4314
Sök

Ljud i LASTBIL

7 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
OPS, vilken ***** miss.

Jo jag undrar om någon här har någon som helst erfarenhet av stereobygge i lastbil. I mitt fall gäller det en MAN TGA XXL.

4 005 Inlägg
11 augusti 2009
#2
Voossschhh skrev:
OPS, vilken ***** miss.

Jo jag undrar om någon här har någon som helst erfarenhet av stereobygge i lastbil. I mitt fall gäller det en MAN TGA XXL.

Vad undrar du för något?

Finns några trådar om detta btw.


Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2009
#3
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 468 Inlägg
11 augusti 2009
#4
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.
twin_cam skrev:
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile


Basknarkare
470 Inlägg
11 augusti 2009
#5
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.
twin_cam skrev:
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile


njaaaaa inte alla vet du wink många nya går ifrån de och går ner på 12 volt wink

Team Carbonize

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 augusti 2009
#6
Men i princip alla är på 24v...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 062 Inlägg
11 augusti 2009
#7
Kolla med en kille som heter Pierre Häll, som har en FH16 610 Lastväxlare "Pierre Hälls Transport"......han har sponsrat biljudbygge i sin hytt av Bra ljud i Bil i Norrköping.....  har visst tävlat i biljud några gånger med den, men ruttnade på allt gnäll från bilfolket pga att han tävlade med sin lastbil.

"You Go, we go!"

7 281 Inlägg
11 augusti 2009
#8
Stejfaan skrev:
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.
twin_cam skrev:
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile


njaaaaa inte alla vet du wink många nya går ifrån de och går ner på 12 volt wink

Öh, vilken ny lastbil har ett 12V systemet? :S


3 295 Inlägg
11 augusti 2009
#9
Brains skrev:
Stejfaan skrev:
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.

njaaaaa inte alla vet du wink många nya går ifrån de och går ner på 12 volt wink

Öh, vilken ny lastbil har ett 12V systemet? :S

Jag vill med veta big_smile


2 914 Inlägg
11 augusti 2009
#10
antingen köper man en sjujävla omvandlare och kör med 12V grejjer eller så köper man 24 volt grejjer.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2009
#11
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.
twin_cam skrev:
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile


Toh för givet att alla förstog och visste att en tung lastbil har 24 volt elsystem... Dock har 90% fördraget 12v till HU. men stegen får man köpa 24v, vet att bl.a DLS har.

Stejfaan: Njaee... Snarare så börjar den exprimentera med att gå UPP till 48 volt för att kunna gå ner i kabelarea och på så sätt minska vikten och spara pengar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dieselpower!
534 Inlägg
12 augusti 2009
#12
twin_cam skrev:
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.
twin_cam skrev:
Gäller samma sak som i bil smile
Fast det är lättare att få till riktigt bra ljud då en lastbilshytt är mer rumsformad smile


Toh för givet att alla förstog och visste att en tung lastbil har 24 volt elsystem... Dock har 90% fördraget 12v till HU. men stegen får man köpa 24v, vet att bl.a DLS har.

Stejfaan: Njaee... Snarare så börjar den exprimentera med att gå UPP till 48 volt för att kunna gå ner i kabelarea och på så sätt minska vikten och spara pengar smile

Är det inte bara seriekopplade 12volts batterier som sitter i lastbilar?
Eller har jag fel ?
Isånnafall är det ju bara o dra enskilda kablar från ett batteri?

3 295 Inlägg
12 augusti 2009
#13
Absolutjonas skrev:
twin_cam skrev:
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.

Toh för givet att alla förstog och visste att en tung lastbil har 24 volt elsystem... Dock har 90% fördraget 12v till HU. men stegen får man köpa 24v, vet att bl.a DLS har.

Stejfaan: Njaee... Snarare så börjar den exprimentera med att gå UPP till 48 volt för att kunna gå ner i kabelarea och på så sätt minska vikten och spara pengar smile

Är det inte bara seriekopplade 12volts batterier som sitter i lastbilar?
Eller har jag fel ?
Isånnafall är det ju bara o dra enskilda kablar från ett batteri?

är ju ungefär så dom flesta brukar göra, ibland kan det bli lite knixigt pga utrymmesskäl, men det brukar gå.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 augusti 2009
#14
Absolutjonas skrev:
twin_cam skrev:
Leo86 skrev:
glöm int e att en lastbil har 24 volts system oxå.

Toh för givet att alla förstog och visste att en tung lastbil har 24 volt elsystem... Dock har 90% fördraget 12v till HU. men stegen får man köpa 24v, vet att bl.a DLS har.

Stejfaan: Njaee... Snarare så börjar den exprimentera med att gå UPP till 48 volt för att kunna gå ner i kabelarea och på så sätt minska vikten och spara pengar smile

Är det inte bara seriekopplade 12volts batterier som sitter i lastbilar?
Eller har jag fel ?
Isånnafall är det ju bara o dra enskilda kablar från ett batteri?

Blir inte bra då batterierna inte blir jämt belastade.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
12 augusti 2009
#15
dra till ett batteri går, men håller inte!! Bägge batterierna blir skrot..

Det är omvandlare som gäller, eller 24 volts produkter.. Vet dock inte hur man ser ut invändigt för har bara byggt i en volvo FH. Då körde vi iaf på omvandlare från 24 till 12 volt.

Och sen det som någon sa att det var enklare att bygga i en lastbil? Hmm, speciellt med baslådor efter som det finns så mkt plats, alla utrymmen använder man istortsett om man kör fjärrbil, vi körde med en låda i ena facket bakom stolen och sen steget och omvandlare i andra facket i taket på den verktygslådan.. Bygga inne i hytten är ju värre eftersom attt det är massa skåp och lådor. Har du plats nog så du kan offra en sådan som lådan kan gå ut i?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 augusti 2009
#16
speedfreak racing skrev:
dra till ett batteri går, men håller inte!! Bägge batterierna blir skrot..

Det är omvandlare som gäller, eller 24 volts produkter.. Vet dock inte hur man ser ut invändigt för har bara byggt i en volvo FH. Då körde vi iaf på omvandlare från 24 till 12 volt.

Och sen det som någon sa att det var enklare att bygga i en lastbil? Hmm, speciellt med baslådor efter som det finns så mkt plats, alla utrymmen använder man istortsett om man kör fjärrbil, vi körde med en låda i ena facket bakom stolen och sen steget och omvandlare i andra facket i taket på den verktygslådan.. Bygga inne i hytten är ju värre eftersom attt det är massa skåp och lådor. Har du plats nog så du kan offra en sådan som lådan kan gå ut i?

I bilen jag hade sist så satt det ett DLS 24V steg och ett basrör med två 10´or i facket under sängen bakom passagerarstolen. Ett Kenwood fem å kvart kitsystem på istrumentbrädan och ett sex tum kit baktill i hytten. Det spelade kalas.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök