5039
Sök

Vill ha tips om bmw 540 årsmodel 01 ska köpa en sådan i morgon

4 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja ja skulle vilja ha bra tips om vad man ska tänka ¨på vid köp av en bmw 540 med m paket 01 atumat har gått 24000 mil pris 64000 vad kna det va för fel osv och vad kostar skatten

study
772 Inlägg
16 augusti 2009
#2
kolla på autopower.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2009
#3
Som sagt kolla begagnatguiden på www.autopower.se , det är en E39 smile

Skatten bör bli drygt 2k, kanske nämre 2500:- Motorn är en bra konstruktion men det finns något som är viktigt att man kollar nämligen oljepumpsbultarna. Saxat från AP:

M62 535i/540i
Lyckad och slitstark motorkonstruktion som efterträder M60 och har i princip samma svaga punkter som sin föregångare. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden p.g.a. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Detta görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som ger ojämn tomgång. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta. 1999 fick M62-motorn en teknisk uppdatering i form av Vanos, vilket ger lägre förbrukning samt (ännu) bättre vridmoment på låga varv.

24k mil är annars ingenting för en E39 om den skötts, lycka till imorrn och grattis i förväg till en härlig bil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#4
ok tack på förhand


Sök