Tvättråd steg för steg

skutte Bilrekonditionerare
15 februari 2009 · 453 Inlägg

DusanMandick skrev:
du e noga me o spola bilen nerifrån o upp, men inte o ta avfettningen nerifrån o upp, börjar man längst upp på en smutsig saltig bil o de rinner neråt så får du jobba extra för o få bort de fula rinningarna, så lägg gärna till o ta på avfettingen nerifrån o upp

Stämmer som du säger, tänkte inte på det. Ska lägga till detta

MVH Rikard
Balba
12 augusti 2009 · 68 Inlägg

Riktigt bra tråd gubbs.

Gizze Solfilmsmontör
12 augusti 2009 · 68 Inlägg

Något som inte sägs i denna tråd är att det finns mycket skit kvar efter en vanlig tvätt med avfettning och avspolning. Denna skit sitter inbiten i lacken och kallas även för säv/kåda samt flygrost. En bra avfettning tar mycket men tror mig det tar inte allt. Som gammal rekondare så brukar man även få clayá bilen innan polering för att slippa skit i rondellerna. Clayá ( lera ) gör man med en speciell lera som man smeker bilens lack med för att få bort det som sitter som bara f.n. Denna lera är även bra att ta bort marken på lacken. För den som inte vet vad flygrost är så är det små partiklar som kommer ifrån dubbdäck, bromsar m.m detta flyger runt på vägarna och sätter sig i lacken som små kilar och dessa börjar sedan rosta. Tittar man riktigt noga så kan man se dessa på en bil. Vit bil syns detta tydligt på.
Litet tips från mig bara och hoppas det kan gynna någon smile

Montering av solfilm, säkerhetsfilm, fönsterdekor, skylt & bildekor. www.solskyddscenter.com
Europa
16 augusti 2009 · 59 Inlägg

Gizze skrev:
Något som inte sägs i denna tråd är att det finns mycket skit kvar efter en vanlig tvätt med avfettning och avspolning. Denna skit sitter inbiten i lacken och kallas även för säv/kåda samt flygrost. En bra avfettning tar mycket men tror mig det tar inte allt. Som gammal rekondare så brukar man även få clayá bilen innan polering för att slippa skit i rondellerna. Clayá ( lera ) gör man med en speciell lera som man smeker bilens lack med för att få bort det som sitter som bara f.n. Denna lera är även bra att ta bort marken på lacken. För den som inte vet vad flygrost är så är det små partiklar som kommer ifrån dubbdäck, bromsar m.m detta flyger runt på vägarna och sätter sig i lacken som små kilar och dessa börjar sedan rosta. Tittar man riktigt noga så kan man se dessa på en bil. Vit bil syns detta tydligt på.
Litet tips från mig bara och hoppas det kan gynna någon smile

Detta "flygrost" verkar vara det som sitter hårt utav bara fasiken på min lack. När jag har tvättat bilen brukar den se väldigt fin ut, men likförbannat brukar lacken alltid bli "knottrig" på vissa ställen. Detta är ganska stora smutsprickar som sitter väldigt hårt på lacken, och man brukar känna dem ungefär på samma ställen varje gång - vid nedre delen av karossen, samt framför framdörrarna.

Detta irriterar mig något fruktansvärt mycket - att inte få bilen helt ren även efter att man lagt ned kropp och själ på en gedigen handtvätt. Självklart använder jag avfettning före schampo, men denna smuts går ändå inte bort.

Du råkar inte veta något medel som en vanlig person som jag skulle kunna köpa, som inte är alltför starkt för lacken men som ändå tar dessa "prickar" på lacken för alltid? Det vore så underbart att få lacken helt blank och ren.

Mvh,
Europa.

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
Torlejf Bilvårdstönt.
16 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

Europa skrev:

Gizze skrev:
Något som inte sägs i denna tråd är att det finns mycket skit kvar efter en vanlig tvätt med avfettning och avspolning. Denna skit sitter inbiten i lacken och kallas även för säv/kåda samt flygrost. En bra avfettning tar mycket men tror mig det tar inte allt. Som gammal rekondare så brukar man även få clayá bilen innan polering för att slippa skit i rondellerna. Clayá ( lera ) gör man med en speciell lera som man smeker bilens lack med för att få bort det som sitter som bara f.n. Denna lera är även bra att ta bort marken på lacken. För den som inte vet vad flygrost är så är det små partiklar som kommer ifrån dubbdäck, bromsar m.m detta flyger runt på vägarna och sätter sig i lacken som små kilar och dessa börjar sedan rosta. Tittar man riktigt noga så kan man se dessa på en bil. Vit bil syns detta tydligt på.
Litet tips från mig bara och hoppas det kan gynna någon smile

Detta "flygrost" verkar vara det som sitter hårt utav bara fasiken på min lack. När jag har tvättat bilen brukar den se väldigt fin ut, men likförbannat brukar lacken alltid bli "knottrig" på vissa ställen. Detta är ganska stora smutsprickar som sitter väldigt hårt på lacken, och man brukar känna dem ungefär på samma ställen varje gång - vid nedre delen av karossen, samt framför framdörrarna.

Detta irriterar mig något fruktansvärt mycket - att inte få bilen helt ren även efter att man lagt ned kropp och själ på en gedigen handtvätt. Självklart använder jag avfettning före schampo, men denna smuts går ändå inte bort.

Du råkar inte veta något medel som en vanlig person som jag skulle kunna köpa, som inte är alltför starkt för lacken men som ändå tar dessa "prickar" på lacken för alltid? Det vore så underbart att få lacken helt blank och ren.

Mvh,
Europa.

Hej!
Vad använder du för avfettning?
Det du beskriver låter nästan mer som asfaltsfläckar än flygrost.
För att lösa asfalt och tjärfläckar behövs en kallavfettning.


Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Europa
16 augusti 2009 · 59 Inlägg

Torlejf skrev:
Hej!
Vad använder du för avfettning?
Det du beskriver låter nästan mer som asfaltsfläckar än flygrost.
För att lösa asfalt och tjärfläckar behövs en kallavfettning.


Mvh. David.

Jag använder superavfettning, dock använde jag alkalisk nu den senaste tvätten. Har kallavfettning hemma, men tänkte inte använda den förns i vinter. Kanske bör jag prova med kallavfettning nästa tvätt och se om eländet försvinner?

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
Edvinoo Hetast Just Nu!
16 augusti 2009 · 1 355 Inlägg

Testa en omgång Clay,,, tror inte du kommer bli besviken.

Inspiration comes standard
Torlejf Bilvårdstönt.
16 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

Edvinoo skrev:
Testa en omgång Clay,,, tror inte du kommer bli besviken.

Clay är bra, utan tvekan. Men man ska inte hoppa över ett steg i processen bara för att man använder det.

Tjära löser man med kallavfettning, skulle det sen bli något kvar på lacken kan man köra med lera.
Att köra med lera utan att först försöka få rent lacken med skonsamma metoder är ganska dumt.
Dels så kommer lerans livslängd förkortas drastiskt, dels repar du bilen ännu mer.

Försök med avfettning först, lera sen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Family_man
16 augusti 2009 · 77 Inlägg

Undrade bara angående det här med CLAY,är det något som vi vanliga amatörer törs använda utan att riskera att vi gör skada på lacken!??..har ju en del saker på lacken som inte verkar gå att få bort med avfettning,tvätt eller ens då jag försökt med Sonax Polish/wax som är det kraftigaste jag vågar använda på min bil pga att jag inte jobbar som rekondare utan bara är en vanlig bilägare som vårdar bilen väldigt ömt.
Har tex flera små prickar som jag tror är sk flygrost(de är ljusbruna inte svarta som asfaltfläckar är),har även en del märken efter vattenfläckar på huv och tak där jag fått bort centrumytan i dem med Sonax Polish/wax men ytterringen är fortfarande synlig vilket jag skulle vilja kunna fixa till,skulle Clay kunna bita på detta och är det något jag skulle kunna våga ge mig på utan att riskera att lacken skadas!??

Torlejf Bilvårdstönt.
16 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

Family_man skrev:
Undrade bara angående det här med CLAY,är det något som vi vanliga amatörer törs använda utan att riskera att vi gör skada på lacken!??..har ju en del saker på lacken som inte verkar gå att få bort med avfettning,tvätt eller ens då jag försökt med Sonax Polish/wax som är det kraftigaste jag vågar använda på min bil pga att jag inte jobbar som rekondare utan bara är en vanlig bilägare som vårdar bilen väldigt ömt.
Har tex flera små prickar som jag tror är sk flygrost(de är ljusbruna inte svarta som asfaltfläckar är),har även en del märken efter vattenfläckar på huv och tak där jag fått bort centrumytan i dem med Sonax Polish/wax men ytterringen är fortfarande synlig vilket jag skulle vilja kunna fixa till,skulle Clay kunna bita på detta och är det något jag skulle kunna våga ge mig på utan att riskera att lacken skadas!??

Att använda lera är ingen svårighet, det viktiga är att man inte "pressar" leran mot lacken utan låter leran glida över lacken. Sen gäller det att hålla ytan blöt hela tiden, köper du t.ex Meguiars clay-kit så får du med deras Quick detailer som man då ska använda som smörjning, men om du köper lera utan en sån funkar det lika bra att blanda vatten och jättelite bilschampo i en sprayflaska.
Blir leran smutsig viker du ihop den och får fram en ren yta. Håll noga koll på detta.
Att svepa över lacken med smutsig lera skapar repor.

Att leran tar bort vattenfläckar är jag faktiskt tveksam till, för att det ska försvinna krävs det polering.

mvh. David.

PS. Jag har som vana att aldrig använda lera på en bil som jag INTE ska polera efteråt.
Men det menar jag inte att det garanterat blir repor av lera, men jag är petig och vill inte riskera att det ska uppstå.

Senast redigerat av Torlejf (16 augusti 2009)

Bygger rolig bil. :)
Family_man
16 augusti 2009 · 77 Inlägg

Torlejf skrev:

Family_man skrev:
Undrade bara angående det här med CLAY,är det något som vi vanliga amatörer törs använda utan att riskera att vi gör skada på lacken!??..har ju en del saker på lacken som inte verkar gå att få bort med avfettning,tvätt eller ens då jag försökt med Sonax Polish/wax som är det kraftigaste jag vågar använda på min bil pga att jag inte jobbar som rekondare utan bara är en vanlig bilägare som vårdar bilen väldigt ömt.
Har tex flera små prickar som jag tror är sk flygrost(de är ljusbruna inte svarta som asfaltfläckar är),har även en del märken efter vattenfläckar på huv och tak där jag fått bort centrumytan i dem med Sonax Polish/wax men ytterringen är fortfarande synlig vilket jag skulle vilja kunna fixa till,skulle Clay kunna bita på detta och är det något jag skulle kunna våga ge mig på utan att riskera att lacken skadas!??

Att använda lera är ingen svårighet, det viktiga är att man inte "pressar" leran mot lacken utan låter leran glida över lacken. Sen gäller det att hålla ytan blöt hela tiden, köper du t.ex Meguiars clay-kit så får du med deras Quick detailer som man då ska använda som smörjning, men om du köper lera utan en sån funkar det lika bra att blanda vatten och jättelite bilschampo i en sprayflaska.
Blir leran smutsig viker du ihop den och får fram en ren yta. Håll noga koll på detta.
Att svepa över lacken med smutsig lera skapar repor.

Att leran tar bort vattenfläckar är jag faktiskt tveksam till, för att det ska försvinna krävs det polering.

mvh. David.

PS. Jag har som vana att aldrig använda lera på en bil som jag INTE ska polera efteråt.
Men det menar jag inte att det garanterat blir repor av lera, men jag är petig och vill inte riskera att det ska uppstå.

Ok tack för det utförliga svaret.smile

joonte_ got stance?
17 augusti 2009 · 546 Inlägg

nån som vet vart kan köpa CLAY ? tror inte vi har det på mekonomen

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Torlejf Bilvårdstönt.
17 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

joonte_ skrev:
nån som vet vart kan köpa CLAY ? tror inte vi har det på mekonomen

Som sagt så har Meguiars färdiga kit som är ganska prisvärda faktiskt.
Annars kan du hitta det på www.prorecond.se, men där är det ganska dyrt.

Mvh. David.
Edit: http://www.meguiars.se/index.php?_room= … egory_id=3

Senast redigerat av Torlejf (17 augusti 2009)

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang