Volvo s80 T6 elschema ? någon som har?

falken
28 augusti 2009 ·

har nu en volvo s80 T6 maskin från en -99 komplett med alla kablar och boxar.. men några kablar går in i torpeden plus att det finns en skarv presis innan säkringsdosan..

så undrar jag om någon har ett kopplings schema  eller om någon vet vart man kan få tag på det? (över motorrumet)

tack på förhand Fredric

motorn ska ner i min 744 - 88

Senast redigerat av falken (28 augusti 2009)

falken
29 augusti 2009 ·

falken skrev:
har nu en volvo s80 T6 maskin från en -99 komplett med alla kablar och boxar.. men några kablar går in i torpeden plus att det finns en skarv presis innan säkringsdosan..

så undrar jag om någon har ett kopplings schema  eller om någon vet vart man kan få tag på det? (över motorrumet)

tack på förhand Fredric

motorn ska ner i min 744 - 88

ingen som har hållt på och kopplat elen på en s80 T6 sad kör alla med programerbart sprut ?
iså fall vad ska man ha då som går att koppla rätt engkelt? och inte allt för dyrt?

falken
29 augusti 2009 ·

Dansken- skrev:
Nu är jag hemma. Det jag har är kopplingsschema för S80 2000, men det borde väl vara samma för 1999. Det är på över 250 sidor. Vad vill du veta?

joo det är ju samma motor från 1999-2002 sen byter dom motor men elen borde vara samma ändå..

hehe ok.. joo från styrenheten så går det kanske ca10 kablar in i torped väggen.. skulle vilja veta vad dom kablar är till.
plus att innan säkringsdosan så sitter den en skarv behöver veta vart dom kablarna ska och vad för typ av signaler dom ska få eller taemot... men du vet inte vart man kan ladda ner allt skulle vara bra att ha allt så man kan leta upp kabel efter kabel vart dom ska big_smile

falken
30 augusti 2009 ·

Dansken- skrev:

falken skrev:

Dansken- skrev:
Nu är jag hemma. Det jag har är kopplingsschema för S80 2000, men det borde väl vara samma för 1999. Det är på över 250 sidor. Vad vill du veta?

joo det är ju samma motor från 1999-2002 sen byter dom motor men elen borde vara samma ändå..

hehe ok.. joo från styrenheten så går det kanske ca10 kablar in i torped väggen.. skulle vilja veta vad dom kablar är till.
plus att innan säkringsdosan så sitter den en skarv behöver veta vart dom kablarna ska och vad för typ av signaler dom ska få eller taemot... men du vet inte vart man kan ladda ner allt skulle vara bra att ha allt så man kan leta upp kabel efter kabel vart dom ska big_smile

Har du bara motorstyrlådan?
S80 har startspärre, så du måste ha lite fler burkar. Då jag grejade med en S80 T6 motor i en racerbil, där fanns även S80 ABS styrlådan, CEM:n, tändningslåset och startnyckeln. Alla burkar och starnyckeln måste komma från samma bil.
Sen var där en liten burk som skulle simulera en hastighetssignal.

ok men jag tänkte att om man får fram ett kopplingsschema så kanske man kan koppla runt allt.. för motorn ska ju ner i min 740.. så det borde ju gå att koppla runt startspären kan man ju tycka:P

Marlboroman
30 augusti 2009 · 8 233 Inlägg

falken skrev:
ok men jag tänkte att om man får fram ett kopplingsschema så kanske man kan koppla runt allt.. för motorn ska ju ner i min 740.. så det borde ju gå att koppla runt startspären kan man ju tycka:P

Får inte boxen signal från "sin" nyckel så startar den inte. Det kan låta konstigt, men startspärren är ju gjort för att man inte ska kunna komma runt den hur som helst wink

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
falken
30 augusti 2009 ·

Marlboroman skrev:

falken skrev:
ok men jag tänkte att om man får fram ett kopplingsschema så kanske man kan koppla runt allt.. för motorn ska ju ner i min 740.. så det borde ju gå att koppla runt startspären kan man ju tycka:P

Får inte boxen signal från "sin" nyckel så startar den inte. Det kan låta konstigt, men startspärren är ju gjort för att man inte ska kunna komma runt den hur som helst wink

jooo men dom som får sina bilar stulna? hur kan då dom fixa bort spärren? hehe bara en tanke tongue måste ju kunna gå att koppla bort och lura boxen att den får sin signal?

Marlboroman
30 augusti 2009 · 8 233 Inlägg

falken skrev:

Marlboroman skrev:

falken skrev:
ok men jag tänkte att om man får fram ett kopplingsschema så kanske man kan koppla runt allt.. för motorn ska ju ner i min 740.. så det borde ju gå att koppla runt startspären kan man ju tycka:P

Får inte boxen signal från "sin" nyckel så startar den inte. Det kan låta konstigt, men startspärren är ju gjort för att man inte ska kunna komma runt den hur som helst wink

jooo men dom som får sina bilar stulna? hur kan då dom fixa bort spärren? hehe bara en tanke tongue måste ju kunna gå att koppla bort och lura boxen att den får sin signal?

Jo, förvisso, men jag tänkte mer i banonra att det troligen inte bara är att korsa 2 kablar och vrida på nyckeln big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
falken
30 augusti 2009 ·

Marlboroman skrev:

falken skrev:

Marlboroman skrev:

Får inte boxen signal från "sin" nyckel så startar den inte. Det kan låta konstigt, men startspärren är ju gjort för att man inte ska kunna komma runt den hur som helst wink

jooo men dom som får sina bilar stulna? hur kan då dom fixa bort spärren? hehe bara en tanke tongue måste ju kunna gå att koppla bort och lura boxen att den får sin signal?

Jo, förvisso, men jag tänkte mer i banonra att det troligen inte bara är att korsa 2 kablar och vrida på nyckeln big_smile

nej nej men jag menar får man ett komplett el schema kan man ju följa alla kablar.. så man ser ur allt ska kopplas om big_smile

lechen_volvo
30 augusti 2009 · 54 Inlägg

Ta din styrbox och kontakta volvo, och fråga om dom kan ta bort koden till din styrbox. Koda om styrboxen kan dom iaf göra.

Som redan en har skrivit så måste styrboxen har rätt singnal från nyckeln.

Är inte ovanligt att dom som får sina bilar stulna på vissa bilmärken, de brukar byta ut styrboxen tex mot en äldre, bilen kanske inte går så bra men den går att köra..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang