4682
Sök

Servostyrning volvo 740 glt

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
hej
jag har problem med servon på volvon, nu när det börjat bli kallt ute och den är nystartad så brukar den inte vilja fungera ibland. ha kollat oljan och den är svart, atf olja ska väl vara röd? kan det vara för att de är fel olja det inte fungerar?
hur som helst, hur går man till väga för att byta servo oljan?

1 339 Inlägg
15 oktober 2009
Servon drivs ju av en rem(ar) från motorn, slirar den kanske? Jag har varit med om att det har slirat utan att det faktiskt har gnisslat. Känn på spänningen och jag kan se på bilden på din bil att du också endast kör med 1 rem till servopumpen. Ang oljan så ser den svart ut men om du tar ut lite och lägger oljan på något vitt så ser du att den är röd.

Hur märker du att servon inte funkar? Man brukar höra pumpen rätt tydligt om man står på tomgång och vrider lite på ratten
Senast redigerat av Volvo740an (15 oktober 2009)

1 232 Inlägg
15 oktober 2009
samma problem med min,ska tesata att byta olja,kan det vara något?

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Volvo740an skrev:
Servon drivs ju av en rem(ar) från motorn, slirar den kanske? Jag har varit med om att det har slirat utan att det faktiskt har gnisslat. Känn på spänningen och jag kan se på bilden på din bil att du också endast kör med 1 rem till servopumpen. Ang oljan så ser den svart ut men om du tar ut lite och lägger oljan på något vitt så ser du att den är röd.

Hur märker du att servon inte funkar? Man brukar höra pumpen rätt tydligt om man står på tomgång och vrider lite på ratten

jag har faktiskt tänkt den tanken också, så jag bytte remmen för bara någon vecka sen!

hur man märker att den inte fungerar är att de ratten blir jätte trög, får slita som en tok!
ska prova kika om de kan va så att jag sett fel på färgen på oljan. men iaf, det skadar ju inte att byta, har atf olja hemma och allt.
hur byter man servo oljan?

1 232 Inlägg
15 oktober 2009
det går att suga ur oljan med något,vet ej sj riktigt,men det ska finnas verktyg för d. jag kolla i min 240 handbok och där stod det att atf olja kan göra skillnad.

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
lownslow skrev:
det går att suga ur oljan med något,vet ej sj riktigt,men det ska finnas verktyg för d. jag kolla i min 240 handbok och där stod det att atf olja kan göra skillnad.

ett fnask kanske? big_smile

1 232 Inlägg
15 oktober 2009
hahahaha
ja

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
förresten, kikade vilken färg oljan va och den va svart! så hur byter man den? någon? kan de vara den som orsakar mina problem?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2009
alexandern skrev:
förresten, kikade vilken färg oljan va och den va svart! så hur byter man den? någon? kan de vara den som orsakar mina problem?

lossa banjoskruven i styrväxeln så kommer det mesta av oljan ut, sen skruvar du tillbaks den, fyller på olja och luftar. luftar gör du genom att fylla oljebehållaren och dra ratten fullt rattutslag åt båda hållen, sen känner du när luften är borta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2009
Om inte annat kan du testa att spraya på lite remspray på servoremmen och kanske på remskivan till servon.

Bara för att testa. Kan ju vara att det slirar där bara.

Sök