Byta spridare på Sierra DOHC

MalZonCossie
13 juli 2005 · 121 Inlägg

Hur e de me spridarna på en sierra DOHC motorn? Kan man byta te nåra andra för att få maskinen lite piggare? Nån som vet?
Måste man köpa nya lite "specialare" eller går det ta från nån bil från skroten? Måste man ändra nåt annat oxå i samband me byte av spridarna..?
MVH

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
MalZonCossie
14 juli 2005 · 121 Inlägg

Ingen som vet nåt?

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Germax
14 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Spridare i sig ger ju inga HK.. men trimmar man en bil så mkt att orginal inte pallar så måste man skaffa större stridare. Spridare från skroten låter inte särskilt effektökande!smile

Daniel
15 juli 2005 · 671 Inlägg

Utan mer luft har du ingen nytta av mer bensin.

MalZonCossie
15 juli 2005 · 121 Inlägg

Key, så de byter man när man nu behöver det..? Inte nåt man "kan" byta upp, om man säger.. smile

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
MrChilly
16 juli 2005 · 1 Inlägg

Enda anledningen att byta spridare är om du höjt motorns förmåga att förbruka luft så mycket att bränslet inte räcker för att få blandningen tillräckligt rik på bränsle. Det är snart nog nästan omöjligt att göra på en DOHC utan att den rasar direkt på grund av andra grejor. Exempelvis turbokonvertering skulle eventuellt kräva större spridare, beroende på laddtryck, men det håller inte dom motorerna för. Överdelen pallar inte så mycket, vad jag förstått. Svagaste länken i kedjan när det gäller DOHC verkar vara topp-packningen, även vid helt normal körning, så brukar dom haverera efter en sisådär 15000 mil. Trist men sant. Tro mig, har bytt blockpackningen en gång, och motor en gång i min. Smidigare att byta motor.

moffegrev
18 juli 2005 · 228 Inlägg

som du säger om att det är lättare att byta motor en packning...hm..det skulle jag vilja se..själv byter jag den där packningen på ett  par timmar. o det gör jag inte med ett motor byte i alla fall om det inte är SAAB då rå..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Aatos
18 juli 2005 · 291 Inlägg

min sierra har jag inte bytt topplocks packningen ännu, o den e körd 270000km, men annars läste jag på ett ställe att doch motorn faktist e b jävlit bra att trimma, det var en trimfirma som skrev det, dom hade byggt en med kompressor i en med turbo, o det funkade fint..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang