Som sagt kolla begagnatguiden på
www.autopower.se , det är en E39

Skatten bör bli drygt 2k, kanske nämre 2500:- Motorn är en bra konstruktion men det finns något som är viktigt att man kollar nämligen oljepumpsbultarna. Saxat från AP:
M62 535i/540i
Lyckad och slitstark motorkonstruktion som efterträder M60 och har i princip samma svaga punkter som sin föregångare. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden p.g.a. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Detta görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som ger ojämn tomgång. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta. 1999 fick M62-motorn en teknisk uppdatering i form av Vanos, vilket ger lägre förbrukning samt (ännu) bättre vridmoment på låga varv.
24k mil är annars ingenting för en E39 om den skötts, lycka till imorrn och grattis i förväg till en härlig bil

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.