Byta främre högtalare i en 9000

Frissan
12 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Antagligen så är det en fläkt, men det ska ju inte komma någon ström till steget när du har stereon avstängd... Om inte den tar av direktströmmen från batteriet.

Ny bräda skrev du, menade du instrumentbräda? Har du monterat en 8" JBL bas där?  tongue

Booyakasha!
hardrocker
12 juli 2009 · 86 Inlägg

Jag har kopplat strömmen till steget från tändningen.

Precis, ny instrumentbräda med gjutna 5,25 i. Sen en baslåda med 8" som sitter under handsfacket. Jag köpte det beggat så det är inte jag som byggt det.

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
12 juli 2009 · 4 693 Inlägg

hardrocker skrev:
Jag har kopplat strömmen till steget från tändningen.

Precis, ny instrumentbräda med gjutna 5,25 i. Sen en baslåda med 8" som sitter under handsfacket. Jag köpte det beggat så det är inte jag som byggt det.

Men du har väl inte kopplat plus från tändningen? Bara remoten hoppas jag.

Booyakasha!
hardrocker
12 juli 2009 · 86 Inlägg

Ja just det, det har du rätt i. Remoten var det.

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
12 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Haha bra det, då har du antagligen en fläkt i slutsteget

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
12 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Duhar en fläkt i det steget.

http://images.kenwood.eu/files/prod/751/5/KAC-8403_(EN).pdf
Du får tyvärr kopiera länken då ( ) sabbar länkningen...

Står med en fin pil på sida 3 i manualen wink

Senast redigerat av Lonefox (12 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
12 juli 2009 · 86 Inlägg

Tack ska ni ha! En sista fråga, vid vilken frekvens bör jag ställa in filtret på? Alltså, vad som ska skickas till 5,25" och vad som ska skickas till 8"! Blir 150hz bra att dra gränsen vid?

Senast redigerat av hardrocker (12 juli 2009)

Saab 9000 CD 2.3t -97
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2009 · 8 744 Inlägg

Om dina 5,25or sitter bra monterade så bör du kunna köra dom lägre ner än så, 80-120Hz nånstans borde bli bra. Med tanke på att du har frontsub så gör det ju inte så mycket om du delar 5,25orna högt, men prova dig fram och se vad du själv tycker! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
13 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Håller med.....så sett. Skulle börjat med 80Hz och testat runt lite.
Klarar 5-orna av att gå ner till 63Hz så skulle jag kört på det. Så labba runt mellan 63-120Hz...

Senast redigerat av Lonefox (13 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
13 juli 2009 · 86 Inlägg

Bökigt det här.. Man kan ju justera nivåerna både på steget och i bilstereon (samt på delningsfiltret)! Vilken bör man ställa in först och sedan gå efter? Är det smart att ställa delningsfiltret samt EQ på steget först, sen finjustera på huvudenhetens EQ?
Det finns ju nåt som heter Bass Boost också, både på slutsteget och i huvudenheten. Är detta bra grejor eller bara trams? Värt att använda, eller bör jag ställa de på off och gaina subben lite mer i steget istället?

Senast redigerat av hardrocker (14 juli 2009)

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
15 juli 2009 · 86 Inlägg

Det jag undrar är alltså om denna Bass Boost-funktion är något att ha? Det är väl som loudness antar jag. Är det bättra om jag istället gainar upp på slutsteget lite (det är ganska lågt gainat just nu)? Det borde väl bli ungefär samma sak.

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
15 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Jag använder loudness och ställer gainen efter det, så tycker jag att det blir bäst ljud.

Booyakasha!
hardrocker
15 juli 2009 · 86 Inlägg

Softis skrev:
Jag använder loudness och ställer gainen efter det, så tycker jag att det blir bäst ljud.

Men loudness och gain på subben, är inte det typ samma sak? Förstärkningen i steget borde väl vara bättre än förstärkningen i centralenheten?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
15 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Loudness går ut på alla högtalare, inte bara suben.

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
15 juli 2009 · 7 241 Inlägg

hardrocker skrev:

Softis skrev:
Jag använder loudness och ställer gainen efter det, så tycker jag att det blir bäst ljud.

Men loudness och gain på subben, är inte det typ samma sak? Förstärkningen i steget borde väl vara bättre än förstärkningen i centralenheten?

Nej... Loudness är enkelt förklarat en enkel fast EQ som höjer ett visst värde vid specifika fasta frekvenser (oftast 100Hz och 10KH) EN riktigt BRA EQ är bara aktiv vid låga volymer då det oftast är då den kan behövas och drar ner nivån på förstärkningen allteftersom man höjer volymen. DOck är det LÅNGT ifrån alla enheter som hanterar det på det viset.

Gain o andra sidan används för att matcha ihop ingångnskänsligheten på steget med signalen från enheten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
15 juli 2009 · 86 Inlägg

Så klart! Tack för att ni förklarade. Men mitt system då? Jag har ju inte loudness då utan nåt som heter bass boost. Hur funkar den tro? Det borde väl bara vara en EQ-förhöjning av de låga frekvenserna, på precis samma sätt som att man skruvar på mer bas bara? Och förstärkningen är förmodligen samma oavsett vilken volym?..

Enheten är förresten en Kenwood KDC-W4544. Jag har titta i manualen men inte fått svar på mina frågor.

Tackar för hjälpen!

Saab 9000 CD 2.3t -97
Lonefox Bad music kills good sound
15 juli 2009 · 7 241 Inlägg
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
16 oktober 2009 · 86 Inlägg

Lonefox skrev:

hardrocker skrev:

Softis skrev:
Jag använder loudness och ställer gainen efter det, så tycker jag att det blir bäst ljud.

Men loudness och gain på subben, är inte det typ samma sak? Förstärkningen i steget borde väl vara bättre än förstärkningen i centralenheten?

Nej... Loudness är enkelt förklarat en enkel fast EQ som höjer ett visst värde vid specifika fasta frekvenser (oftast 100Hz och 10KH) EN riktigt BRA EQ är bara aktiv vid låga volymer då det oftast är då den kan behövas och drar ner nivån på förstärkningen allteftersom man höjer volymen. DOck är det LÅNGT ifrån alla enheter som hanterar det på det viset.

Gain o andra sidan används för att matcha ihop ingångnskänsligheten på steget med signalen från enheten.

Hur vet man om man har en sån där bra EQ som bara är aktiv på låga volymer? Heter det nåt eller är skillnaden så tydlig att jag borde märka det isf?

"Bass Boost Level 1 : Under 400hz +8db
Bass Boost Level 2 : Under 800hz +12db (High freq +2db)

Bass Boost which boosts only the low frequency range has been added in addition tothe conventional Loudness.Provides more lower range sound, eliminating the lack of dynamic range in bass of genuine speaker.This function uses dedicated block in the IC that is effective to boosts more base."

Vad betyder det sista?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang