5775
Sök

Räknas studiebidrag som inkomst i försäkringskassans ögon?

herr
321 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Hej!
Pengarna har som för många andra börjat sina och jag kommer nog tvingas söka bostadsbidrag inom kort, undrar därför om studiebidraget ska räknas in som inkomst när man söker?
Någon som gjort detta innan?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 oktober 2009
Man betala ju ingen skatt på bidragen oavsett vilken därmed inte kan räknas som inkomst

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 oktober 2009
alain skrev:
Man betala ju ingen skatt på bidragen oavsett vilken därmed inte kan räknas som inkomst

Kan inte få socialbidrag när du är studerande i alla fall för att du räknas som sysselsatt, däremot är jag tveksam till om de även anser att man ses som att man har inkomst, så de kanske ser det på liknande sätt med bostadsbidrag. Är man studerande så ska det räcka med bidraget+lånet, är det tänkt, så frågan är om man verkligen kan få pengar utöver detta. Tilläggslån skulle jag tro i så fall (t.ex. för barn)
Bostadsbidrag är riktig skit, så var otroligt noga med att kolla upp så du verkligen får det på rätt villkor, annars blir det snabbt återbetalningsskyldighet (du vet väl redan att du SKA betala tillbaka bostadsbidraget tids nog) och de är inte jättesnälla direkt.
Vore ju toppen om du slapp ta de
Senast redigerat av Mortalis (9 oktober 2009)

herr
321 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
alain skrev:

Kan inte få socialbidrag när du är studerande i alla fall för att du räknas som sysselsatt, däremot är jag tveksam till om de även anser att man ses som att man har inkomst, så de kanske ser det på liknande sätt med bostadsbidrag. Är man studerande så ska det räcka med bidraget+lånet, är det tänkt, så frågan är om man verkligen kan få pengar utöver detta. Tilläggslån skulle jag tro i så fall (t.ex. för barn)
Bostadsbidrag är riktig skit, så var otroligt noga med att kolla upp så du verkligen får det på rätt villkor, annars blir det snabbt återbetalningsskyldighet (du vet väl redan att du SKA betala tillbaka bostadsbidraget tids nog) och de är inte jättesnälla direkt.

jag vet att man kan bli återbetalsningsskyldig om man tjänar mer än vad man uppgett i ansökan, men ska man verkligen betala tillbaks det om man uppger rätt siffror? annars borde det ju kallas "bostads-lån"
eler är jag ute och cyklar?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 oktober 2009
Beroende på hur gammal du är så kan du få ett större lån från CSN är normalt. Tanken är väl att det ska räcka.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Thorssa
9 oktober 2009
Du kan få bostadsbidrag som studerande. När man ansöker så står det ganska tydligt vilka inkomster som ska tas med och inte.

Edit: 2 minuters sökning var allt som krävdes. 80% av studiebidraget tas upp som inkomst.

http://www.forsakringskassan.se/privatp … jalp_hyran
Senast redigerat av Thorssa (9 oktober 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 oktober 2009
bjornt skrev:
Mortalis skrev:
alain skrev:

jag vet att man kan bli återbetalsningsskyldig om man tjänar mer än vad man uppgett i ansökan, men ska man verkligen betala tillbaks det om man uppger rätt siffror? annars borde det ju kallas "bostads-lån"
eler är jag ute och cyklar?

De va ja som va ute och cykla, tänkte felaktigt. Om du anger felaktiga uppgifter får du snabbt som ögat återbetalningskrav.
Här kan du läsa vad som gäller lite, utan att ja rör till de: http://www.forsakringskassan.se/privatp … jalp_hyran

4 005 Inlägg
9 oktober 2009
Observera att det är av studiebidraget, inte studiellånet.

2 911 Inlägg
9 oktober 2009
Följande går att läsa i lagen ang. detta, i skattepappren ska den inte tas som inkomst.

Däremot ska den göra det till försäkringskassan, då de baserar bostadsbidraget på de pengar du har att röra dig med under månaden, oavsett om det är socialbidrag, studielån eller att din rika mormor skickar en chokladask med femhundringar varje månad wink

Allt du får in ska tas upp...

Studiestöd
Rubrik 2007-12-28 gm SFS 2007:1419, ikraft 2008-01-01, överg.best.

34 § Följande ersättningar i samband med studier ska tas upp:
1. utbildningsbidrag för doktorander, och
2. ersättning till deltagare i teckenspråksutbildning för vissa föräldrar (TUFF).

Studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395) ska inte tas upp. Detta gäller också
1. statsbidrag som administreras av Specialpedagogiska skolmyndigheten för
- kortare studier om funktionshinder,
- kortare studier på grundskole- eller gymnasienivå som är särskilt anpassade för personer med funktionshinder, och
- studier inom vuxenutbildningen för utvecklingsstörda, eller

2. statsbidrag som administreras av Sametinget för kortare studier i alfabetisering i samiska. Lag (2008:227).
Senast redigerat av Decibel (9 oktober 2009)

huh?
10 427 Inlägg
9 oktober 2009
Decibel skrev:
2. statsbidrag som administreras av Sametinget för kortare studier i alfabetisering i samiska. Lag (2008:227).

Aj fan.. ..

8 921 Inlägg
9 oktober 2009
Annars kan man ju läsa på FK´s hemsida gällande bostadsbidrag för studerande.

Vad räknas som inkomst?
Som inkomst räknas inte bara lön, utan också till exempel inkomster av kapital, skattefria stipendier och 80 procent av studiebidraget.
http://www.fk.se/privatpers/studerande/hjalp_hyran
Senast redigerat av Hamilton (9 oktober 2009)

Fotograf på Tierp iDag

Sök