5818
Sök

Sålde bilen i går tror jag gjorde bort mig, vad ska jag göra ?

2 594 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Hej sålde äntligenbilen i går efter att vart ute på blocket en längre tid problemet var att killen ville sätta över 25:000  på mitt konto resterande 36 nu på torsdag då hans bank strulat som säkerhet behöll jag reservnyckeln,ägarpappren, hans personnr och adress tills jag fått pengarna, såg när han satte in de 25tusen men dom dom syns inte ännu på mitt konto (vet ej om det har med att vi har olika banker) ? och nu börjar jag bli lite nervös att han kommer blåsa mig sad

vad kan jag göra om han inte skulle betala in??

461 Inlägg
12 augusti 2009
Känns onödigt att säga att de var väldigt dumt gjort, för de har du nog redan förstått.

Bara att åka iväg med basebollträt om de inte kommer några pengar.. smile

BMW - Better Make Way

2 594 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
kan jag anmäla den stulen om jag inte får i gen den?

461 Inlägg
12 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:

Ja, det kan du göra, ägarbytet är ju inte gjort. Det kan du ju göra även om du får pengarna! big_smile

BMW - Better Make Way

876 Inlägg
12 augusti 2009
om ni inte har samma bank så kan det ta någon dag innan pengarna kommer. Har själv varit med om det när man handlat på tradera.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 augusti 2009
lindell90 skrev:
om ni inte har samma bank så kan det ta någon dag innan pengarna kommer. Har själv varit med om det när man handlat på tradera.

Stämmer bra.. om det inte är samma bank så kan det ta upp mot 3-4 bankdagar innan pengarna kommer.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 594 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Tokken skrev:
lindell90 skrev:

Stämmer bra.. om det inte är samma bank så kan det ta upp mot 3-4 bankdagar innan pengarna kommer.

Fi Fan  måste snacka me killen kan inte vänta så länge på pegar

Skaune
12 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:
Tokken skrev:
lindell90 skrev:

Fi Fan  måste snacka me killen kan inte vänta så länge på pegar

Men om killen redean fört över pengarna, och det kommer ta 3 dagar till, vad vill du att han ska göra då? skicka ett kuvert med pengar till dig eller vad? varje gång en affär ska göras upp med att sätta in pengar på säljarens konto, anser jag att det måste vara samma bank, och inte släppa bilen förrän man ser att pengarna e på kontot! tror du får vänta helt enkelt!

1 422 Inlägg
12 augusti 2009
Nog bara att avvakta ett par dagar. Vet du vad han har för bank? Har ni samma ska det gå på 1, max 2 arbetsdagar är det olika kan det ibland ta upp till 5 om man har otur. Ring och hör med honom, om han vet att du har person nummer, tele och hemadress borde han ju vara vettig nog att inte blåsa dig men det finns ju folk till allt...

4 005 Inlägg
12 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:

Ta det lugnt! Du kan "bara" anmäla den stulen om pengarna inte kommer in. Du har rätten på din sida iaf.

Men pengarna kommer nog in snart!

Supraman
2 300 Inlägg
12 augusti 2009
du måste vänta 3-4 dagar innan du begär något av killen.
ni har kommit överens om hur affären skulle genomföras så du får va lite kall och vänta.

Killen kan inte göra något heller för är dom i systemet så tar det minst lika lång för banken att vända på de.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 augusti 2009
Du har ju som sagt ägarpapprena, så bara anmäla den stulen om en vecka om de skiter sig big_smile har inte pengarna trillat in innan dess så bör de ju va nå weird. Hur som helst är ju han förloraren, så länge han inte krockar med bilen..

Skrev ni inget köpeskontrakt? Där kan man ju skriva typ: Kontantbetalning: 25000kr, resterande (36000kr) betalas inom 5 arbetsdagar. Eller liknande smile

526 Inlägg
12 augusti 2009
Fattar inte riktigt, det är dom 25.000 du väntar på nu.. och sen dom resterande 36.000 på torsdag??

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 augusti 2009
Oj då missförstod, har alltså inte fått ett öre å du har gett nycklarna till honom? Så om han kvaddar bilen o inte pröjsar så e du fucked helt enkelt. Får ju ta någon form av handpenning.

Har han annan bank än dig så hinner han hem o spärra den överföringen du bevittnade, iom att det tar minst till nästa dag innan pengarna ramlar in hos dig. inte kul o höra, men sant
Senast redigerat av Mortalis (12 augusti 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2009
Vet du vilken bank köparen har så ring till banken i fråga och hör ifall överförningen är utförd eller om han makulerat den.

Inte första gången någon råkar ut för att en överförning görs, när köparen kommer hem ringer han och ångrar överförningen så du helt enkelt inte får några stålar.

Jag hoppas på det bästa. Hoppas även att du kollat upp så personnummer, telenr, adress osv osv är korrekta. Annars är risken stor att du aldrig får se varken pengar eller bil igen då han kanske gav dig personuppgifter från första bästa person han hittat på tex www.hitta.se

Edit: Alltid när jag ska sälja en bil så ber jag om att få se körkortet innan provkörning. På det viset kan jag för det första se så han/hon har körkort och sedan även bekräfta att namnet stämmer med det personen sagt.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 594 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Oj då missförstod, har alltså inte fått ett öre å du har gett nycklarna till honom? Så om han kvaddar bilen o inte pröjsar så e du fucked helt enkelt. Får ju ta någon form av handpenning.

Har han annan bank än dig så hinner han hem o spärra den överföringen du bevittnade, iom att det tar minst till nästa dag innan pengarna ramlar in hos dig. inte kul o höra, men sant

fick pengar på kontot nu huuuuuhhhh ringde upp och hörde med han om vi kunde träffas och jag får pengarnai handen i morgon i stället  så jag hopas han håller de då

www.klockren.nu
476 Inlägg
12 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:
Mortalis skrev:

fick pengar på kontot nu huuuuuhhhh ringde upp och hörde med han om vi kunde träffas och jag får pengarnai handen i morgon i stället  så jag hopas han håller de då

va va de för strul från första början, varför kunde han inte betala hela summan i denna överföringen?

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

2 594 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
FordeveR skrev:
ghost_boy83 skrev:
Mortalis skrev:

va va de för strul från första början, varför kunde han inte betala hela summan i denna överföringen?

nått strul med banken sa han ha hade inte fått hela summan av lånet ??

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 augusti 2009
Verkar ju som du hade tur där, men kanske lärde dig något till nästa gång smile Kan ju va en bluffmakare den gången

1 634 Inlägg
12 augusti 2009
Värt att tänka på är också att även om du behållt ägarpappren på bilen och han får bilen, kvaddar den, eller sticker så får du inte ut ett skit på försäkringen om du gett honom en nyckel. Skulle han åka dit blir däremot han betalningsskyldig till dig vilket oftast inte hjälper ett skit, för om han snor en bil i vetskapen om att du vet vem han är så lär han redan ha x antal hundratusen eller miljoner i skuld som han aldrig kommer att ens försöka betala.

Det du kunde sagt till han ifrån början är ju att han betalar en handpenning och du behåller bilen tills han kommer med resten... Men det har du nog redan fattat nu wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök