2810
Sök

Billjud plus grannar? = problem

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
24 augusti 2009
Pan skrev:
Sen funkar det ju om man är trevlig mot grannen med. Kanske dom är trevliga tillbaka. Åker fiddy spränger däck och mekar med polares bilar vid mitt hus. Men givetvis så har jag respekt! Jag har aldrig fått några klagomål. Grannen påpekade dock att han inte sett några nya sträck än när jag hade fått på min aussielocker.

mvh

Precis så de fungerar, man kan vinna jävligt myccket bara genom att vara trecvlig mot dom..
Stog själv hemma och ställde in ljudet åt en polare, spelade allt annat än lågt.. Grannen kom ut och fråga om priset på stereo sjunkit de senaste efter han handlat nytt.. Testa att va trevlig!! De räcker länge

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Basknarkare
470 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
IROC skrev:
Problemet är inte grannarna utan din inställning till att spela, vill du dra upp volymen ta en sväng med bilen.

Exakt så är det, förstår inte frågan, billjud lyssnar man ju på när man åker bil, hur kan grannar bli störda av det??

Sen om du alltid spelar så taket håller på att lossna då drar det till sig fel blickar, antar att det är fler än jag som har haft inrott i bilen.

Din attityd är ett problem och du kommer få sota för det många gånger i livet, När du har flyttat hemifrån, troligen kommer du bli vräkt från ditt boende flera gånger. Det finns inget så jävla irriterade som en ung grabb  som flyttar in i en husets 1or o spelar så putsen håller på att lossna. Hatad av alla blir reultatet.

Med tiden mognar du som person o inser hur dryg du var...........  (hoppas jag)

dom andra har ja inget emot deras kommentarer men när du ska komma o leka viktigpetter hela tin så lackar ja rätt fint! mogna sj o sluta tracka ALLT O ALLA! håller nog mer än halva garaget med om...

Team Carbonize

517 Inlägg
24 augusti 2009
Jag håller faktiskt med Rickard-V!

Man får ju faktiskt visa lite hänsyn och respekt till sina med människor.
Håller man på jävlas med att spela ännu högre bara för att man får en tillsägelse som ett barn i trots åldern lär man bara få mer problem med grannarna.

7 281 Inlägg
24 augusti 2009
Inte så jävla kul att sitta hemma och försöka se på tv eller vad som helst och höra DUNK DUNK DUNK DUNK oavsett vad det är för musik.

223 Inlägg
24 augusti 2009
försök förstå honom istället och fråga vilka tider du får spela. försök att vara artig och trevlig. går han inte med på det och är helt bajsnödig i huvudet så önska han en god kväll och spela bäst du vill.

min taktik tongue

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

1 435 Inlägg
24 augusti 2009
Känner igen det där, provspelade min kompletta anläggning för första gången förra veckan, jag bor på landet och bilen stog inne i garaget, dock är bilen utan dörrar. Ville se så att lådan var helt tät och att grejerna funkade som det ska innan jag monterar allt permanent, efter kanske en 30 minuters spelande med varierande volym och musik så ringde grannen som bor kanske 50 meter bort och sa: "det finns folk som kan sova vid den här tiden" klockan va halv 20.30 big_smile Skulle ändå sluta spela då så fimpade allt. Åkte förbi ett par timmar senare å då lös det i kåken så my ass att han sover 20.30. Men men kul var det, får spela lite tidigare på dagen nästa gång smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (24 augusti 2009)

70 Inlägg
24 augusti 2009
Har samma problem här hemma. grannkärringen och gubben har vart över på min gård och bett mig dra åt helvete samt att dom ska anmäla mig för trakasserier, men vad hade jag gjort? jo spelat musik och det klassa dom som trakasserier, dom kom ju över till min gård skrek på mig och hade med deras idiot hund som stog och skällde på mig och mina 2 kompisar. Har blivit hotad med polisanmälning 2-3gånger och varje gång har dom vart på våran gräsmatta och skrikit åt mig. Och hon kärringen har nyss haft fobojja och suttit i fängelse för nått bedrägeri av nått slag så undrar vem som ska va tyst för tror nog polisen har mer förståelse för mig än en galen kärring...

1 534 Inlägg
24 augusti 2009
höj volymen mer så slipper man iaf höra gnället wink

6 851 Inlägg
24 augusti 2009
stackars dej Stejfaan, nu gnäller de inte bara grannarna på dej, även folket här inne gnäller. Skaffa dej en lägenhet i det huset jag bor, så är det ingen som gnäller mer än jag, men det är bara för att du spelar högre än mej..haha

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
25 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
Audi_powah skrev:
HadesInFlames skrev:
Däremot tycker jag att om man t.ex. spelar ca 70db och nån granne typ precis kan höra att nån spelar nåt och ändå av ren princip ska ut och klaga, då är det också brist på respekt fast åt andra hållet liksom. Finns ju trots allt folk som klagar när det faktiskt inte ens finns nåt att klaga över

WORD!

vet ni hur lågt  70dB e ? XD vet inte exakt hur lågt det är man pratar men har för mig att det e runt  70db tongue

yes jag vet precis hur lågt 70db är, det är ungefär ljudvolymen i bilen när man åker i ca 80 -100km/h, beroende på vilken bil man nu sitter i, eller vad man nu ska jämföra det med. Tror normal samtalston ligger på ca 75-80db men är inte helt säker. Tog det som exempel just för att det ÄR väldigt lågt. En höjning av volymen med 1db är kanppt märkbar. Varje höjning med 10db uppfattar örat/hjärnan som att ljudet har fördubblats (skalan är logaritmisk).

Sirenerna på utryckningsfordon ligger på 130 eller 135db, kommer inte exakt ihåg vilket, så spelar man stereo i 140db så är det nåt in i helvete högt, Vid ca 140-145 db så börjar hjärtat få problem att hålla sin egen rytm, dvs att det slår i takt med ljudet/musiken och därmed är det ockå farligt att vistas i en så hög ljudmiljö, vid ca 150db (motsvarar ungefär ljudet av Boeing 747-400 som skall lyfta) kan man  bli döv ögonblickligen om man har otur. Vid ca 200db (motsvarar ungefär ljudet av en raketuppskjutning modell NASA) så är det stor risk att man stendör av ljudvågorna. Risk för hörselskada uppstår redan efter 1 timmes utsatthet av 89db, så brukar gränsvärdet beräknas iaf och om jag inte har helt fel så är det medelljudnivån den beräkningen avser.

Så, för att svara kort, ja jag vet hur lågt 70db är ;smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Basknarkare
470 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
stackars dej Stejfaan, nu gnäller de inte bara grannarna på dej, även folket här inne gnäller. Skaffa dej en lägenhet i det huset jag bor, så är det ingen som gnäller mer än jag, men det är bara för att du spelar högre än mej..haha

bäst hittills haha big_smile nej fan vill/orkar grannarna gnälla så får dom göra de o sen om alla ska klanka ner på mig här får dom väll göra de o kalla mig liten snorunge o allt tongue ville bara höra vad alla fått för utskällningar samt vad lagen säger o istället kommer 20-30 pers o ska leka mina föräldrar typ? ^^

Team Carbonize

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 augusti 2009
Stejfaan skrev:
TT-Avant skrev:

bäst hittills haha big_smile nej fan vill/orkar grannarna gnälla så får dom göra de o sen om alla ska klanka ner på mig här får dom väll göra de o kalla mig liten snorunge o allt tongue ville bara höra vad alla fått för utskällningar samt vad lagen säger o istället kommer 20-30 pers o ska leka mina föräldrar typ? ^^

Finns säkert dom som vill få dig att förstå vad som gäller eftersom du i stort sett frågade
vad som gällde med hög musik.

Kort och gott, NEJ du får INTE spela musik så pass högt så det blir störande.
Inte någon tid på dygnet.

Enkelt kort och koncist.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 augusti 2009
HadesInFlames skrev:
Sirenerna på utryckningsfordon ligger på 130 eller 135db, kommer inte exakt ihåg vilket, så spelar man stereo i 140db så är det nåt in i helvete högt, Vid ca 140-145 db så börjar hjärtat få problem att hålla sin egen rytm, dvs att det slår i takt med ljudet/musiken och därmed är det ockå farligt att vistas i en så hög ljudmiljö, vid ca 150db (motsvarar ungefär ljudet av Boeing 747-400 som skall lyfta) kan man  bli döv ögonblickligen om man har otur. Vid ca 200db (motsvarar ungefär ljudet av en raketuppskjutning modell NASA) så är det stor risk att man stendör av ljudvågorna. Risk för hörselskada uppstår redan efter 1 timmes utsatthet av 89db, så brukar gränsvärdet beräknas iaf och om jag inte har helt fel så är det medelljudnivån den beräkningen avser.

Nja.. det där stämmer väl sådär..

Klippt och skuret från wikipedia

Akustiskt ljudtryck [redigera]

Huvudartikel: ljudnivå

Ljud är små tryckförändringar i luft eller annat medium. Ett ljuds ljudnivå är dess styrka uttryckt i decibel (dB). Ljudets styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet. Man talar därför om ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå, etc.

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

* 195 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
    * 180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
    * 120–130 dB – Smärttröskeln
    * 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
    * 90–115 dB – Typiskt disko
    * 85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
    * 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
    * 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
    * 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
    * 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
    * 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
    * −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra

Vid varje fördubbling av avståndet till ljudkällan i fritt fält (utomhus) minskar ljudtrycksnivån Lp med 6 dB om källan är en punktkälla (monopol) och 3 dB vid linjekällor och cylindrisk vågutbredning. Ett exempel på en linjekälla är en hårt trafikerad väg eller järnväg, medan små stillastående ljudkällor ofta kan approximeras som punktkällor. Notera att i båda dessa fall antar man att källan är singulär (punkt- respektive linjeformad), varför approximationen inte gäller nära källan utan endast en bit bort. Därför tenderar beskrivning av en ljudkälla genom mätning av ljudtrycksnivå dB att bli poänglös utan avståndsreferens. Oftast refererar dock en mätning av ljudtrycksnivå i dB till en mätning gjord vid 1 meters (vanligt till exempel vid mätning på högtalare) avstånd från ljudkällan.

Elektriska signalstyrkor

Förändringar i elektrisk signalstyrka, den elektriska signalnivån, fördubblas när den ökar med 3 dB. Dessutom mäts signalnivåer oftast i negativa värden (till exempel −12 dBu). De olika referenserna dBV/u/v/m är angivelser för signalnivåer:

* dBu relaterar till spänning, mätt i volt. 0 dBu anger 0,775 volt spänning. Standard för professionell ljudutrustning.
    * dBm relaterar till effekt, mätt i watt. 0 dBm anger 1 milliwatt vilket motsvaras av 0,775 volt över 600 ohms belastning. Tidigare industristandard, numera ersatt av dBu. Används fortfarande ofta i radiosammanhang för beräkna bla länkbudget eller beskriva sändningseffekt.
    * dBV relaterar till spänning, mätt i volt. 0 dBV anger 1 volt. Används av hi-fi-tillverkare, inte mycket av modern professionell utrustning.
    * dBv relaterar till spänning, mätt i volt. I likhet med dBu anger 0 dBv 0,775 volt. Ersätts av dBu.

Skillnaden mellan dBV och dBu/dBv är 2,2 dB. Om dBV-utrustning visar 0 dB, kommer dBu/dBv-utrustning att visa 2,2 dB.

Effekt ger ljudtryck

När man pratar om förstärkning till ljudsystem (effekt) blir det krångligare. För att lyssnaren ska uppfatta en fördubbling av ljudnivån krävs ca 10dB ökad effekt.

Om 1 W ger 10 dBSPL och man vill öka till 20 dBSPL måste effekten ökas till 10 W. Om 1 W ger 10 dBSPL och man ökar till 2 W kommer ljudtrycket öka till 13 dBSPL.

Smärta vid hörsel

Huvudartikel: Hörsel

Hörselns smärtgräns ligger mellan 115 och 130 dB(SPL), beroende på ljudets frekvens. Vid de frekvenser där örat är som mest känsligt kan 115 dB räcka för att man ska uppleva stark smärta, medan frekvenser som örat är mindre känsligt för kräver något högre ljudtryck för att ge samma smärtupplevelse.

Så e re.. Sen kanske inte allt stämmer till 110% men det är the low down i ämnet.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Ljudbyggare
170 Inlägg
25 augusti 2009
kalle_kalle skrev:
när är det lag på att det ska vara tyst??
är det kring 10 eller?
jag bor avsides (säkert 50 meter "fågelvägen") till näsmsta granne men det är fan för nära lika förbannat!
ska fan flytta till någerst där det är minst 2km till närmsta granne!

Och det skulle spela någon roll med avståndet? Kommer bara aktivisterna och säger att du stör en utrotningshotad ugglearts häckningsplats.

Det är åt helvete vilket som ju tongue

Nej men man får lov att föra oväsen dagtid. Annars skulle inga byggen få lov att genomföras. Sen kanske det beror på vilken musik du har spelat med. Viss musik kan väcka mycket anstöt.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 augusti 2009
Frostfjord skrev:
kalle_kalle skrev:
när är det lag på att det ska vara tyst??
är det kring 10 eller?
jag bor avsides (säkert 50 meter "fågelvägen") till näsmsta granne men det är fan för nära lika förbannat!
ska fan flytta till någerst där det är minst 2km till närmsta granne!

Och det skulle spela någon roll med avståndet? Kommer bara aktivisterna och säger att du stör en utrotningshotad ugglearts häckningsplats.

Det är åt helvete vilket som ju tongue

Nej men man får lov att föra oväsen dagtid. Annars skulle inga byggen få lov att genomföras. Sen kanske det beror på vilken musik du har spelat med. Viss musik kan väcka mycket anstöt.

Nej oväsen är inte tillåtet även under dagtid.. Byggarbetsplatser har mer än en gång fått klagomål
på störande buller från boende runt arbetsplatsen. Sen söks det faktiskt tillstånd för att få föra oväden under
vissa tider på dygnet.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Basknarkare
470 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tokken skrev:
HadesInFlames skrev:

Nja.. det där stämmer väl sådär..

Klippt och skuret från wikipedia

Akustiskt ljudtryck [redigera]

Huvudartikel: ljudnivå

Ljud är små tryckförändringar i luft eller annat medium. Ett ljuds ljudnivå är dess styrka uttryckt i decibel (dB). Ljudets styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet. Man talar därför om ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå, etc.

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

* 195 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
    * 180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
    * 120–130 dB – Smärttröskeln
    * 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
    * 90–115 dB – Typiskt disko
    * 85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
    * 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
    * 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
    * 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
    * 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
    * 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
    * −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra

Vid varje fördubbling av avståndet till ljudkällan i fritt fält (utomhus) minskar ljudtrycksnivån Lp med 6 dB om källan är en punktkälla (monopol) och 3 dB vid linjekällor och cylindrisk vågutbredning. Ett exempel på en linjekälla är en hårt trafikerad väg eller järnväg, medan små stillastående ljudkällor ofta kan approximeras som punktkällor. Notera att i båda dessa fall antar man att källan är singulär (punkt- respektive linjeformad), varför approximationen inte gäller nära källan utan endast en bit bort. Därför tenderar beskrivning av en ljudkälla genom mätning av ljudtrycksnivå dB att bli poänglös utan avståndsreferens. Oftast refererar dock en mätning av ljudtrycksnivå i dB till en mätning gjord vid 1 meters (vanligt till exempel vid mätning på högtalare) avstånd från ljudkällan.

Elektriska signalstyrkor

Förändringar i elektrisk signalstyrka, den elektriska signalnivån, fördubblas när den ökar med 3 dB. Dessutom mäts signalnivåer oftast i negativa värden (till exempel −12 dBu). De olika referenserna dBV/u/v/m är angivelser för signalnivåer:

* dBu relaterar till spänning, mätt i volt. 0 dBu anger 0,775 volt spänning. Standard för professionell ljudutrustning.
    * dBm relaterar till effekt, mätt i watt. 0 dBm anger 1 milliwatt vilket motsvaras av 0,775 volt över 600 ohms belastning. Tidigare industristandard, numera ersatt av dBu. Används fortfarande ofta i radiosammanhang för beräkna bla länkbudget eller beskriva sändningseffekt.
    * dBV relaterar till spänning, mätt i volt. 0 dBV anger 1 volt. Används av hi-fi-tillverkare, inte mycket av modern professionell utrustning.
    * dBv relaterar till spänning, mätt i volt. I likhet med dBu anger 0 dBv 0,775 volt. Ersätts av dBu.

Skillnaden mellan dBV och dBu/dBv är 2,2 dB. Om dBV-utrustning visar 0 dB, kommer dBu/dBv-utrustning att visa 2,2 dB.

Effekt ger ljudtryck

När man pratar om förstärkning till ljudsystem (effekt) blir det krångligare. För att lyssnaren ska uppfatta en fördubbling av ljudnivån krävs ca 10dB ökad effekt.

Om 1 W ger 10 dBSPL och man vill öka till 20 dBSPL måste effekten ökas till 10 W. Om 1 W ger 10 dBSPL och man ökar till 2 W kommer ljudtrycket öka till 13 dBSPL.

Smärta vid hörsel

Huvudartikel: Hörsel

Hörselns smärtgräns ligger mellan 115 och 130 dB(SPL), beroende på ljudets frekvens. Vid de frekvenser där örat är som mest känsligt kan 115 dB räcka för att man ska uppleva stark smärta, medan frekvenser som örat är mindre känsligt för kräver något högre ljudtryck för att ge samma smärtupplevelse.

Så e re.. Sen kanske inte allt stämmer till 110% men det är the low down i ämnet.

Tack det var precis ett sånt här svar jag ville ha smile korrekt och enbart inom ämnet smile en fråga bara? hörselns smärtgräns där, hur ställer de sig då när man sitter i en bil i 145-150 db, menas det att över 130db så skadas hörseln? för 130 db gör ju inte ont, inte i lågfrekvens iaf tongue

Team Carbonize

Sök