30 augusti 2009
Trådstartare
Är det någon som vet om man kan nollställa elcabben själv, eller om man måste in på verkstad och koppla på datorn. Det började med att elcabben ej stängde sig själv den sista biten i framändan. Jag fick då rådet av nollställa cabben själv, genom att ha tändningen på och manuellt föra cabben till alla ändlägen, eller koppla ur batteriet. Jag har försökt bägge delarna, men inte blev det bättre för det. Efter batterivarianten hände ingenting, men efter att manuellt fört cabben till alla ändlägen, så blev den ännu knasigare. Just nu så börjar den korrekt, i stängt läge, med att lyfta upp cabskyddet längst bak, för att sedan stanna. Det går att köra tillbaka cabskyddet igen, men inte mer. Jag tror att jag nu hittat felet till att den ej stängde sig riktigt. En mikrobryttare i framkanten på elcabben gav ej signal till motorn att stänga, eftersom plåtblecket ej nådde riktigt fram till mikrobrytaren. Nu har jag justerat den så att den går fram korrekt och ska ge signal till motorn att stänga till den sista biten, men
problemet med att nollställa den kvarstår ju.
Fick tid hos Volvoverkstad först om en månad! Har ej egentligen inte tid att vänta så länge, eftersom jag tänkt sätta ut en annons om att bilen är till salu.
Några råd eller förslag mottages tacksamt.
För övrigt är jag en helnöjd cabägare till en 99:a, som bara gått 10 000 mil.