3092
Sök

Spridarna vägrar öppna på B230FK.

18 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
Ja har en B230fk i en bmw som jag nu försöker få igång.

Gnista har jag å bränsla pumparna funkar.

Men insprutar boxen vill inte skicka in något bränsla. ja kanske har kopplat vissa sladdar fel men har bubbelt kollat allt många gånger nu.

Fick för mig att bränsla boxen inte får signal från tändboxen hur fort motorn snurrar av svänghjulsgivarn. Men får inte ut vilken sladd mellan boxarna det är med vanligt kopplingsschema.

Allt verkar funka annars.

Så undrar om nån kanske vet vad det kan va.

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

HEAVY METAL
765 Inlägg
22 augusti 2006
Jord fel!!! fast då har jag för mig att spridarna brukar stå öppna_:!! jag minns inte hur det va på svågerns 940... Men det va antingen eller....   MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

10 287 Inlägg
22 augusti 2006
Det kan vara ett antal saker. Dels som du säger så kan lastsignalen mellan boxarna (från tänd ->sprutboxen) saknas. Dels kan du ha box med startspärr.

Vart bor du? Bor du i Stockholm så kan jag hjälpa dig att reda ut det om du inte får till det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Det kan vara ett antal saker. Dels som du säger så kan lastsignalen mellan boxarna (från tänd ->sprutboxen) saknas. Dels kan du ha box med startspärr.

Vart bor du? Bor du i Stockholm så kan jag hjälpa dig att reda ut det om du inte får till det.

/Göran

Kollade igår det går signaler mellan boxarna. Tror de är som de ska.
Min boxar är från en 95:a ltt. Motor å kabel härva är från 96:a.
95 fanns väl inte startspärr. Däremot tror jag det satt på kabel härvan, fast jag har tagit bort det mesta.

Det var en svart liten box varav en sladd ifrån den gick till en plastring som satt runt tändningslåset.

Tyvärr bor jag i Jönköping så det är en bit bort.

Kanske boxen som är sönder efter mitt kopplande. Den ger häller inga koder via diagnos uttaget.
Om det skulle vara startspärr? Skulle man inte kunna gå runt den. Den ger väl en signal från nyckeln om jag inte har fel.

Den ger ström(12V) till båda stiften på spridaren. Jordar den genom fuelrailen då? Har inte kollat upp hur det ska va när det fungerar.

/Emil

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

18 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Ja kollade signalerna mellan boxarna. De värkar vara som de ska.

Mina boxar är från en 95:a, motor å kabelhärva är från en 96:a.
95:orna hade väl inte start spärr. Men däremot satt det nog startspärr på kabelhärvan. En svart liten plastbox varav en kabel gick till en plast ring kring tändningslåset.
Om det nu skulle vara startspärr, kan man inte gå runt den då? Ger väl nån signal från nyckel.

Boxen kanske är sönder efter mitt kopplande. ger nämligen inga koder från diagnosuttaget från bränsleboxen.
Den sätter igång relän å dyligt när man vrider på tändningen. Så lite liv kommer ifrån den.

Det är spänning(12V) till båda stiften på spridarna när man försöker starta eller har på tändningen. Vet inte hur det ska va på stiften när man kör startmotorn.

/Emil

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

10 287 Inlägg
22 augusti 2006
Hmmm, jag jävlades med en sån här härva i vintras. Den har en tidig version av startspärr som ser ut som ett jäkla hembygge. Jag är hyfsat övertygad om att det är det som är problemet.
Tyvärr kom jag inte ihåg exakt vad jag var tvungen att fixa för att få igång den bilen. (jag har för mig att spärren bryter på tre ställen).

Har du elschema? (Det är ett måste). Mät utgången (i det stora 35 poliga kontaktdonet) till spridarna från sprutboxen och kolla att du har förbindelse hela vägen till spridarkontakterna.
(Dra loss alla fyra spridarkontakterna när du gör detta).

/Göran

bmw_emil skrev:
Ja kollade signalerna mellan boxarna. De värkar vara som de ska.

Mina boxar är från en 95:a, motor å kabelhärva är från en 96:a.
95:orna hade väl inte start spärr. Men däremot satt det nog startspärr på kabelhärvan. En svart liten plastbox varav en kabel gick till en plast ring kring tändningslåset.
Om det nu skulle vara startspärr, kan man inte gå runt den då? Ger väl nån signal från nyckel.

Boxen kanske är sönder efter mitt kopplande. ger nämligen inga koder från diagnosuttaget från bränsleboxen.
Den sätter igång relän å dyligt när man vrider på tändningen. Så lite liv kommer ifrån den.

Det är spänning(12V) till båda stiften på spridarna när man försöker starta eller har på tändningen. Vet inte hur det ska va på stiften när man kör startmotorn.

/Emil

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Jag får kolla lite. Får gräva fram den lilla boxen ur kabelhögen å se om jag kommer på nått.

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

Avstängd
21 Inlägg
23 augusti 2006
det är bara att ta en ström tjuv ifrån startmotorn eller nåt och koppla till spridarna sen tar man en svart kabel och sätter dit på det andra stiftet (på spridarn)  & dra den till blinkersen så får du en skyst spridar gång.....
Mär jag jorde så här på man polo så började det ryka i kabel härvan (alla) men  det var bara för att jag hadde ett skuret blinkersrelä... så på din bil bör det funka utmärkt...

felet är nu fixat ock jag fick ca 86.43 hk extra.... Testa detta så får du se på gång!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!

18 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
blom142 skrev:
det är bara att ta en ström tjuv ifrån startmotorn eller nåt och koppla till spridarna sen tar man en svart kabel och sätter dit på det andra stiftet (på spridarn)  & dra den till blinkersen så får du en skyst spridar gång.....
Mär jag jorde så här på man polo så började det ryka i kabel härvan (alla) men  det var bara för att jag hadde ett skuret blinkersrelä... så på din bil bör det funka utmärkt...

felet är nu fixat ock jag fick ca 86.43 hk extra.... Testa detta så får du se på gång!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kul haha

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
blom142 skrev:

på din polo verkar de mesta fungerA .

18 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Hmmm, jag jävlades med en sån här härva i vintras. Den har en tidig version av startspärr som ser ut som ett jäkla hembygge. Jag är hyfsat övertygad om att det är det som är problemet.
Tyvärr kom jag inte ihåg exakt vad jag var tvungen att fixa för att få igång den bilen. (jag har för mig att spärren bryter på tre ställen).

Har du elschema? (Det är ett måste). Mät utgången (i det stora 35 poliga kontaktdonet) till spridarna från sprutboxen och kolla att du har förbindelse hela vägen till spridarkontakterna.
(Dra loss alla fyra spridarkontakterna när du gör detta).

/Göran

Mätte mellan mellan spridarna å kontakten, det funkar.
Jag har kopplat alla laddar så som elschemat beskriver. Utom en slabb som ska gå till hastighetsmätaren. Å en som ska gå till AC/kylarfläktrelä. Sedan är det enkabel från varje box som ska gå till "check engine" lampan i instrumenten.

Sen är det en annan liten grej. Den håller kvar spänning på kablarna till tomgångsmotor, luftmassemätarn, bränslerelät närman haft på tändningen och stängt av den. Dessa kablar sitter ju i LH 2.4 relät(vita). Så jag kopplade dessa till ett vanligt relä.

Det elschemat(haynes) jag har visar inte någon startspärr. Så ja vet inte var de kablarna satt,
eller bryter.

Skulle vilja ha elschema från Thorsells/Auto Info's bok om 940. Den baseras på svenska 940.

/Emil

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

Bilmekaniker
84 Inlägg
24 augusti 2006
"Sen är det en annan liten grej. Den håller kvar spänning på kablarna till tomgångsmotor, luftmassemätarn, bränslerelät närman haft på tändningen och stängt av den. Dessa kablar sitter ju i LH 2.4 relät(vita). Så jag kopplade dessa till ett vanligt relä."

Hur många sladdar och vart har du kopplat på tändspolen??
Senast redigerat av 940_Sebbe (24 augusti 2006)

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

18 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
940_Sebbe skrev:
"Sen är det en annan liten grej. Den håller kvar spänning på kablarna till tomgångsmotor, luftmassemätarn, bränslerelät närman haft på tändningen och stängt av den. Dessa kablar sitter ju i LH 2.4 relät(vita). Så jag kopplade dessa till ett vanligt relä."

Hur många sladdar och vart har du kopplat på tändspolen??

Tändspolen är kopplad med sladden som är från bmw's kablar.
den håller inte kvar spänningen längre.

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b

Sök