Hur programerar man insprut? "mappa"

Kalixvansinne
24 augusti 2006 · 24 Inlägg

Hay! tänkte fråga om hur man lär sig det hära med insprut, alltså hur du mappar. Hur lär man sig använda tillex. Nira, MS, VEMS osv... lär man sig mappa en bil på fordons? alltså gymnasie linjen fordons....

"Norrbottningen är i sanning en prydnad för mänskligheten"
Sharky
24 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Knappast.

Man lär sig genom att förstå förbränningsmotorteknik ( som man borde få på fordonslinjen) , genom att förstå teorierna bakom insprutningssystem ( lite står här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854) och genom att öva, öva, öva på ett riktigt sprut under kontrollerade förhållanden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bumpe Lastbilsmekaniker
24 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Kalixvansinne skrev:
Hay! tänkte fråga om hur man lär sig det hära med insprut, alltså hur du mappar. Hur lär man sig använda tillex. Nira, MS, VEMS osv... lär man sig mappa en bil på fordons? alltså gymnasie linjen fordons....

Gköm det, jag går motorsportgymnasiet och inte ens vi har lärt oss det... bara hur ett insprut/tändstyrning funkar...

Kalixvansinne
25 augusti 2006 · 24 Inlägg

Okay då vet jag, men vafan lär man sig på fordons om man inte ens lär sig programera insprut?

"Norrbottningen är i sanning en prydnad för mänskligheten"
Sharky
25 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Allt annat som behövs....

Seriöst, att mappa sprut är en specialkunskap och inget som en normal bilmekaniker behöver kunna.

/Göran

Kalixvansinne skrev:
Okay då vet jag, men vafan lär man sig på fordons om man inte ens lär sig programera insprut?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dstr
25 augusti 2006 · 146 Inlägg

Att programmera själva sprutet är väldigt simpelt. Det som är svårt är att räkna på vilka värden din motor behöver - och där spelar det ingen roll om det är fetaste motec-sprutet eller en förgasare som ska bestyckas.

När jag köpte mitt autronic så fick man med program till pc'n, kabel till sprutet och en grundmapp.

Autronicprogrammet var ganska lätt - det enda som krånglade till det lite från klassiskt v8-meckar-tänk var att dom ibland hade procent av ett varv istället för grader.  Detta var dock 2002, så mycket kan ha hänt sen dess.

alle_bigcojones
25 augusti 2006 · 9 Inlägg

webhexler   är det bästa   med    kitet  kostar ca 21000kr  men den är vär det

Kalixvansinne
25 augusti 2006 · 24 Inlägg

Okej tackar för svaren!

"Norrbottningen är i sanning en prydnad för mänskligheten"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang