6233
Sök

Behöver tips på hur man kan lösa mitt problem med att få in trycket i coupen, har två alternativ som jag överväger.

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan!

Har problem med hur jag skall börja bygga i skuffen..

Jag tänker inte bygga en bandpass och montera ett fett hål i hatthyllan och skidluckan är av ngn anledning ingen skidlucka utan bara armstöd, dvs inget hål där heller.

Jag är otroligt frustrerad då jag tänkt men inte kmr fram till ngn lösning, vilket kanske inte är konstigt då jag uteslutit de bästa och effektivaste. Men för att göra det lätt för mig så har jag två alternativ.

1. Orginal placeringen, längst in i skuffen vilandes mot ryggstödet med basen riktad mot bakluckan.

eller

2. Rikta basen uppåt,montera ut bakhögtalarna i hatthyllan, vilket efterlämnar två hål in till coupen.
Bygga upp "väggar" runt basen för att tvinga upp allt ljud mot hatthyllan och in genom hålen.

Vilka av följande kmr ge bästa möjliga välljud?
Jag är mest sugen på att rikta den uppåt för att försöka få in allt ljud, men det bygget liknar väldigt mkt en bandpasslåda(?) och i de fallen är det viktigt hur mkt volym som finns i det "yttre" rummet, i detta fall mellan basen och hatthyllan. Och pga av volymen så får jag missljud och nedsatt effekt? Men samtidigt så bode det bli precis som att rikta basen mot skidluckan med inramning och där spelar volymen mellan basen och luckan ingen roll?

Är det ngn som har lust att förklara sin egen teori om mitt, för mig, sjukt stora problem.

Det är en s40 -99.

Tack på förhand! // Martin

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
För välljud så är det alternativ #2 som gäller, och försök att montera basarna så nära hatthyllan som möjligt så får du så lite bandpassverkan som möjligt. smile Bäst tryck ger det dock att montera dom som vanligt spelandes mot bakluckan, men det kommer inte låta så värst bra (varken i eller utanför bilen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Hur menar du att skillnaden är mellan välljud och tryck i detta sammanhang? För mig hör dem ihop.
Utan trycket, så hör man bara lite dunk dunk nånstans avlägset..
Utan välljud o bara tryck låter inte som en bra och behaglig kombination.

I mitt huvud tycker jag det borde bli både mer tryck o välljud (Om man slipper bandpass) genom att rikta den uppåt och få in det genom hålen?

Bör kanske tillägga att jag tänker använda mig en av sluten låda där jag riktar luften från basen mot hyllan.
Har du lust att motivera ditt svar så jag förstår hur du tänker? smile
Senast redigerat av striper (10 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
Välljud för mig är när ljudet låter korrekt (vilket såklart även innefattar tryck, men inget överdrivet). Med basen spelandes genom hatthyllan så kommer du att få en relativt bra återgivning av musikens läge frekvenser, men om du däremot låter basen spela mot bakluckan så kommer du att få rejält med tryck i bilen, dock på bekostnad av att basen blir bumlig och jobbig att lyssna på. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Okey då är jag med. Bra förklarat ;P

Men hur stor är skillnaden egentligen? Jag är ett stort fan av välljud men är inte så noga som folk som tävlar. Det vill säga, för en amatör som gillar välljud, hör han ngn marginell skillnad? Eller är det i stort sett bara vid mätningar som man hör skillnad?

När du säger att med riktning uppåt ger mindre tryck. Pratar vi då om mindre tryck som "knappt ngt tryck överhuvudtaget" eller är det fortfarande så att man känner hur hjärtat slår i otakt pga basen.

Har en Kicker l5 12"

Tacksam för dina svar.. smile

1 045 Inlägg
10 oktober 2009
jag skulle satsa på en bandpass låda, då kommer det låta högst samt du får mest välljud..

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 oktober 2009
om du inte är rädd för att göra lite åverkan på bilen kanske detta kan vara ett alternativ:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/446274_zvg6i7.jpg fast jag vet inte hur brett armstödet är i en s40? bilden är från min gamla 760...

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Xoff skrev:
om du inte är rädd för att göra lite åverkan på bilen kanske detta kan vara ett alternativ:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … zvg6i7.jpg fast jag vet inte hur brett armstödet är i en s40? bilden är från min gamla 760...

Ser riktigt bra ut!

Gjorde du ett hål själv eller? Hur gjorde du isf?

Verkar som att jag har en plastpanel när ja fäller ner stödet, som troligtvis går att ta bort, men bakom den verkar det vara hmm, ja typ plåt eller ngt hårt.

21 761 Inlägg
10 oktober 2009
Jag ser två alternativ i så fall, antingen som Xoff har gjort eller som NMI föreslår (bandpasslåda). När jag skulle kika i mitt program så "råkade" det redan finnas en uträkning på en bandpasslåda till just den basen, vad konstigt. wink

Den lådan blir i så fall på 30+50 liter netto med 3 st 4" rör som är 15 cm långa, dämpmatta på väggarna i båda kammarna. Men eftersom du inte ville ha bandpass så behöver du ju inte titta på det förslaget. wink

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Vill ju egentligen ha bandpass men vill inte göra ngn åverkan på bilen. Samtidigt som utan ngn åverkan så blir välljudet lidande..

När du säger netto menar du innervolymen, utan de 22mm som skivan e på?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 oktober 2009
jag hade en plåt så som du har i bmwn, dock inget fällbart i ryggstödet, men jag sågade ur för så stort som behövdes för basen och spelade som som "Xoff" har på den bilden! funkade bra!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 761 Inlägg
10 oktober 2009
striper skrev:
Vill ju egentligen ha bandpass men vill inte göra ngn åverkan på bilen. Samtidigt som utan ngn åverkan så blir välljudet lidande..

Man kan säga som så att ifall du inte alls vill ha någon åverkan på hatthylla eller ryggstöd, då är bandpasslåda det sämsta alternativet eftersom den lådtypen kräver att porten ska sticka in i lyssningsutrymmet (dvs kupen) på något sätt.

Det blir ju inte heller riktigt bra med sluten eller basreflex om du inte gör hål någonstans, men det blir "mindre dåligt" jämfört med bandpass. 3 st hål upp i hatthyllan behövs med mitt förslag, vill du inte göra hål så bör du inte välja bandpass enligt mig. smile

striper skrev:
När du säger netto menar du innervolymen, utan de 22mm som skivan e på?

Netto är den volym som blir kvar när både bas och portar sitter i lådan. Du får alltså lägga till plats för basen och portarna när lådan ska byggas. Basen tar upp ca 2,1 liter och portarna tar tillsammans upp ca 0,28 liter per cm.

392 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Tacksam för alla svar och förslag.

Vad tycker ni om mitt alternativ 2 då?

Är det "mkt" arbete för en dålig finish?
Senast redigerat av striper (10 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
striper skrev:
Okey då är jag med. Bra förklarat ;P

Men hur stor är skillnaden egentligen? Jag är ett stort fan av välljud men är inte så noga som folk som tävlar. Det vill säga, för en amatör som gillar välljud, hör han ngn marginell skillnad? Eller är det i stort sett bara vid mätningar som man hör skillnad?

När du säger att med riktning uppåt ger mindre tryck. Pratar vi då om mindre tryck som "knappt ngt tryck överhuvudtaget" eller är det fortfarande så att man känner hur hjärtat slår i otakt pga basen.

Har en Kicker l5 12"

Tacksam för dina svar.. smile

Basen låter inte bra när den spelar bakåt, så mycket kan jag säga. Det är stor skillnad i ljudet mot att ha den spelandes in i kupén, men ingen jätteskillnad i tryck (förutom att det upplevs som mer tryck när den spelar mot bakluckan, man då låter all bas lika). Annars så är ju helt klart en bandpasslåda det bästa alternativet, om du ändå ska ta ur högtalarna i hatthyllan så kan du ju dra upp ett par portar där. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 oktober 2009
borde man inte kunna göra nån kombination mellan dina förslag?

tex låta basen spela bakåt mot bagageluckan och sen dra upp portar i högtalarhålen i hatthyllan.
då tycker man ju att du bör få in lite mer tryck i kupen.

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
Går att göra så, men det blir inte optimalt. Då kommer du bara att höra ljudet från portarna direkt, ljudet från basarna blir fördröjt och troligtvis även lägre i nivå än det från portarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 200 Inlägg
10 oktober 2009
Xoff skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … zvg6i7.jpg fast jag vet inte hur brett armstödet är i en s40? bilden är från min gamla 760...

Så har jag gjort i min, med en sluten baslåda. Det låter finfint inuti bilen och ytterst lite utanför smile

https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1205361.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
Om vi ska fortsätta med bilder på ämnet "hur man kan göra" så kan jag ju visa då hur man kan göra om man vill ha dubbla basar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/749104_bj84s3.jpg Samma här låter bra i bilen men inte mycket, eller knappt nåt alls, utanför.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök