast efter kopplingsblocket) följa den rekommendationen. smile

Alla säkringsstorlekar som jag har nämnt  här är de största som "får" användas till respektive kabelarea enligt flera säkringstabeller, man kan alltså använda mindre säkringar (onödigt enligt min åsikt, såvida det inte har med stegets externa avsäkring att göra) men inte större.

Som jag har förstått saken så är just detta steg mycket känsligt för dålig matningsspänning och kan lätt pajja om det händer, därför måste bilens strömförsörjning vara stabil.

Med tanke på att steget tål 1 Ohm i bryggat läge så går det att parallellkoppla basarnas talspolar och bryggkoppla båda basarna på steget, men testa först att koppla en bas på varje kanal och lyssna hur det blir. Kommer att dra betydligt mindre ström då och steget får bra kontroll på basarna.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Okej, då kör jag på 21 mm kabel eftersom jag tänkt att köra steget i 2 ohm stereo i början iaf, sen får man se om inte de räcker wink

Satt och glodde igenom manualen nu, och engelska är ju inte min starka sida..

Men REC. FUSE står att det ska vara 2*30 A.. Om jag fattat det hela rätt så drar jag en 21mm från batteriet med säkring framme, sedan bak så delar jag den i ett kopplingsblock och drar 2 stycken därifrån med en 30A säkring på varje kabel? Hur grova behövs från kopplingsblock nu när du vet hur steget ska av säkras?

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Man kan säga så här:

Ifall du bara tänker köra steget i 2 Ohm så räcker det med att dra en 21 mm2 kabel från batteriet direkt in till steget, förutsatt att en sån kabel ryms i uttaget på steget. Då kan du också sätta en 60 A säkring framme vid batteriet så att den får fungera både som avsäkring för kabeln men även för att skydda steget, med tanke på att den rekommenderade säkringsstorleken i manualen är 2x30 A.

Om du sedan vill utnyttja steget riktigt fullt ut och köra det i 1 Ohm bryggat, då behövs grövre saker och 21 mm2 kabel är i mitt tycke aningen på gränsen (men fungerar teoretiskt). Det är förstås möjligt att steget inte kan ge ut 800 WRMS i 1 Ohm bryggat, med tanke på rekommenderad avsäkring, och då kommer det att räcka med 21 mm2 kabel från batteriet. smile

En annan sak att tänka på är ifall du ska ha ett till steg som tex ska driva framsystem, då är ändå ett kopplingsblock ett "krav". Dessutom behövs sannolikt grövre kabel än 21 mm2 också. Du måste ju inte sätta dubbla kablar in till steget från kopplingsblocket, det beror bla på hur grova kablar som får plats. Sånt brukar också stå i manualen.

Står det i manualen vilken kabelarea (antagligen AWG) som är lämplig?
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2009)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
REC WIRE GAUAGE? Är det de som jag ska kolla på då?

Iaf så står det 8awg! Awg innebär vad?

Jag vågar faktiskt inte svara på om en 21mm2 kabel ryms i steget, därför funderade jag på vad som skulle funkat för olika kablar mellan delningsblock? Har nämligen delningsblock liggandes men det är bara 4*8 mm2 ut, vilket jag antar blir för klent?

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Enligt en av många tabeller över "AWG to mm2" så motsvarar 8 AWG ca 8,4 mm2.

8 mm2 kabel "får" avsäkras med 40 A som högst enligt de tabeller som jag skrev om i tidigare inlägg, om du sätter dubbla såna från kopplingsblocket så ska det faktiskt fungera bra såvida längden på kablarna helst inte är mer än 1 m. Under förutsättning att steget körs i 2 Ohm alltså. smile

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Okej, nej längden kommer inte bli över 1 meter på dom, ca 2 dm snarare.. Och sedan på dom så sätter jag en säkring på 30A på varje? Och det går att köra med vilken jävla säkring som helst så länge det är 30A eller?

Och såvitt jag har tänkt så ska det köras i 2 ohm eftersom att jag är tveksam till att strömmen räcker till 1 ohm, om än att det hade blivit mer rock n roll då men eftersom det är känsligt för spänningsfall som du skrev längre upp så börjar ja på 2 ohm tills strömsidan är uppgraderad om det inte räcker med 2 ohm..

Tack så hemskt mycket för hjälpen drönirettab!

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
speedfreak racing skrev:
Okej, nej längden kommer inte bli över 1 meter på dom, ca 2 dm snarare..

Perfekt, då är det inga problem. Sätt dock gärna så hög säkring som "tillåts" framme vid batteriet för att inte riskera någon förlust över just den säkringen. smile

speedfreak racing skrev:
Och sedan på dom så sätter jag en säkring på 30A på varje? Och det går att köra med vilken jävla säkring som helst så länge det är 30A eller?

Det man får tänka på är att säkringshållare för relativt små säkringar kan ha dels dålig passform och dels klena anslutningar av kablarna. Använd ordentliga säkringshållare+säkringar, antingen AGU eller hellre ANL. Att sätta vanliga hållare för porslinssäkringar till såna här saker, dvs ljudanläggningar, är enligt mig förenat med spöstraff. wink

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Nu är skiten iaf ihopkopplat! Blev 21 mm2 kabel från batteriet, avsäkrad med en 80A säkring, vidare till kondensatorn (Onödig skit men fick den billigt så den hamna med i bygget), ifrån kondensator till strömfördelningsblock, sedan 2 8mm2 från fördelningsblocket till steget med en 30A säkring på varje pluskabel..

Jorden blev också 21 mm2 fram till fördelningsblock där den också delar sej till 2 8mm2..

Men stort tack för hjälpen, guld värt smile

Edit: Var finns det 30A AGU säkring och köpa? Kör just nu med flatstiftsäkringar just pga av att där jag köpte kablar fanns de inte 30A AGU.. 20 och 40 var det som fanns sad
Senast redigerat av speedfreak racing (10 augusti 2009)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Kanoners smile Feltema hade då fan inte tongue Får bli beställning där då, kanske man hittar nått annat kul med wink

Sök