5860
Sök

Får man publicera personuppgifter på internet ?

LillNaisarn
19 augusti 2009
Trådstartare
Nu vart inte rubriken kanske den bästa.
Hur som helst vart jag väldigt fundersam då jag fick höra om sidan upplysning.se då man går in på sidan dära och söker på sig själv så kommer det upp dessa uppgifter:

Personnummer: 19870527-XXXX
Namn: Per Daniel Sköld
Gatuadress: XXXXX XXXXXXXXX XXX
Postnr och ort: 956 91 Överkalix
Kommun: Överkalix
Län: Norrbottens län

Sen om man registrerar sig får man även tillgång till fullständiga hem adress samt dom 4 sista i person numret och min fråga är får man verkligen publicera HELA ens personnummer ?

4 005 Inlägg
19 augusti 2009
LillNaisarn skrev:
Nu vart inte rubriken kanske den bästa.
Hur som helst vart jag väldigt fundersam då jag fick höra om sidan upplysning.se då man går in på sidan dära och söker på sig själv så kommer det upp dessa uppgifter:

Personnummer: 19870527-XXXX
Namn: Per Daniel Sköld
Gatuadress: XXXXX XXXXXXXXX XXX
Postnr och ort: 956 91 Överkalix
Kommun: Överkalix
Län: Norrbottens län

Sen om man registrerar sig får man även tillgång till fullständiga hem adress samt dom 4 sista i person numret och min fråga är får man verkligen publicera HELA ens personnummer ?

Ja, det är inte ett öppet system, man måste skapa ett konto för att se uppgifterna

Ditt personnr är offentliga uppgifter dessutom.

Förut var de sista numrena helt synliga men de tog bort det efter lite påstrider från skatteverket och dataverket (gah kommer inte på vad de heter)
Finns rätt mycket info på google om detta företag.

4 005 Inlägg
19 augusti 2009
Värt att notera kan också vara att ALLA uppgifter om dig och din familj och allt du har tjänat i många år har funnits att ta fram från skatteverket genom att helt enkelt ringa skatteupplysningen 0771 567 567 innan internet kom...

Man kan få ut väldigt mycket information om människor UTAN internet och har så kunnat gjort det i måååånga år. Ser inte varför det ska vara skillnad mellan internet och en fax.

LillNaisarn
19 augusti 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
]Ja, det är inte ett öppet system, man måste skapa ett konto för att se uppgifterna

Förut var de sista numrena helt synliga men de tog bort det efter lite påstrider från skatteverket och dataverket (gah kommer inte på vad de heter)

Tack för ditt svar! Jag trodde att man inte fick publicera hela ens personnummer utan personens samtycke.
Får tacka och bocka för ditt snabba svar smile
linuslinje skrev:
Värt att notera kan också vara att ALLA uppgifter om dig och din familj och allt du har tjänat i många år har funnits att ta fram från skatteverket genom att helt enkelt ringa skatteupplysningen 0771 567 567 innan internet kom...

Man kan få ut väldigt mycket information om människor UTAN internet och har så kunnat gjort det i måååånga år. Ser inte varför det ska vara skillnad mellan internet och en fax.

Jo det vet jag att det finns, det jag vart fundersam över enbart var att om man verkligen får lämna ut hela personnummer . Men nu vet jag bättre wink
Senast redigerat av LillNaisarn (19 augusti 2009)

4 005 Inlägg
19 augusti 2009
LillNaisarn skrev:
linuslinje skrev:
]Ja, det är inte ett öppet system, man måste skapa ett konto för att se uppgifterna

Tack för ditt svar! Jag trodde att man inte fick publicera hela ens personnummer utan personens samtycke.
Får tacka och bocka för ditt snabba svar smile
linuslinje skrev:

Jo det vet jag att det finns, det jag vart fundersam över enbart var att om man verkligen får lämna ut hela personnummer . Men nu vet jag bättre wink

Så lite så. smile Kul med positiv respons!

Det här med personnr är ju inget privat direkt, det är ju bara ens personliga IDnr i sverige. Lika mycket som ditt namn, eller att din bil har ett regnr.

Men! Om alla hade väldigt långa unika namn så kanske personnummer inte hade behövts. Men det är nog svårt att hitta 9 miljoner unika namn, även om man kombinerar, för att inte säga svårt att komma ihåg alla långa namn på människor.

Däremot har jag väl lite svårt att se varför ens privatekonomi ska vara offentligt för andra privatpersoner eller företag.

LillNaisarn
19 augusti 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Så lite så. smile Kul med positiv respons!

Det här med personnr är ju inget privat direkt, det är ju bara ens personliga IDnr i sverige. Lika mycket som ditt namn, eller att din bil har ett regnr.

Men! Om alla hade väldigt långa unika namn så kanske personnummer inte hade behövts. Men det är nog svårt att hitta 9 miljoner unika namn, även om man kombinerar, för att inte säga svårt att komma ihåg alla långa namn på människor.

Däremot har jag väl lite svårt att se varför ens privatekonomi ska vara offentligt för andra privatpersoner eller företag.

Nej nu förstår jag att det inte är så "privat" som jag trodde det var (se där man lär sig ngt nytt varje dag).
Trodde definitivt inte att det skulle vara så "enkelt" att få tag i personnummer om man vill det, så nu har man fått svar på ens funderingar kring detta iaf.

Gällande ekonomin så berör det inte mig, om folk är så nyfikna/har lite att göra att dom skulle behöva kolla upp ens ekonomi så är dom välkomna wink

Tackar & Bockar återigen för dina svar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 augusti 2009
Du får ju även fram dessa uppgifter:

Prislista för företag/privatpersoner
Alla priser inkl. moms.     Företag    Privat
Söka på person/företag    0 kr            0 kr
Civilstånd                    5 kr            5 kr
Inkomst / Förmögenhet  5 kr           15 kr
Antal anmärkningar     10 kr            20 kr
Styrelse / Firmatecknar 10 kr            20 kr
5 Senaste anmärkningar    15 kr    25 kr
5 Senaste ansökningar    15 kr    25 kr
Personupplysning Mini    20 kr    30 kr
Personupplysning Maxi    30 kr    40 kr
Företagsupplysning Mini    30 kr    40 kr
Företagsupplysning Maxi    50 kr    60 kr

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

LillNaisarn
19 augusti 2009
Trådstartare
te_wik skrev:

Jo jag vet såg det på startsidan.
Jag gjorde denna tråd endast då jag ställde mig väldigt frågande till att utelämna person nr bara "så dära".

4 005 Inlägg
19 augusti 2009
te_wik skrev:

Eller så kan man ringa skatteverket och UC gratis.

12 086 Inlägg
19 augusti 2009
Jag gjorde en fullkomlig koll på en kille en gång, jag fick upp tamej fan allting tongue

Sök